Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Toner?

Produkter
(logga in för att koppla)

Canonliza

Aktiv medlem
Jag undrar över detta med "toner", tex Sepia toner.
Hur fungerar de?
När i processen använder man dem?
Vilka typer finns det?
Fungerar de med alla typer av papper?

Tacksam för hjälp! //Liza

Sepia använts efter du har framkallat dina bilder. Du doppar ner dina bilder i vätskan så förändras färgskalan. Finns i olika toner, jag använder blått och brunt men föredrar brunt då man kan få en bild att se gammal ut.

Åk till kameradoktorn och köp Sepia, dom hjälper dig gärna med din frågor!

/Naomi

Selentonare: Efter fixeringen sköljer man bilderna som vanligt, och sedan tonar man bilderna i ett toningsbad tills de ändrar ton. Tonen kan bli allt från brun till violettaktig beroende på papper. Bromidpapper ändrar sällan färg i selentonare, medan klorbromidpapper fungerar bra. Bildsilvret förvandlas till silverselenid. Rätt gjort så får man mycket hållbara bilder.

Man kan också tona bilderna med selentonare direkt från fixerbadet.

Dåligt sköljda bilder kan däremot ge flammigt resultat enligt många, men jag har lyckats bra efter att ha sköljt bilder i någon minut bara innan tonaren med fiberpapper.

Brun/sepiatonare är sulfidtonare. De flesta luktar "ruttna ägg", men det finns även luktfria. De ger allt från en ljus sepiaton till mörkt brun beroende på papper och tonare. Det finns tonare som man använder i ett enda bad, och de som kräver ett blekbad innan. I blekbadet bleks bildsilvret bort, och i tonbadet återframkallas bilden. Brun- och sepiatonare ökar hållbarheten på bilderna avsevärt.

Blåtonare är oftast järntonare. Så finns det koppartonare som ger en röd ton. Guldtonare finns också, och de ger oftast en kall blåsvart bild. Finns även andra tonare, och ibland kan man kombinera med flera tonbad för olika effekter. Lite överkurs. Järn- och koppartonare är inte arkivbeständiga.

Det här att sepiatonare får en bild att se "gammal ut" är lite av en myt. Man har i runt 130-140 år använt tonare för fotografier, även om man sällan (och till mycket högt pris) får foton från fotografen tonade idag.

Man har sepia/bruntonat fotografier för att ge dem en vacker färgton, och även för att få bättre hållbarhet på bilderna. "Ett gammalt gulnat fotografi" har inget med det att göra. Bilder som av miljön gulnat har ju inte varit tonade. Har runt 100 år gamla bilder som är tonade, och en del otonade.

Även selentonare är gammalt liksom blå och rödtonare. Läste i en fotografisk handbok från 1873 om den ökade hållbarheten för tonade bilder.

Jag har flera recept på olika tonare i fotografiska receptböcker från 30-talet. Bly- och urantonare är inte så vanliga idag. :)

Tackar Patric mycket intressant och lärorikt innlägg kul med folk som vill hjälpa och dela med sig av sina kunskaper!

har lite bruntoner hemma undrar bar om tonern kan bli gammal och isåfall vad är hållbaretstiden ungefär? Har provat tona några bilder hemma men det jag uppnådde va att hela lägenheten luktade ägg i nån dag! men fick senare reda på att det inte gick någe vidare att tona rc-papper! så har tänkt att prova tona på fiberpapper nån dag. tänkte bara kolla så inte tonern är för gammal?

mvh/Thomas

Langsor skrev:
men fick senare reda på att det inte gick någe vidare att tona rc-papper! så har tänkt att prova tona på fiberpapper nån dag.
Du är offer för en mycket vanlig myt. Det går lika bra att tona RC- och fiberpapper. Tonaren arbetar i emulsionen, inte i basen!

steinick skrev:
Du är offer för en mycket vanlig myt. Det går lika bra att tona RC- och fiberpapper. Tonaren arbetar i emulsionen, inte i basen!

okej men varför funka det så dåligt då? använde varycons variabla rc-papper och toningen blev ytterst lite, knappt synlig om jag får säga det själv! antar att det beror på emulisionen som anv på det pappret eller??

Det beror nog på emulsionen. Papper med bromsilver brukar vara svårtonade. Det är lättare med klorsilver eller klorbromsilverpapper typ emaks. Det gäller direkttoning.
Tonare där man först bleker och sedan tonar biter på de flesta papper

Det sägs att enbads svaveltonare bara blir bättre ju mer de används

Langsor skrev:
okej men varför funka det så dåligt då? använde varycons variabla rc-papper och toningen blev ytterst lite, knappt synlig om jag får säga det själv! antar att det beror på emulisionen som anv på det pappret eller??
Vilken tonare? Spädning? Tid? Temperatur?

Langsor skrev:

Varycon är ett mestadels bromidpapper, och varken plast- eller fiberpappret går bra att tona i direkttonare. Har inte testat tonare med blekbad dock.

FinePrint plastpapper går däremot utmärkt att tona.

Langsor skrev:
har lite bruntoner hemma undrar bar om tonern kan bli gammal och isåfall vad är hållbaretstiden ungefär? Har provat tona några bilder hemma men det jag uppnådde va att hela lägenheten luktade ägg i nån dag! men fick senare reda på att det inte gick någe vidare att tona rc-papper! så har tänkt att prova tona på fiberpapper nån dag. tänkte bara kolla så inte tonern är för gammal?

Selentonare håller i alla fall så länge som den är aktiv. Färdigblandad lösning kan hålla i flera år. Blir det lite fällning i den så filtrerar man lösningen genom ett kaffefilter.

Vet inte hur det är med bruntonare. Jag använder dem så sällan.

MEN, du bör inte använda luktande bruntonare i samma rum som du har film och papper (eller färdiga bilder/negativ). Ångorna kan slöja materialet, och få bilder/negativ att gulna. Säkrast är att bruntona utomhus eller i ett garage.

J. Patric skrev:
Selentonare håller i alla fall så länge som den är aktiv. Färdigblandad lösning kan hålla i flera år. Blir det lite fällning i den så filtrerar man lösningen genom ett kaffefilter.

Vet inte hur det är med bruntonare. Jag använder dem så sällan.

MEN, du bör inte använda luktande bruntonare i samma rum som du har film och papper (eller färdiga bilder/negativ). Ångorna kan slöja materialet, och få bilder/negativ att gulna. Säkrast är att bruntona utomhus eller i ett garage.

okej ska tänka på att tona utomhus nästa gång då! tackar för alla tips! då borde nog tonern funka fortfarande får väl testa ett annat papper.

mvh/t

steinick skrev:
Vilken tonare? Spädning? Tid? Temperatur?

kommer nog inte ricktigt ihåg tid och spädning va ganska längesen och gjorde bara ett test men kommer ihåg att jag skulle ha bilderna i i kanske 10min men såg ingen skillnad så lät dem ligga ett tag till sen blev det så att jag glömde dem så de låg nog ett par timmar för jag åkte och tränade o kom tebax å tog upp dem så de låg nog lite länge men hade inte hänt specielt mycket för det! och tonaren är kodaks nånting? bruntonare!

Om du har en bild i Photoshop kan du öppna nyans/mättnad via kortkommando Ctrl + U och välja att färga bilden i en färgton.

Det gör att bilden ser tonad ut, ungefär som den fått en behandling i tonare i mörkrummet.
tre varianter från färgoriginal:

Bilagor

• tona.jpg
    tona.jpg
    18.4 KB · Visningar: 123
mipert skrev:
Om du har en bild i Photoshop kan du öppna nyans/mättnad via kortkommando Ctrl + U och välja att färga bilden i en färgton.

Det gör att bilden ser tonad ut, ungefär som den fått en behandling i tonare i mörkrummet.
tre varianter från färgoriginal:

ok då e ja med och jo jag vet om toning i ps men anv inte det kort kommandot!

och utan att låta alldeles för butter så va ju facktiskt inte digital bildbehandling det handlade om men kanske inte går fram här på digitalfotosidan,se?

oj va tjurit det lät inte meningen men låter det stå kvar bara för att få fram min tanke som inte är någe ont om digital tekniken! bara det att alla kanske inte föredrar att sitta och förslöas framför datorn då står jag hellre i ett kolsvart rum och sniffar framkallningsvätska och luktar på min tonare för det är ju så gott me ruttna ägg =)

Ps, ja vet du svarade bara på min fråga.

Mvh/THomas som inte är butter bara trött

Min personliga favorit är Agfas Viradon som jag ofta använder för att ge en skydstoning.

30 sekunder i tonbadet räcker för att omvandla silver till silversulfid vilket gör att silvret redan är förstört och inte kommer förändras lika lätt på grund av yttre omständigheter som svavel i luften.

En tonad bild håller bättte än en otonad och det beror på att den redan har blivit påverkad av exempelvis svavel under kontrollerade former.

Det är nästan omöjligt att ge tips om vilken toning som är bäst eftersom olika paper reagerar olika med olika tonare.
En del kombinationer blir vackra, andra blir skitfula.

Kanske dags att börja med selentoning av silverkloridhaltiga papper igen?
Bara för känslans skull.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto