Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tokina 100/2.8 macro vs Tamron 90/2.8 macro

Produkter
(logga in för att koppla)
Kolla tidningen Fotos makroobjektiv test, Tokinan vann det testet i allafall, jag tror du kan läsa deras tester på deras hemsida.
Annars så kan du kolla här... http://www.photozone.de/reviews

Där kan du läsa test om bägge, samt se bild exempel, kolla under Third-Party Lenses.

/kent
 
Tack, Kent!
Jag låg och lusläste det numret av Foto nu i natt och provade sen båda objektiven innan jag bestämde mig.

//Maria
 
Det blev Tamron. Jag testade ju båda men tyckte till sist att Tamronen jobbade bättre ihop med min kamera, plus att Tokinan lät mycket mer vid manuell fokusering, i alla fall det exemplar jag testade. Däremot är Tokinan stadigare och verkar vara ett bättre bygge. Fast i ärlighetens namn tog jag först med mig Tokinan hem, men ångrade mig sen och bytte. Och i natt när jag låg och läste alla tester och tolkade MTF-diagrammen så slog det mig att testerna är baserade på småbildssensorer, men om man har en APS-C-sensor så måste man läsa diagrammen lite annorlunda och då får Tamronen helt plötsligt bättre värden för ändamålet. Går Du i köpartankar?

//Maria
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.