Annons

Tonat gråfilter

Produkter
(logga in för att koppla)

Leonard91

Aktiv medlem
Jag vill skaffa ett tonat gråfilter (50%) till mitt 18-55 IS objektiv. Jag hade först tänkt köpa detta hos CyberPhoto: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=310518
Men eftersom att detta objektivet snurrar när man fokuserar så är det inte särskillt smart att ha ett tonat filter som sitter fast på objektivet. Därför undrar jag om ni vet ifall man kan köpa 4-kantiga tonade gråfilter och sätta framför objektivet i någon slags ställning? Så att det inte snurrar med objektivet när det fokuserar.

Jag vill skaffa ett tonat gråfilter (50%) till mitt 18-55 IS objektiv. Jag hade först tänkt köpa detta hos CyberPhoto: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=310518
Men eftersom att detta objektivet snurrar när man fokuserar så är det inte särskillt smart att ha ett tonat filter som sitter fast på objektivet. Därför undrar jag om ni vet ifall man kan köpa 4-kantiga tonade gråfilter och sätta framför objektivet i någon slags ställning? Så att det inte snurrar med objektivet när det fokuserar.

Cokin filterhållare är ju fyrkantig men det sätt på samma filtergänga som vanliga filter. Blir ju iofs lättare att vrida till det efer fokus är gjord.

Lättast är nog att fixa ett annat objektiv i längden för någon vettig lösning lär inte finnas.

Om frontlinsen snurrar så kommer även hållare för fyrkantiga filter att snurra. Här har du en länk till dessa http://www.scandinavianphoto.se/search/default.aspx?q=cokin

Cokins fykantiga filter med hållare har ju en annan fördel. Du kan justera dem i höjdled. Du kanske inte alltid vill börja mörka ner bilden från mitten som det runda filtret gör. Med det fyrkantiga filtret ser du dessutom mycket lättare att du har vridit det rätt.

Okej, då vet jag vad som gäller. Jag har inte tänkt att jag ska använda det objektivet hela tiden, utan kommer säkert byta upp mig om ett tag.
Om jag köper tex. Cokin's filtersystem, passar då "hållaren" på alla filterdimensioner eller måste man ändå köpa en hållare till varje objektiv? Det lät ju riktigt smart att det gick att ändra i höjdled i varje fall!
Antar att det är detta som är hållaren: http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=6829881

Senast ändrad:
Okej, då vet jag vad som gäller. Jag har inte tänkt att jag ska använda det objektivet hela tiden, utan kommer säkert byta upp mig om ett tag.
Om jag köper tex. Cokin's filtersystem, passar då "hållaren" på alla filterdimensioner eller måste man ändå köpa en hållare till varje objektiv? Det lät ju riktigt smart att det gick att ändra i höjdled i varje fall!
Antar att det är detta som är hållaren: http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=6829881

Nope en hållare till alla filter, flera samtidigt dessutom. Finns flera tillverkare av filter som passar, Cokin är inte det bästa men deras system är nog störst.

Cokin p-system:
http://www.cokin.com/ico15-A.html

Riktigt bra filter (och dyra) finns till Cokin hållare:
http://www.singh-ray.com/index.html

Du måste förutom hållaren köpa en anpassningsring som passar till din filterdiameter. Om du skaffar ett annat objektiv med annan filterdiameter måste du byta anpassningsring, men filterhållare och filter behöver du inte byta.

Vad annat tycker ni är bäst/bättre än Cokin? Känns ändå som att Cokins filtersystem borde räcka för mig ett ganska bra tag till iaf, innan jag kräver högre kvalitet/utrustning för mitt fotograferande. Och om Cokin är stora, så är väl det också bra. Jag kikade på deras filterhållare och borde inte Z-pro (för 100mm/4" filter) passa ganksa bra?
Tackar så mycket för tipsen än så länge, tar gärna emot fler åsikter också.

Vad tycker ni är bäst/bättre än Cokin? Känns ändå som att Cokins filtersystem borde räcka för mig ett ganska bra tag till iaf, innan jag kräver högre kvalitet/utrustning för mitt fotograferande. Och om Cokin är stora, så är väl det också bra.
Tackar så mycket för tipsen än så länge, tar gärna emot fler åsikter också.

Cokin är inte skitfilter så de räcker långt för oss vanliga dödliga. Jag har inga andra märken till min hållare.

Funderar på ett Singh-Ray tonat gråfilter men det kostar ju runt tusen spänn, vilket är rätt magstarkt :-/
Det har dock bättre optiska egenskaper då det är i glas inte plast, det har större skjutmån i hållaren då det är längre också.

Får se om jag kan övertyga mig själv eller inte ;-)

BTW Cokin P-system räcker väl till det mesta, upp till 82mm filtergänga.
Eller kör du mycket monstruösa teleobjektiv ?

Senast ändrad:
Nej absolut inga monsterobjektiv! Men jag tänkte att man skulle slippa att uppdatera sig senare. Men P räcker nog ett tag ändå. Det var skulle i annat fall inte vara alldeles för dyrt att uppdatera sig senare om man skulle behöva det. Det blir P i sånna fall :)

Nej absolut inga monsterobjektiv! Men jag tänkte att man skulle slippa att uppdatera sig senare. Men P räcker nog ett tag ändå. Det var skulle i annat fall inte vara alldeles för dyrt att uppdatera sig senare om man skulle behöva det. Det blir P i sånna fall :)

Man ska upp på häftiga saker innan Nikon går över 82mm i filter.
(300/4.0 för 13000:- har 77mm)

Köp P-system om du inte planerar att köra mellanformat eller stora tele-objektiv.

Z-filter är dyra även Cokins egna, t.ex. polfilter 2695:-

/Kjelle

Jag körde en gång i tiden med cokin serien med filtren i storlek 80mm bredd. Cokinfiltren är något repkänsligare än tex lee filter. Nackdelen var att cokin inte räcker till om du kör med vidvinklar då behöver du större filter för att slippa vinjettering (filtret syns i bilden). Lee filtret har en betydligt bättre hållare än cokin dels så kan du bygga den själv (avgöra hur många filterplatser du vill ha)
men prislappen är betydligt högre. Ett billigare alternativ säljer www.dito.se det är filter från Hi tech o dom finns i 2 storlekar även i lees 100mm bredd. Kvaliten upplever jag som bättre än cokin. Idag tar jag aldrig med mig filter hållare längre antingen sätter jag en tejpbit eller så håller jag filtret för kameraväskan är alltid överfull.
Dom filter jag tycker är ett måste är avtonat (mörka ner himmeln) Nd (förlänga expotiden, polfilter.
Dessa är svåra att göra i ps. På den anloga tiden körde jag med färtempratur filter oxa.

Cokin har en hållare speciellt för vidvinkel, vet dock inte hur bra den är.

/kjell

Mmm.. Man tar en P-hållare och sågar av de yttersta hållarna. Det är ju sällan man har mer än ett filter samtidigt (med undantag av de som nu kommer att hävda att -jovisst, det har jag).

Lee har en speciell adapter ring för vidvinkel objektiv vilket gör att filterhållaren kommer tätare framför objektivet.

Idag tar jag aldrig med mig filter hållare längre antingen sätter jag en tejpbit eller så håller jag filtret för kameraväskan är alltid överfull.

Jag använder inte heller någon hållare till mina Cokin filter. Åtmindstone inte när jag använder stativ. Jag handhåller filtren framför objektivet.

Däremot så tycker jag att Hi tech avtonade gråfilter (Hard) är för kraftig övergång oavsett om det är en rak horisont eller ej, däremot är dom av bättre kvalitet än cokin mindre repkänsliga däremot plastfodralet men fr dom i är ett skämt då är tom cokin bättre med sin ask. Lee har tygfodral till sina filter men kostar det så smakar det. Du hittar Hi tech även i sverige hos www.dito.se

Nu har man fått lite att tänka på!
Det är bra att man får flera tips så att man inte ångrar sig senare när man redan köpt in sig i någonting annat system.
Jag såg att Robert White har Lee filter, men finns de att köpa i någon annan affär?
Sedan undrar jag om det går att kombinera filter och hållare från olika märken hur som helst? Tex. köpa Cokin filterhållare + Lee filter.
Det är väl nästan mest till vidvinkelobjektiv jag kommer använda filter, eller åtminstone på lägre brännvidder (under 20mm) på småformatskamera. Verkar krångligt att man ska behöva ha ännu en adapter för vidvinkel också... Så då kanske man ska strunta i hållaren så som några av er gör. Hur blir bilderna med längre exponeringstid med handhållna filter? Någon skillnad mot om man skulle användt hållare?

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto