Annons

Tokina vidvinkelzoom

Produkter
(logga in för att koppla)
Lade märke till en diskussion kring Tokinas vidvinkelzoom 20-35/2,8 resp 20-35/3,5-4,5. Valet dem emellan kan man läsa om i tidningen Foto nr 12 1999. Brist på objektiva test framfördes i diskussionen och de är väl mycket trovärdiga...I stort säger de att "3,5-4,5 an" är "i alla avseenden ett bättre val än det ljusstarkare 2,8 an, såväl prestandamässigt som prismässigt" De mäter skärpa och vinjettering bla....men nu undrar jag go vänner; Det finns ytterliggare ett objektiv från Tokina i segmentet, nämligen 19-35/3,5-4,5...Finns det någon som möjligen har tidningen fotos test av denna?
 
Jag tar tillbaka mitt tvärsäkra uttalande, jag förväxlade 19-35 med 20-35. Jag visste nog inte att Tokina hade ett 19-35. Det kan vara samma som SoliCosina men det vet jag inte.

Om det är samma så kan du få min uppfattning om det: Hög distorsion. Bra skärpa i vidvinkelläget, till och med användbart vidöppet. I 35 mm-läget är det så kasst att man bör undvika att använda det. Extremt plastigt och mycket prisvärt.
 
Soligor, Vivitar, Cosina mfl 19-35 är alla samma, det brukar de flesta känna till. Tokinas har under åren sålt fyra (4!) liknande zoomar. I kronologisk ordning:

1: 19-35 3.5-4.5
Samma Cosina-tillverkade optik som de andra, den här är nog ovanlig, jag har aldrig ens sett den annonserad begagnad.

2. 20-35 3.5-4.5 HLD
Egen design, avsevärt mycket bättre än 1. 72mm roterande filtergänga. Välbyggd i metall.

3. 20-35 3.5-4.5 HLDII
I princip samma optiska design som 2. Om de skiljer sig så är det marginellt. 77mm icke-roterande filtergänga, internt fokus och zoom, dvs linsen är lika stor hur man än zoomar och fokuserar. Välbyggd i metall. Jag har en själv, men använder mest min 24-85AFS numera eftersom jag föredrar 24mm före 20mm. (och 85 före 35...) Annars är jag nöjd med den.

4. 19-35 3.5-4.5
Nuvarande. Samma lins som 3. men byggd i komposit. Lär trots detta vara välbyggd.

Jag har hört (ej verifierat) att samtliga av Tokinas egna designer ska vara vidvinkligare än Cosinas 19-35. Jag har också hört (ej verifierat det heller) att alla Tokinorna egentligen är 19.6mm i vidvinkelläget.

Hoppas det hjälper!

/Martin
 
tomasmarklund skrev:
Vad är det för årsmodeller på de här 4 olika varianterna? Ungefär...

/Tomas

Öhh, alltså... hmmm. Nu vet jag ju inte (riktigt) allt här i världen, än. Jag tror dock att den senaste 19-35 kom runt 1999. Den och den senaste 20-35 samexisterade ett tag, jag köpte min 20-35 ny 2001. Jag har ingen aning om när den första 20-35 kom, den lär dock lida av vinjettering vid bländare större än ca 8 varför den kanske bör undvikas till förmån för de nyare varianterna.

/Martin
 
Martin, du kanske inte vet allt här i världen men du vet iaf betydligt mer än mig. Det räcker för stunden :)

Tack för infon!
/Tomas
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.