Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Tokina AT-X 12-24mm F4 PRO DX?
- Trådstartare AnWi
- Start datum
abatarphoto
Aktiv medlem
AnWi skrev:
Såg att Cyber har satt pris på den. Klart billigast av 12-24-alternativen och ganska attraktivt med fast F4.
Har inte hittat några vettiga recensioner på nätet och undrar om någon på detta forum vet bättre. (Det finns i alla fall ingen registrerad ägare på fotoidan än).
Tacksam för alla komentarer.
/AnWi
Denna Tokina fick bästa betyg i test i tysk fototidning. Då jämfördes denna med Nikons och Sigmas motsvarigheter.
bengtjakobsson
Aktiv medlem
Linsen är testad i FotoMagazin där den fick toppbetyg, bättre än Nikons orginal om jag nu minns rätt.
Bengt
Bengt
jonwam
Aktiv medlem
AnWi skrev:
Det låter som att man både får gratulera och beklaga. Roligt i alla fall att gluggen verkar bra. Jag har inte tagit steget ännu då jag väntar på lite mer info om nya Sigma EX 10-20.
Den lär väl kosta en hel del mera så valet blir i alla fall inte lätt.
Sigmat är prissatt nu på Cyberphoto, och ett par hundralappar billigare. Men det klart, vill gärna se lite bilder/recentioner innan jag lägger ut de pengarna...
/Johan
objernulf
Aktiv medlem
Nu har jag fått min Tokina 12-24.
Mekaniskt är objektivet mycket bra som alla Tokina AT-X. Helt i klass med Nikons 12-24 och något bättre än Sigmas 12-24. Klart bättre än plastiga Tamrongluggar. AF är hyfsat snabb och tyst men ligger efter Nikons AF-S. Objektivet är ganska STORT, ca 15 cm långt med motljusskydd och 10cm brett (motljusskyddet). En storlek större än 18-70 DX kan man säga.
Jag har bara hunnit ta några testbilder men är nöjd. Visst ljusbortfall i hörnen på 12mm och full öppning. Ej synligt nedbländat. Inga problem i 18 eller 24-läget på full öppning.
Dålig skärpa i yttersta hörnen på full öppning och 12mm. Blir bra nedbländat. Annars är skärpan bra på alla brännvidder på full öppning och blir något bättre nedbländat. Jämfört med Nikon 18-70 DX är skärpan något bättre på full öppning i 18-läget. Nedbländat samt i 24-läget är skillnaden inte stor. 18-70 är ett mycket bra objektiv. Tokinan ger lite bättre kontrast och färgmättnad.
Distorsionen är mycket låg även vid i 12mm-läget. Imponerande.
Bilder med solen i bild visar givetvis en del fula reflexer men annars är objektivet bra i motljus.
Mekaniskt är objektivet mycket bra som alla Tokina AT-X. Helt i klass med Nikons 12-24 och något bättre än Sigmas 12-24. Klart bättre än plastiga Tamrongluggar. AF är hyfsat snabb och tyst men ligger efter Nikons AF-S. Objektivet är ganska STORT, ca 15 cm långt med motljusskydd och 10cm brett (motljusskyddet). En storlek större än 18-70 DX kan man säga.
Jag har bara hunnit ta några testbilder men är nöjd. Visst ljusbortfall i hörnen på 12mm och full öppning. Ej synligt nedbländat. Inga problem i 18 eller 24-läget på full öppning.
Dålig skärpa i yttersta hörnen på full öppning och 12mm. Blir bra nedbländat. Annars är skärpan bra på alla brännvidder på full öppning och blir något bättre nedbländat. Jämfört med Nikon 18-70 DX är skärpan något bättre på full öppning i 18-läget. Nedbländat samt i 24-läget är skillnaden inte stor. 18-70 är ett mycket bra objektiv. Tokinan ger lite bättre kontrast och färgmättnad.
Bilder med solen i bild visar givetvis en del fula reflexer men annars är objektivet bra i motljus.
kaw
Aktiv medlem
"Mycket låg" - innebär det klart mindre distorsion än 18-70 har i både 18- och 70-lägena?objernulf skrev:
objernulf
Aktiv medlem
Ja, jag kan mäta mer ordentligt nu i helgen.kaw skrev:
"Mycket låg" - innebär det klart mindre distorsion än 18-70 har i både 18- och 70-lägena?