Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Total nybörjare & verktyg

Produkter
(logga in för att koppla)
Vid en snabb koll i andra trådar så verkar Vistas leda på poäng före Pinnacle och Elements.
Snabbare och pålitligare. Men all redigering bygger främst på att det finns något vettigt bakom spakarna.
 
Ursäkta ett (dumt?) inlägg, men kan det inte räcka med Apples iMovie för de allra flesta hemmafilmare? De flesta vill väl bara lägga ihop några filmade klipp, göra ett par övergångar och kanske lägga på en text nånstans?

Har inte sett någon rekommendera iMovie här, så det kanske har någon begränsning jag inte känner till? Har precis börjat filma med min Canon EOS 550D och har inte redigerat något ännu.

Har förut endast använt Windows Movie Maker och det har räckt för mina behov. (Lite dålig på att göra snygga tonade övergångar dock, men programmet är väldigt enkelt att lära sig).
 
Senast ändrad:
Ursäkta ett (dumt?) inlägg, men kan det inte räcka med Apples iMovie för de allra flesta hemmafilmare? De flesta vill väl bara lägga ihop några filmade klipp, göra ett par övergångar och kanske lägga på en text nånstans?

Har förut endast använt Windows Movie Maker och det har räckt för mina behov. (Lite dålig på att göra snygga tonade övergångar dock, men programmet är väldigt enkelt att lära sig).

Allt som är gratis och kan hantera DSLR-filerna någorlunda vettigt är väl bra.
(annars är en tusenlapp en vettig investering i sammanhanget)
 
(annars är en tusenlapp en vettig investering i sammanhanget)

Ja för mig är det nog inte kostnaden, utan enkelheten. Jag vet dock inte än ifall iMovie kan hantera mina 1080p-filmklipp från kameran, för jag har ännu inte provat. Funkar det tror jag dock att funktionerna i iMovie är fullt tillräckliga för mina behov, det är väl närmast en motsvarighet till Windows Movie Maker.
 
Ursäkta ett (dumt?) inlägg, men kan det inte räcka med Apples iMovie för de allra flesta hemmafilmare? De flesta vill väl bara lägga ihop några filmade klipp, göra ett par övergångar och kanske lägga på en text nånstans?

Har inte sett någon rekommendera iMovie här, så det kanske har någon begränsning jag inte känner till? Har precis börjat filma med min Canon EOS 550D och har inte redigerat något ännu.

Har förut endast använt Windows Movie Maker och det har räckt för mina behov. (Lite dålig på att göra snygga tonade övergångar dock, men programmet är väldigt enkelt att lära sig).
Nej Imovie blir det inte
Har precis lärt mig att WIndows Movie Maker förstör ljudet. så den blir det inte.
 
Jag har tyvärr inte hunnit sitta med det här men idag...
Och jag får fortfarande ingen bild.
Måste man konvertera Nikon D3100 filernas filmformat innan Premier Pro kan visa dem?
Jag tror inte det men det börjar bli irriterande...
 
Jag har tyvärr inte hunnit sitta med det här men idag...
Och jag får fortfarande ingen bild.
Måste man konvertera Nikon D3100 filernas filmformat innan Premier Pro kan visa dem?
Jag tror inte det men det börjar bli irriterande...

Beror på vilken version du menar. Men med CS5.5 så bör det fungera utan problem.

Sedan kanske du iaf. bör konvertera, pga. t.ex. prestandafaktorer osv. Så, det beror lite på vad du vill göra.
 
Tack alla
Det funkar alldeles ypperligt med Premiere Pro.

Nya strulet är Encore och att jag vill kunna välja kapitel på DVDn.
Nästa är hur man synkar kamerans ljud med externt inspelat ljud i Audition.
Jag tror att jagkan synka men jag får inte in 2 ljudfiler...
 
Synka och klippa ljud kan du göra i Premiere, och sen skicka det till Audition för redigering av ljudeffekter motsv.
 
Hej

Jag har aldrig filmat, egentligen inte fotograferat digitalt heller men nu har jag en Nikon D3100.
Och jag har filmat lite.
Jag vill kunna klippa och sätta ihop olika klipp.

Nu är jag student och funderar på om Adobe Creative Suite 5.5 Production Premium är ett vettigt verktyg för mig. Pengarna, 4000kr, är inte problemet utan programmet i sig.

Jag laddade hem testversionen för 30 dagar och har inte suttit mycket men efter 2,5 timme lyckades jag faktiskt få in en fil och spela upp ljudet.
Men var ÄR bilden?
Är detta ett alltför avancerat verktyg för mig?
Är det inte det så var hittar jag en bra starthjälp?
Här på forumet? -en mentor vore högst tacksamt som man kan maila.
En bok?
Eller en bok med en mentor av det man inte förstår i boken?
Var skall jag börja?
Det kanske finns bra programvara medskickat med kameran?

Tacksam för all hjälp.

Dessutom skall jag köpa PhotoShop extended, innan jul.
Erik Schalin

Va, en analog fotobroder överger väl inte filmens mörkrum?
Än är väl inte produktionen slut av film?
Vid abstinens och krånglande dator kan du köpa fortfarande (iaf nästa vecka, tror jag) en Kodak Tri-X-Pan, säkert på läkares inrådan, fås utan recept också!

Gör som tysken, - allt går att lära sig med en manual till kameran, rekommendation på lämpligt minneskort anges i manualen, minneskortet skall inte framkallas i D-76, utan sticks in i en avsedd slits för minneskort på datorn, börja med det program som följer med kameran, lär dig i etapper, fotografera till att börja med enbart i JPEG format, så slipper du sitta uppe halva nätterna med specialprogram.för RAW format.
Köp inga böcker typ ”Hur fotografera digitalt”, enbart för nybörjare, som aldrig har använt en kamera.

Alla program har rekommendationer för minimikrav på en dators processor och RAM kapacitet, brukar stå på förpackningarna.

Lycka till!
 
Va, en analog fotobroder överger väl inte filmens mörkrum?

Alla program har rekommendationer för minimikrav på en dators processor och RAM kapacitet, brukar stå på förpackningarna.
Nej inte riktigt än. Ligger några Trix o Delta 400 i frysen.

Ja fast rekommendationerna är för dåliga...jag vet...
 
Nu blev jag nyfiken, vad gör man normalt då?

Jag har filmat barnen på musikskolans framträdanden.
Har ljudet separat från en Zoom H4n och vill synka videoklippen och byta ut kamerans ljud.
Ljudupptagningarna är en hel konsert långa, alltså i ett helt svep.
Kameran kan bara filma i max 10 minuter o därav behöver jag göra en synkning per videostart, vilket i praktiken är en eller 2 låtar.
O det är detta jag vill synka ihop.

O jag uppskattar ALL HJÄLP jag får från olika håll.
Det är en frustrerande lång uppförsbacke med video.
 
Nu blev jag nyfiken, vad gör man normalt då?

Jag har filmat barnen på musikskolans framträdanden.
Har ljudet separat från en Zoom H4n och vill synka videoklippen och byta ut kamerans ljud.
Ljudupptagningarna är en hel konsert långa, alltså i ett helt svep.
Kameran kan bara filma i max 10 minuter o därav behöver jag göra en synkning per videostart, vilket i praktiken är en eller 2 låtar.
O det är detta jag vill synka ihop.

O jag uppskattar ALL HJÄLP jag får från olika håll.
Det är en frustrerande lång uppförsbacke med video.

Exakt, det är "sync"-behov i min värld och då använder väldigt många just Plural Eyes som jag länkade till. Hade det gått att göra i Audition, på något bra sätt hade man aldrig behövt Plural Eyes..

Man kan ju försöka sig på och synca manuellt också. Tar lite längre tid givetvis, men det är inte omöjligt, och jag har självt gjort det några gånger. Bara man har bra referenspunkter i bild och ljud så går det.
 
Jag kommer att läsa om Plural Eyes så fort jag hinner men helgen har gått till att försöka skapa en DVD med meny för valbara kapitel.
Typ ett kapitel per låt.
Det har inte gått lysande men lite klokare har jag blivit.
Jag har satt Encore-kapitlen som man skall men jag får inte till en meny.

Auto-play-DVD fick jag till men det är lite stökigt om man vet att ens barn är med i låt 12 o så behöva steppa dit.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.