Hej
Jag har aldrig filmat, egentligen inte fotograferat digitalt heller men nu har jag en Nikon D3100.
Och jag har filmat lite.
Jag vill kunna klippa och sätta ihop olika klipp.
Nu är jag student och funderar på om Adobe Creative Suite 5.5 Production Premium är ett vettigt verktyg för mig. Pengarna, 4000kr, är inte problemet utan programmet i sig.
Jag laddade hem testversionen för 30 dagar och har inte suttit mycket men efter 2,5 timme lyckades jag faktiskt få in en fil och spela upp ljudet.
Men var ÄR bilden?
Är detta ett alltför avancerat verktyg för mig?
Är det inte det så var hittar jag en bra starthjälp?
Här på forumet? -en mentor vore högst tacksamt som man kan maila.
En bok?
Eller en bok med en mentor av det man inte förstår i boken?
Var skall jag börja?
Det kanske finns bra programvara medskickat med kameran?
Tacksam för all hjälp.
Dessutom skall jag köpa PhotoShop extended, innan jul.
Erik Schalin
Va, en analog fotobroder överger väl inte filmens mörkrum?
Än är väl inte produktionen slut av film?
Vid abstinens och krånglande dator kan du köpa fortfarande (iaf nästa vecka, tror jag) en Kodak Tri-X-Pan, säkert på läkares inrådan, fås utan recept också!
Gör som tysken, - allt går att lära sig med en manual till kameran, rekommendation på lämpligt minneskort anges i manualen, minneskortet skall inte framkallas i D-76, utan sticks in i en avsedd slits för minneskort på datorn, börja med det program som följer med kameran, lär dig i etapper, fotografera till att börja med enbart i JPEG format, så slipper du sitta uppe halva nätterna med specialprogram.för RAW format.
Köp inga böcker typ ”Hur fotografera digitalt”, enbart för nybörjare, som aldrig har använt en kamera.
Alla program har rekommendationer för minimikrav på en dators processor och RAM kapacitet, brukar stå på förpackningarna.
Lycka till!