Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tokina 500mm

Produkter
(logga in för att koppla)

TerjeF

Medlem
Hej

Jag har just fått tag i en gammal Tokina 500mm f/8. Jag ville testa den med min D70. Det går helt fint, men man kan inte ändra på bländan. Er det normalt for just det objektiv?

Det ser sådan här ut:

Bilagor

• 500mm.gif
    500mm.gif
    34.7 KB · Visningar: 351
Problemet brukar vara skärpan. Idag tillverkas knappt spegeltele eftersom skärpan är så mycklet sämre än vanliga teleobjektiv. En del märkespegeltele är hyffsade, men riktigt bra finns väl inga.

Med D70 har du säkert korta slutartider så att det räcker, annars är det bara att spreta med fingrarna frmför objektivet så funkar det som gråfilter. Funkar på objektiv över 300mm.

Om någon vill veta mer om spegeltelen, och även se ett bra test av Tamron SP 500/8 vs Canon 500/4,5 rekommenderas denna sida:
http://bobatkins.com/photography/tutorials/mirror.html

PS. Jag hade en gång i forntiden ett litet kompakt Panagor 300/5,6 spegeltele, och när jag nu tittat på gamla neg ser jag att det var oerhört skarpt! Skulle gärna ha ett igen.

Senast ändrad:
Just Tokinas 500mm RF var väl rätt OK.
Undrar om det inte fanns en modell med insticksfilter i bakkanten.
Där kunde man sätta gråfilter o liknande.

Leta lite på nätet så hittar du kanske mer info.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar