Annons

Tokina 11-16/2,8 - tillgänglighet?

Produkter
(logga in för att koppla)

gsol

Avslutat medlemskap
Hej,
Är det någon som vet vad som händer med Tokinas nya vidvinkelzoom 11-16/2,8 med Nikonfattning? Sedan den lanserades har den bara funnits i lager någon gång som hastigast, och senaste månaderna har jag försökt få tag i ett exemplar utan framgång.

På Tokinas hemsida hittar jag ingen info om leveransproblem och på Cyberphoto ändrade man häromdagen leveransstatus från "beräknas in vecka 39" till "beräknas in i januari".

Det börjar kännas hopplöst, men jag skulle verkligen behöva komma över ett ex av det här objektivet innan januari, så jag undrar om någon sitter inne på information om det och var man kan tänkas hitta det hos en tillförlitlig försäljare (dvs inte Ebay)? Sverige eller utland spelar ingen roll.

Tack på förhand.
 
Hej,
Är det någon som vet vad som händer med Tokinas nya vidvinkelzoom 11-16/2,8 med Nikonfattning? Sedan den lanserades har den bara funnits i lager någon gång som hastigast, och senaste månaderna har jag försökt få tag i ett exemplar utan framgång.

På Tokinas hemsida hittar jag ingen info om leveransproblem och på Cyberphoto ändrade man häromdagen leveransstatus från "beräknas in vecka 39" till "beräknas in i januari".

Det börjar kännas hopplöst, men jag skulle verkligen behöva komma över ett ex av det här objektivet innan januari, så jag undrar om någon sitter inne på information om det och var man kan tänkas hitta det hos en tillförlitlig försäljare (dvs inte Ebay)? Sverige eller utland spelar ingen roll.

Tack på förhand.


Jag beställde mitt ex från www.bhphoto.com hade det på 38 timmar...
kan inte bli så mycket bätre :)

såg att den var back-ordern nu, segt :(
 
Jag köpte min utomlands, från malaysia mer exakt. B&H borde väl ha den eller åtminstone kunna skaffa fram den åt dig?

B&H har haft backorder på den i flera månader så de är nog tyvärr inte att räkna med.

Hur gick du tillväga när du köpte det från Malaysia? Privat säljare eller företag?
 
ja lite trist är det att vänta..canon har den hela tiden inne på lager,men nikon dyker aldrig upp,,vad är skillnaden förutom att objektivet behöver nikon fattning? borde ju inte ta sån tid att fixa fram

lagersaldot hos canon har vart slut men sen kommit in igen efter nån vecka igen..men nikon ska man vänta ett år på elr mer,,
 
äntligen har cyberphoto den inne på lager..vart en beställning direkt utan att tänka efter, tänker inte vänta mer..så nästa vecka blir man förhoppningsvis glad över en ny trevlig glugg
 
gluggen hemma sen i onsdags..inte hunnit vart ute nått med kameran än men testat inne o jag finner inga fel,,bortsett från när den inte hittar focus..shit vart rädd första gången..låter en del för att röra sig så lite =P

lite dåligt drag i tråden..inge mer folk som sitter på den nu? har hört en endaste prata om den i en annan tråd,,
 
Nikonvarianten lär gå att använda som ett fast 16mm om man sätter det på en fullformatare. Är det någon som har canonvarianten som vet om det är uteslutet att sätta dit gluggen på tex en 5D?
 
Nikonvarianten lär gå att använda som ett fast 16mm om man sätter det på en fullformatare. Är det någon som har canonvarianten som vet om det är uteslutet att sätta dit gluggen på tex en 5D?

Jag har Canoncarianten och köpte mig nyligen en 5D.
Visst, den passar, men det blir en ganska ful vinjettering, även i 16mm-läget vilket gör att jag anser att det måste finnas bättre alternativ för dom pengarna.
11mm är meningslöst att använda, det blir bara en svart cirkel runt bilden och du får med mindre än med 16mm.

Men på min 40D så fungerade det utmärkt, var helt klart en favorit den korta tid jag hann använda det. :p
 
Jag har Canoncarianten och köpte mig nyligen en 5D.
Visst, den passar, men det blir en ganska ful vinjettering, även i 16mm-läget vilket gör att jag anser att det måste finnas bättre alternativ för dom pengarna.

Intressant. Du har inte möjlighet att lägga upp en bild någonstans så jag kan få se hur vinjetteringen ser ut?

mvh
Rikard
 
Ja, jag kan fixa det.
Skickar dig ett pm så ska du få se.

Vill inte lägga ut adressen här och eftersom jag ändå kommer att ta bort bilderna sen så är det meningslöst.
 
Men jag skulle nog hellre rekommendera ett begagnat 16-35 eller 17-40 till en Canon 5D, det ligger ju ungefär i samma prisklass som ett nytt Tokina 11-16.

Köpte själv mig ett begagnat 16-35 och det gillar jag skarpt, även om kantskärpan inte är så mycket att hurra för.

Zenitar 16mm f/2.8 fisheye är ju ett billigt alternativ annars, men då är det ju det där med fisheye som inte är så kul alla gånger.
 
Men jag skulle nog hellre rekommendera ett begagnat 16-35 eller 17-40 till en Canon 5D, det ligger ju ungefär i samma prisklass som ett nytt Tokina 11-16.

Jag står och väger, men eftersom jag har en 350D så får jag inte tillräckligt med vidvinkel med bara 16mm. Jag drar mig lite för att skaffa ett ef-s-specifikt objektiv eftersom jag säkert kommer skaffa en fullformatare så småning om. Objektiv är livskamrater för mig, men hus kan man byta ofta. =)
 
Jag står och väger, men eftersom jag har en 350D så får jag inte tillräckligt med vidvinkel med bara 16mm. Jag drar mig lite för att skaffa ett ef-s-specifikt objektiv eftersom jag säkert kommer skaffa en fullformatare så småning om. Objektiv är livskamrater för mig, men hus kan man byta ofta. =)

Ja, du har rätt.
Ska du byta till fullformat så är Tokina 11-16 inget bra val, ska du behålla din 350D eller köpa en annan kamera med APS-C så är det dock ett mycket bra val.

Köp ett och sälj det med kameran när det är dags att byta upp sig då?
För som sagt, det lilla jag har använt mitt på kamera med APS-C så är jag mycket, mycket nöjd.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.