ANNONS
Annons

Tokina 80-200 2.8 ATX SD till EOS

Produkter
(logga in för att koppla)

j.a.n

Aktiv medlem
Hej !

Har funderat på att skaffa mig en Tokina 80-200 2.8 till min Canon EOS30, men vill gärna höra mig för om vad ni anser om denna lins. Jag vet att Canon 70-200 2.8 L är det bästa som gjorts , men tyvärr ligger detta alternativ utanför min budget.

Tack för era synpunkter.

// Anders

Det går att hitta beg. 80-200/2.8L för 6-7000. De sägs vara lika bra som det nyare 70-200. De är svarta och har inte USM.

Du har inte funderat på Canons EF 70-200/4L ???

Visst, du förlorar ett steg, men frågan är om det inte kompenseras av USM, något längre omfång, bättre MTF-värde och en läcker vit färg ;) ...

Tokinat kostar ca 5700:- i Tyskland (hittar inte tokina i Sverige)
Canon kostar ca 7200:- också då i Tyskland..

1500:- prisskillnad.... Hade nog valt orginalet även om man förlorar ett steg..

Klart, om man ska använda det innomhus så.....

Om du har möjlighet så tycker jag att du ska satsa på Canon EF 70-200 4L. Den kostar lite mer än tokina, men då får du en knallskarp optik som fungerar mycket bra med Canons 1,4 konverter.Detta är vad jag tycker, men det finns säkert fler alternativ.

Lycka till

Hej Jeppe!

"Var i Tyskland" såg du dessa priser ?
en liten länk vorde inte helt fel :p

Tack på förhand // Anders

Tokingluggen är OK, men för ungefär den mängden pengar finns det kanske bättre alternativ...

Originalgluggarna som redan tagits upp givetvis eller varför inte Sigmas 70-200 2.8 EX APO HSM, är riktigt skarpt för runt 10000 kr, och har snabb AF tack vare "USM"-motor. Om det finns utan HSM för Canon (tveksamt...) borde det vara lika dyrt som Tokinat.

Ett annat alternativ som jag tror de flesta missar är det ruskigt skarpa 135/2L (ca 12000:), sedan kombinerat med en 1,4x konverter (ca 5000:) för att få 189mm. Egentligen bara ekonomiskt gångbart om man har användning av konvertern till något annat teleobjektiv, men kanske värt att tänka på...

/Ingo

ingo.. problemet var ju budgeten.. annars kan man ju rekommendera vad som helst..135 an + 1,4x 17000:- bara 10000 över hans budget..;)

för 17000:- får du ett nytt EF 70-200/2.8 L USM

Tack för all hjälp

Läget är följande:

Jag är nyfiken på Canon 70-200 f4 och kommer att seriöst utvärdera denna jämfört med Tokina alternativet. Min övre gräns är 8.000 så 135:an får nog vänta en stund :p men tack för tipset.

MVH // Anders

Jeppe skrev:
ingo.. problemet var ju budgeten.. annars kan man ju rekommendera vad som helst..135 an + 1,4x 17000:- bara 10000 över hans budget..;)

Jo, att 17000:- var lite för mycket pengar det insåg jag nog, men vad vet jag... Han kan ju redan ha en 1,4x liggande i väskan och då blir det andra bullar... Och något om 7000:- som maxtak stod det ju faktiskt inget om... :p Jag chansade runt 10-11000:-, men det var tydligen lite för mycket...

Alla Canons 70-200L zoomar är i princip lika skarpa (bara största bländare/IS som skiljer), så om du har råd och kan stå ut med f/4.0 är det ett väldigt bra köp

Lycka till med objektivet!

/Ingo

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar