ANNONS
Annons

Tokina 100/2,8 vs Tamron 90/2,8

Produkter
(logga in för att koppla)

gripenfighter

Aktiv medlem
Hejsan. Jag står i valet och kvalet när det gäller inköp av macro objektiv. Nu vill ja ha lite input om vilket av dessa som är bäst? Tamron 90 2.8 eller Tokina 100 2.8

Bägge är kända för att vara utmärkta, men Tokinas stora nummer är dess byggkvalitet. Inte alls så att Tamron går sönder eller så, men Tokina känns riktigt gedigen att hålla i och använda, medan Tamron är rätt plastigt.

Själv valde jag Tokina just därför, och när jag senare bytte system till Sony behöll jag ändå ett Canon-hus för att ha Tokinan på, eftersom de inte säljer det med A-fattning. Tamron finns med A-fattning, men det hjälpte liksom inte, och då är ändå nästan alla mina andra objektiv till Sony från just Tamron...

Nämnde jag att jag verkligen gillar känslan av tung metall och god kvalitet i Tokinas objektiv..?

Jag är också sugen på ett makro kring 100 mm. Har kikat runt på lite tester och båda verkar prestera optiskt utmärkt. Tokinan sägs ha bättre byggkvalitet, men ljudligare AF.
Tror att Tamron har uppdaterat sitt makro lite oftare än Tokina.

Mitt svar hjälper föga, men jag tror att båda objektiven gör dig nöjd. Priset är nästan lika. Jag skulle välja Tokinan, men har inga starka argument.

Hej jag har samma delikata problem. Macro ska inskaffas. Som det ser ut för mig så blir det Tamron 90mm framsör alla Nikons. Sneglade först på Nikons 105mm men insåg snabbt att det skulle bli för dyrt. Tamronen har fått lysande kritik men den åker ut väldigt långt när man fipplar med skärpan och har lite slö focus ( inte för att du skruvar nåt på den vid macrofotande men det kan ju va skönt att ha den vi annan typ av fotande.

Well.. jag tillförde kanske inget men ville bara flika in vad jag läst och sett.
Ska läsa på lita angående Tokinan bara för att skaffa mig mer huvudbry och köpångest.

Jag köpte ett Tokina för att prova på macrofotografering ifjol. Bildkvaliten är oklanderlig. Den känns även väldigt rejäl. Att autofokusen låter mycket är överdivet. Den är inte ljudlös, men vem använder den vid macrofotografering? 3 års garanti är ju också ett plus.

Jag har nu "fått" en egen kamera av annat märke, så jag har ett Tokina AT-X M100/2,8 Macro 1:1 PRO D till Nikon i nyskick till salu om någon känner sig hågad. Inköpt 2010-09-02 på Cyberphoto.

Vad

Jag köpte ett Tokina för att prova på macrofotografering ifjol. Bildkvaliten är oklanderlig. Den känns även väldigt rejäl. Att autofokusen låter mycket är överdivet. Den är inte ljudlös, men vem använder den vid macrofotografering? 3 års garanti är ju också ett plus.

Jag har nu "fått" en egen kamera av annat märke, så jag har ett Tokina AT-X M100/2,8 Macro 1:1 PRO D till Nikon i nyskick till salu om någon känner sig hågad. Inköpt 2010-09-02 på Cyberphoto.

begär du för den?

Har en Tamron

Hejsan. Jag står i valet och kvalet när det gäller inköp av macro objektiv. Nu vill ja ha lite input om vilket av dessa som är bäst? Tamron 90 2.8 eller Tokina 100 2.8
Vet inte hur det är med Tokina objektivet men jag har en Tamron och den är fantastisk. Det är väldig bra för porträtt bilder också. Jag har en del bilder tagna med den om du vill se.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar