Annons

tokina 16-50/2.8 eller nikkor 17-55/2.8

Produkter
(logga in för att koppla)

alex_webcast.no

Aktiv medlem
Sitter o försöker komma fram till om nikkor objektivet är värt pengarna över tokinan?
Samtidigt som jag är lite sugen på tokinans "extra" mm så vill jag ha nikkors vädertätning...

Jag kommer inte fram till något beslut och jag skulle uppskatta alla inputs och erfarenheter här.

Objektivet kommer sitta på en d300.

Tacksam för all hjälp jag kan få.

MVH Alex
 
nikon 17-55 utan tvekan, begagnat eller nytt.AFS, vädertätning,byggkvalitet, bildkvalitet.
tokinan har mindre eller inget av ovannämda fördelar.
 
Hej! Har kört Nikonobjektivet ett bra tag nu, och kan bara säga att det är krispigt skarpt, otroligt robust, har tyst och snabb fokus och är underbart att jobba med. Nackdelar är tyngden (men jag trivs med den) och märkbar kuddformig distorsion vilket jag inte hade förväntat mig av en så dyr optik. Men enda gången man märker det är när man letar efter det, eller om man ska plåta något strikt rektangulärt, som en tavla. I praktiken ett litet problem på ett i övrigt superbt objektiv.
 
Tack för svaren!, det blev nikkor 17-55/2.8... HERREJÄVLAR!!! :) vilken glugg! otroligt nöjd, skulle inte byra den för allt i världen. Har nu kompleterat med en 70-300vr och en 50mm/1.8 och snart en sb 800 he he
 
Klart du ska ha en Nikon 17-55! Köp min:

http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=86539

Förutom att göra lite gratisreklam för min annons kan jag utan att ha använt Tamrons zoom säga att Nikonobjektivet är ruggigt välbyggt, har som sagt snabb AF, vädertätning och tar bilder med god skärpa och riktigt bra färger.

Jag hade tidigare ett Nikon 18-70 som kändes allt annat än förtroendeingivande i jämförelse även om det bildkvaliétsmässigt inte är nån milsvid skillnad, 18-70 är riktigt bra. Det är dock skönt att ha f2.8 genom hela zoomomfånget, särskilt på telesidan där det ju oftast behövs mest.

Enda anledningen att jag säljer objektivet är att jag köpt Nikon 24-70 för att gå över till D700 och fullformat.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.