Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Tonade kanter på bilder??
- Trådstartare Helena79
- Start datum
Eveningstar
Aktiv medlem
Ett sätt att göra detta på (om jag förstått din beskrvining rätt) är (tror du behöver rätt sen version av Photoshop)
.Välj "Rounded Rectangle Tool"
.Ändra bland knapparna precis under menyerna från "Shape layers" till "Paths" (3:e knappen)
.Gör den rundade rektanglen.
.Högerklicka på bilden och välj "Make selection".
.Ange hur många pixlar som övergången ska bestå av, tex 10 pixlar, tryck ok.
.Invertera markeringen.
.Välj vit färg
.Fyll markeringen (gärna i ett nytt lager)
.Välj "Rounded Rectangle Tool"
.Ändra bland knapparna precis under menyerna från "Shape layers" till "Paths" (3:e knappen)
.Gör den rundade rektanglen.
.Högerklicka på bilden och välj "Make selection".
.Ange hur många pixlar som övergången ska bestå av, tex 10 pixlar, tryck ok.
.Invertera markeringen.
.Välj vit färg
.Fyll markeringen (gärna i ett nytt lager)
Pegaso_Gbg
Aktiv medlem
gör en markering, lägg ludd på markeringen i lagom mängd, inventera markeringen och fyll med vitt.
oops
Aktiv medlem
Testa ocksa att arbeta med en lagermask.
Lagg till en lagermask och fyll den sa att du inte ser din bild alls. Gor sedan en markering over din bild i onskad form och lagg pa onskat antal pixlar ludd, Feather. Valj Fill med Vitt(? kommer inte ihag om det ar vitt eller svart som slapper igenom) och din bild bor framtrada med en avtonad ram. Hela bilden finns dock kvar sa du forlorar ingenting.
Jag anvande den har tekniken nar jag ville gora spretiga kanter pa en bild sa att det skulle ut som en slarvig konventionell kopia med lite negativkant och sant. Gor da forst en rektangular markering over bilden och lamna en tunn ram av ogenomskinlig lagermask. Valj sedan en spretig borste med lag opacitet och mala sedan direkt i lagermasken, arbeta dig runt bilden med varierande penseldrag till dess att det ser trovardigt ut.
Lagg till en lagermask och fyll den sa att du inte ser din bild alls. Gor sedan en markering over din bild i onskad form och lagg pa onskat antal pixlar ludd, Feather. Valj Fill med Vitt(? kommer inte ihag om det ar vitt eller svart som slapper igenom) och din bild bor framtrada med en avtonad ram. Hela bilden finns dock kvar sa du forlorar ingenting.
Jag anvande den har tekniken nar jag ville gora spretiga kanter pa en bild sa att det skulle ut som en slarvig konventionell kopia med lite negativkant och sant. Gor da forst en rektangular markering over bilden och lamna en tunn ram av ogenomskinlig lagermask. Valj sedan en spretig borste med lag opacitet och mala sedan direkt i lagermasken, arbeta dig runt bilden med varierande penseldrag till dess att det ser trovardigt ut.
dumbo
Aktiv medlem
Man kan även, beroende på hur man vill att det ska se ut, tex skapa en cirkulär gradient med vitt i kanten och medelgrått i centrum (väljer man svart isf grått kommer mitten av bilden att bli mörkare än den var från början) på ett nytt lager och välja "overlay" som egenska för lagret.
Man kan göra motsvarande sak fast med svart i kanten och välja multiply för att skapa vinjettering.
Man kan göra motsvarande sak fast med svart i kanten och välja multiply för att skapa vinjettering.
peternilsson75
Aktiv medlem
Har du sett något som ser ut som det du vill åstadkomma? Om du kan länka dit skulle det vara lättare att förstå vad du menar.
PN
PN
Lasse H
Aktiv medlem
Helena79 skrev:
Hej!
Jag undrar om någon kan svara på hur man får tonade kanter i PS.
Mvh Helena
Kolla nedanstående länk.
http://www.webdesignskolan.com/
Och klicka dig fram till Photo shop skolan.
Där finns en övning som heter Tonade bilder 2.
Kanske kan vara något?
mvh