Annons

Tokina 60-250/4?

Produkter
(logga in för att koppla)

Possinho

Aktiv medlem
Rätta mig om jag har fel nu... men visst är det Pentax och Tokina som samarbetar när det gäller objektiv?

Jag såg nämligen att Pentax i höst kommer med ett 60-250/4. Ingen större nytta för mig som Nikonanvändare - som länge avundsjukt har tittat på Canons 70-200/4 - eftersom det inte görs med Nikonfattning.

Frågan är då, är det möjligt att det kommer ett hyfsat prissatt Tokina 60-250/4 lite senare? Utan vädertätning och kanske med ett pris kring 5-6000 kr?

Jag kan väl kosta på mig en gissning, även om det bara är rena spekulationer. Samarbetet mellan Pentax och Tokina är av typen att det finns objektiv från båda tillverkare som är exklusiva för just den tillverkaren. Man bör nog snarare se de gemensamma som undantag.

Med tanke på att de senaste Tokina-objektiven släpptes i nyhets/mässform närmare 1.5 år innan de gått att köpa i butik ger det ytterligare mer info.

Mitt bud: till 99% säkerhet kommer inget Tokina 60-250. Om nu den sista 1% otroligt nog skulle slå in hamnar en rimlig release i storlekordningen 2009, eftersom inte ett nyhetspip hörts ännu.

Men visst vore ett 70-200/4 intressant... Eller kanske ännu hellre ett riktigt bra Nikon-producerat 50-150/2.8?

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar