JanOlofHärnström
Aktiv medlem
Vad gör man när man vill behålla dynamik och kontrast utan att sabba det befintliga ljuset?
Oftast räcker inte kamerans dynamiska omfång till utan skuggorna blir sotiga och ljusa partier utfrätta.
Det har blivit på modet att experimentera med olika tekniker för att öka tonomfånget. Ibland med groteska eller kreativa resultat om man föredrar att kalla det så.
HDR, DRI, tonemapping och digital blending diskuteras flitigt här och på photonet.
Jag lägger upp tre olika bilder.
Nr 1: Obetydligt redigerad.
Endast justering av exponering i RAW-konverteringen. Motsvarar ett dia direkt från labbet om man så vill.
Nr 2: Samma original som Nr 1.
Två olika lager sammanslagna i Photoshop. Ett ljust med detaljer i ögonen och övriga skuggor.
Ett mörkare lager med relativt normala mellantoner.
Nr 3: Upplättning med blixt och omnibounce. Med bibehållet motljus runt ansiktet.
Bilderna är tagna med EOS 20D EF 1,8/50mm och bländare 2 för att få kort skärpedjup och oskarp bakgrund ( 200 ISO )
DISKUTERA! Kom gärna med egna erfarenheter och illustrationer till dessa.
Mvh J O
Nr 1: "obehandlad"
Oftast räcker inte kamerans dynamiska omfång till utan skuggorna blir sotiga och ljusa partier utfrätta.
Det har blivit på modet att experimentera med olika tekniker för att öka tonomfånget. Ibland med groteska eller kreativa resultat om man föredrar att kalla det så.
HDR, DRI, tonemapping och digital blending diskuteras flitigt här och på photonet.
Jag lägger upp tre olika bilder.
Nr 1: Obetydligt redigerad.
Endast justering av exponering i RAW-konverteringen. Motsvarar ett dia direkt från labbet om man så vill.
Nr 2: Samma original som Nr 1.
Två olika lager sammanslagna i Photoshop. Ett ljust med detaljer i ögonen och övriga skuggor.
Ett mörkare lager med relativt normala mellantoner.
Nr 3: Upplättning med blixt och omnibounce. Med bibehållet motljus runt ansiktet.
Bilderna är tagna med EOS 20D EF 1,8/50mm och bländare 2 för att få kort skärpedjup och oskarp bakgrund ( 200 ISO )
DISKUTERA! Kom gärna med egna erfarenheter och illustrationer till dessa.
Mvh J O
Nr 1: "obehandlad"