Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tonade ND-filter?

Produkter
(logga in för att koppla)

T.Anderberg

Ny medlem
Jag är på jakt efter ett tonat ND-filter. Någon som vet någon tillverkare som är bra? Och framförallt någonstans man kan köpa ett sådant? Verkar vara ont om sådana i butikernas sortiment. Varken Scandinavian Photo eller Cyberphoto verkar ha det.

B+W tillverkar ett som verkar intressant (#502) och även Tiffen, men vad jag förstår så är Tiffens filter dyra? Hoyas variant verkar inte vara tonat utan ha en skarp kant. Det vill man väl inte ha?
 
Kolla in Hitech. Finns på Dito.

B+W 502 är ett gängat filter. Det är rätt oanvändbart eftersom det tvingar dig att alltid låta gränsen av toningen skära bildens centrum. Avtonade filter av den kvadratiska typen som fritt låter sig flyttas är det som gäller.

Här finns det grejer på Scandinavian annars.
 
när man nu kollade på filtren från cokin så hittar man linjärt och cirkulärt polfilter. Vilken skillnad är det på dessa, är det ena bättre?
 
Det är sant att ett fyrkantigt filter ger betydligt mer frihet. Det har jag inte tänkt på.

Tittade på Cokin när jag letade ett polfilter, men tyckte då de var väldigt dyra. Färgfilterna och filterhållaren i sig är ju inte särkillt dyra dock! Det är väl dyrare att tillverka polfilter i detta format antar jag. Det är kanske dags att investera i lite cokin-grejer! Det enda tråkiga är att jag inte kan stapla mitt nuvarande polfilter (Hoya circ.pol.) tillsammans med cokin-filtren antar jag?

Tack för hjälpen!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.