Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tonat gråfilter

Produkter
(logga in för att koppla)
På Cokuns hemsida finns uppgift på vilken bildvinkel som resp. system klarar.
För P-systemet finns även en vdvinkel hållare. På min 5d funkar std P-hållare till ca 24mm och vidvinkelhållaren ca 17 mm. Så med vv- hållare kan det funka men det hänger lite på konstruktionen

Funderar på ett Singh-Ray tonat gråfilter men det kostar ju runt tusen spänn, vilket är rätt magstarkt :-/
Det har dock bättre optiska egenskaper då det är i glas inte plast, det har större skjutmån i hållaren då det är längre också.

Läser man på deras hemsida står det att filtrena är gjorda i CR39 resin, dvs plastisk polymer. Jag är på jakt efter avtonade filter som är gjorda i glas. Efter att ha letat runt lite så har jag kommit fram till följande:

Cokin: CR39 Resin
Tiffen: Glas
Singh-Ray: CR39 Resin
Hitech: CR39 Resin
Lee: CR39 Resin

Det ser ut som det enbart är Tiffen som gör avtonade gråfilter i glas? Rätta mig gärna om jag har fel.

Läser man på deras hemsida står det att filtrena är gjorda i CR39 resin, dvs plastisk polymer. Jag är på jakt efter avtonade filter som är gjorda i glas. Efter att ha letat runt lite så har jag kommit fram till följande:

Cokin: CR39 Resin
Tiffen: Glas
Singh-Ray: CR39 Resin
Hitech: CR39 Resin
Lee: CR39 Resin

Det ser ut som det enbart är Tiffen som gör avtonade gråfilter i glas? Rätta mig gärna om jag har fel.

Å f*n. Då hade jag inte rätt uppgifter alltså. Man lär så länge man lever.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto