ANNONS
Annons

Tokina 11-16/2,8 & 35/2,8 Macro

Produkter
(logga in för att koppla)
Nilfisken skrev:
Här finns testbilder i fullstorlek från en D300a med 11-16 objketivet. Lär vara ute i Japan sen ett tag =)
Hmmm, såg ut som vinjettering på samtliga bländare vid både 11 och 16 mm :-/ Hur kan man lyckas med det...
Tycker inte heller det var något bett i skärpan på någon av bilderna.

Yodobashi listar den för 70000 yen. Jag ska in till Tokyo om dryga veckan, ska se om dom har den i butik då.

Och jag ångrar mig så att jag inte plockade upp ett ex i Tokyo. Vågade inte riktigt eftersom inga testar hade dykt upp än o Tokina 16-50 inte var så bra som man hoppats :/

jido skrev:
Jag har Pentaxversionen och den är 1:1. Räkna med att Tokinan är identisk på alla sätt vilket innebär att det är en snorbra glugg. :D
Lite trist att tokinastämpeln går på 1000 spänn bara.

Looped skrev:
Enligt tidigare nämnd recension av photozone.de har den motor.
Fast den testade gluggen är då för Canon, vilket alltid innebär att objektiven har motor. Om den har det för Nikon är inte alls säkert. Det är snarast troligt att den inte har det, om man inte anpassat den särskilt för D40(x) och D60.

Makten skrev:
Det är snarast troligt att den inte har det, om man inte anpassat den särskilt för D40(x) och D60.

Det verkar ju iofs ganska konstigt om Tokina medvetet skulle utesluta D40/60 ägare från deras senaste glugg medvetet. Tredjeparts tillverkarna börjar ju utrusta fler och fler gluggar med motor just därför så det verkar ju troligare att de har inkluderat det även för Nikon-varianten. Ser inget skäl till varför de skulle låta bli.

Robin Gyllander skrev:
Lite trist att tokinastämpeln går på 1000 spänn bara.

Nja... Det är nog lite mer än märkesstämpeln man får för pengarna, Tokina håller en klass högre byggkvalitet än övriga pirater, som orginal mellanklass.

/kent

Men pentaxen är ju nästan helt identisk och den ser ut att ha bra finnish.

Tokinas 11-16 har jag haft i lite drygt en vecka. Inga problem att få tag på. Har testat diverse DX-"motsvarigheter". Skillnaden mellan Tokinas 12-24 till nikons 12-24 innan var inte alls lika stor som skärpan på den nya 11-16, mkt bättre.

Tokina 11-16/2,8 finns nu i lager hos Cyberphoto! Blir ett säkert haff i och med nästa eller nästnästa lön! Äntligen, vilken drömglugg!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar