** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

torkfläckar?

Produkter
(logga in för att koppla)

.hannah.

Ny medlem
jag lämnade in två rullar på framkallning och när jag tttade på negativen sen hemma såg jag att det går som torkränder över negativen.
Kan man göra något åt det, som att skölj negativen igen eller så?
dom är ju nerklippta till fyra rutor...(svart vita)

tacksam för svar!

det är interisk att dom då skruvar ihop sig, dom är ju nerklippta till fyra å fyra...
kan jag som lägga dom i en skål/balja med vätmedel eller ska jag skölja under rinnande vatten och hur ska jag göra när dom ska torka?

lägg dem i en balja eller nåt och när du ska hänga upp dem så kanske du kan hitta nåt lämpligt att sticka in i ett av hålen på kanten, typ nån ståltrådvariant som väger lite, och häng en i änden nertill också så borde de inte krylla sig när de torkar

Skölj dem i ca 20° vatten i en bigpackburk eller balja. Bara att ställa under kranen med rätt temperatur. Prova en kvart eller nåt och lägg sedan på lite vätmedel eller diskmedel innan du torkar. När jag sköljt om nerklippta neg hänger jag dem på tvären.

De borde inte skruva ihop sig.

Edit: osså var Anna snabbare.

När jag har sköljt om negativ har jag laddat dem i spiral. Det funkar fint även om de är klippta.

jag brukar putsa bort torkfläckar med lite bomumll och vatten. eller lite tyg. Iallafall om det är på den blanka sidan av negativet. funkar ganska bra.

lotelo skrev:
Skölj dem i ca 20° vatten i en bigpackburk eller balja. Bara att ställa under kranen med rätt temperatur. Prova en kvart eller nåt och lägg sedan på lite vätmedel eller diskmedel innan du torkar. När jag sköljt om nerklippta neg hänger jag dem på tvären.

De borde inte skruva ihop sig.

Edit: osså var Anna snabbare.

Diskmedel innehåller en hel del kemikalier i sig och då undrar man om du märkt av om det skadar eller påverkar filmen negativt...

Hur använder du diskmedlet?

Efter sista sköljen i resterande vatten eller?

HÄRJEDALEN skrev:
Diskmedel innehåller en hel del kemikalier i sig och då undrar man om du märkt av om det skadar eller påverkar filmen negativt..

Hur använder du diskmedlet?

Efter sista sköljen i resterande vatten eller?
Jag använder alltid Yes och bara en liten droppe efter sköljningen. Den droppen agiterar jag runt i sista sköljvattnet någon minut innan jag tar lös filmen och hänger den. Jag har aldrig upplevt några skador efter hundratals (kanske tusentals) filmer.. Använder även diskmedel som vätmedel till kopior på samma sätt. Bara man håller mängden nere så det inte blir för mycket så är det bra.

Diskmedlet Yes kan användas som vätmedel i framkallaren. Vissa starkt parfymerade diskmedel kan dock slå ut vissa framkallningsämnen. Kan visa sig som en fällning och dålig framkallningsförmåga.

Kodak Photo Flo är gjord för att användas i sista sköljvattnet. Gör att filmen torkar snabbt och jämnt och motverkar statisk elektricitet på den torkade filmen. Sista sköljvattnet bör vara s.k. batterivatten. Kodak Photo Flo får ej användas i framkallaren eftersom vissa framkallningsämnen neutraliseras av denna.

Om filmen har lite torkfläckar på baksidan så kan de tas bort med en torr bomullstuss eller med bomull doppad i etylalkohol.

Jag köper Kodak Photo Flo på Photax. De har en stor och billig förpackning.

/Harald

Jag ska onekligen testa din ide HARALDUS o handlar på Photax...

Men om jag känner mig själv rätt så kommer jag att testa diskmedel nån gång i a f. Lottas erfarenhet med hundratals rullar kan kännas OK...

Kan jag fixa om torkad negativfilm så att jag får bort damm som torkat fast eller finns det en annan ide som är mycket bättre...

Fasen bästa bilden fick ett liiiiitet strå på sig!

..........

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar