Annons

Tokiga platser i Sverige?

Produkter
(logga in för att koppla)
Lindaliten skrev:
Kvarntorpshögen i Närke (strax öster (?) om Kumla. Dels har den en ful konstutställning på sommaren, men roligast är att det fortfarande ryker ur marken - mer än 50 år sen det bröts [vad det nu var förnåt] i trakten som gav detta stora berg av slaggprodukter.

Rökpuffarnar är inte stora, men ger ändå en känsla av att vara på främmande planet.Lyckas du få en bra bild på detta fenomen blir jag glad... :)

De försökte utvinna olja ur skiffer genom att bränna det. Sedan samlades allt upp i denna "lilla" hög mitt på närkeslätten. Vad som mer är lite roligt att de på denna "brinnande" hög har byggt en skidbacke med tillhörande liftsystem. Inte världens mest lukrativa bygge, men några skiddagar per år blir det. .Läs mer här om högen.

Om du tar vägen förbi Kvarntorp så kan du alltid svänga av mot Pålsboda och besöka Holmgrens VW-museum,Världens största samling folkvagnar med ett stort utbud av bubblor och specialbyggda sportvarianter av VW.

Kumlafängelset som är Sveriges rymningsäkraste fängelse, eller var i alla fall, kan ju vara en fängslande upplevelse att se.

Sveriges största konstverk finns att beskåda utanför Örebro

Bli inte förvånade om ni stöter på Sveriges trevligaste kille när ni är där. ;)

/Micke
 
fjalstal skrev:


På tal om människor: Killen på bilden nedan träffade jag i Mönsterås-trakten i fjol. Han hade kört från Skåne och levererat två traktorer i Dalarna. På vägen hem pajade växellådan i Sörmland och under reparationen hade han fått tips om de tre traktorer han har som last på bilden. I vanliga fall sov han under kapellet på det släp bilen står på bilden. Han låg i 20 km/h på trefältsvägen mitt i Stockholmarnas semesterrace mot Öland utan att bry sig ett dugg och när han skulle svänga vänster sträckte han ut armen och stannade han helt sonika vid mittlinjen och väntade på fri väg. Hela ekipaget mätte 23,5 meter.

http://w1.523.telia.com/~u52306883/temp2/

He he, Vilken underbar bild
/Micke
 
Kör vart ni vill men kör bara på vägar med tre nummer eller inga nummer alls.Då är chansen stor att hitta lite udda ställen som dessutom inte är invaderade av "turister".
mvh/Gunte..
 
Hörviksgrottan ligger på listerlandet...där tiden står stilla. Prata med folket och du förstår inte ett skvatt...dialekten är obegriplig :)

..En tanke om Lars Vilks verk....Tog inte den som brände ned det en gång samma frihet som Lars när han byggde det?

Martin
 
Vinön

Åk till Vinön som ligger i Hjälmaren, där går Sveriges längsta gratis tur färjeled.

Sedan har man ju Hallsberg som har Sveriges eller om det är Europas största Järnvägs nät, eller vad man nu skall kalla det.

Sedan finns ju Nässudden på Gotland där de har Sveriges största Vindkraftverk.
 
Annorlunda hm...

Jo, finns ett udda ställe vid Höga Kusten som heter Mannaminne. Kika gärna på webben mannaminne.se har jag för mig.
Var där förra sommaren. Första tanken var skrotupplag :) men det finns så mkt mer på stället. Där har ngr entusiaster samlat på allt från hus till jag vet inte vad, men klart sevärt och kul att fota.
Blir väl ngr fler mil än du tänkt dig, men det brukar det ju bli ändå *skratt*
Finns en liten cool gästhamn alldeles i närheten. Vi kom seglandes dit en kväll förra sommaren och hamnade mitt i en surströmmingsfest... huu ;-)
Bra mc-vägar också för den som gillar att köra hoj, jag till exempel *ler*
/Katarina
 
Jag tackar ännu en gång för era tips. Nu börjar det likna något. Urbergstur 500 meter under marken, högar som puffar, kanibalmuseum, Sveriges största konstverk, Sveriges största järnvägsknut, med mera! Kanon! :)

/Joakim
 
Tack, mr_neo!
Det var mycket mer än vad jag visste, trots att jag bott halvvägs granne med högen i säkert 18 år...



Joakim:
Jag bara måste slå ett slag för Sköllersta Kyrka om du nu ändå ska fara runt i Närke. Kyrkan är varken den högsta, bästa, finaste, fulaste eller konstigaste kyrkan i Sverige. Jag vill bara se om du kan inspirera mig till att ta bättre bilder av kyrkan... =)
 
Så här lång är listan för närvarande med er hjälp:

* Stenshuvud - helt tokigt vackert naturområde och imponerande utkiksplats.

* Ven - tidigare bebodd av en ganska tokig, men ändå smart, gubbe.

* Nimitz på Kullen - ännu en tokig, fast inte lika smart, gubbe.

* Ale Stenar i Ystad - uråldrig tokighet.

* Turning Torson Malmö - modern tokighet.

* Sveriges "minsta staty" i Lund - signerat Sveriges största tok Hans Alfredsson.

* Tykarpsgrottan i Hässleholm - nedrans tokig.

* Världens minsta fullriggare Jarramas i Karlskrona - tänk så tokigt det kan bli.

* Bilkyrkogården i Ryd - tokigt rostiga bilar.

* Psykiatrimuseet i Växjö - tokigt värre.

* Skogstornet i Gränna - privatfinansierad tokighet.

* Världens minst hotell Hacke som är byggt i ett träd - tokbarnsligt.

* Urbergstur 500 meter ned i Oskarshamn - urtokigt.

* Bexells talande stenar öster om Varberg - tokigt tänkvärda ord.

* Varbergs kallbadhus - inte så tokigt.

* Godishuset i Högsby - ser tokigt kul ut.

* Garbomuseet i Högsby - innehåller ett hundratal tokigt bra professionella bilder.

* Europas största järnvägsknut för smalspår i Skara - man kan bli tokig för mindre.

* Döda Fallet i Östjämtland - Token Huss tog sig vatten över huvudet.

Sveriges STÖRSTA vattenfall i Härjedalen - så tokigt stort.

Sveriges HÖGSTA vattenfall i Dalarna - tokhögt.

* Sveriges innersta hamn i Arvika - bara så tokigt långt in.

* Arnolds Kannibalmuseum i Önneköp - det tokigaste man kan tänka sig.

* Sveriges största konstverk utanför Örebro - tokstort.

* Sköllersta Kyrka i Närke - bara tokig helt enkelt.

* Höga kusten - massor med tokigt vackra sevärdheter.

/Joakim
 
Senast ändrad:
Liax skrev:
Så här lång är listan för närvarande med er hjälp:

* Godishuset i Högsby - ser tokigt kul ut.


/Joakim

Eftersom jag tillbringade de första 19 åren av mitt liv i ovan nämnda så undrar jag vad i hela fridens namn Godishuset i Högsby är för något???

Om du ändå ger dig norrut och ska plåta så finns ju fula vägen (Kattfittevägen) i Högsby om du vill fota en tokig vägskylt:)
 
fjalstal skrev:
Och det för oss givetvis in på mitt favoritämne: människor. Just rika (turister eller inte) är skojiga djur som klår utbudet på vilken djurpark som helst (i mitt tycke). Dom häckar som tätast just vid golfbanor som på Kullaberg och t ex Skanör-Falsterbo. Man behöver inget teleobjektiv heller för dom är rätt tama så länge man inte verkar tillhöra socialgrupp 3.
:)

[/url]


Okej,smaken är olika....=)

Societeten intresserar mej inte så mycket faktiskt.Allra minst att fotografera tror jag.Skulle möjligtvis vara om kunde fånga på bild när man ropar på dem precis när de står på utslaget och ska klippa till bollen med sin Big Bertha...och missar....

He he,det där var en skön bild på traktor-gubben.
 
chajo skrev:
Eftersom jag tillbringade de första 19 åren av mitt liv i ovan nämnda så undrar jag vad i hela fridens namn Godishuset i Högsby är för något???

Om du ändå ger dig norrut och ska plåta så finns ju fula vägen (Kattfittevägen) i Högsby om du vill fota en tokig vägskylt:)

Tog mig en poetisk frihet och gav huset som Magnus Svensson nämnde (gräddvitt med lila husknutar och olikfärgade takpannor) detta söta namn.

/Joakim
 
enghell skrev:
Skulle möjligtvis vara om kunde fånga på bild när man ropar på dem precis när de står på utslaget och ska klippa till bollen med sin Big Bertha...och missar....

Då rekommenderar jag Barsebäcks golfbana. Den ligger alldeles vid vägen och förr tyckte jag det var jättekul att göra fruktansvärda burnouter med hojen när golfarna försökte koncentrera sig. Ett rensat 4-1-avgassystem och massiva mängder däckrök kan få den mest stresstålige att bli skogstokig. Jag har vuxit upp lite nu...

:D
 
Sveriges lägsta markpunkt finns i Kristianstad åk gärna dit den 3 juli då pågår ett fotomaraton i sambabd med Kristianstadsdagarna
 
Liax skrev:
Tog mig en poetisk frihet och gav huset som Magnus Svensson nämnde (gräddvitt med lila husknutar och olikfärgade takpannor) detta söta namn.

/Joakim


Aha! Det ligger i Grönskåra! Det förklarar varför jag inte kunde klura ut vad det var för hus som åsyftades:)

I Högsby så har du dessutom kyrkstenarna som är tokstora!
 
jpersson skrev:
dit kan man lika gärna ta sig till Hallands Väderö. Där finns flera små pittoreska byar. Området är vackert. ...och så vidare.

Har i och för sig bara varit på ön en gång för länge sedan, men är det inte naturen som lockar på Väderön? Vad jag har för mig finns det inga byar på väderön utan bara några byggnader utspridda lite här och var? Typ fyrmästarbostäder och liknande. Men du kanske menar bjärehalvön, för där finns det ju lite trevliga klumpar med hus. Länk till väderön för de som är intresserade: http://hem.passagen.se/vaderon/

Mvh

Jalle
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.