Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tokiga platser i Sverige?

Produkter
(logga in för att koppla)
Skaffa Dig en GPS och kolla sen på www.geocaching.com, där finns koordinater till de mest märkliga ställen, sök på Serige. Bla ett ställe söder om Kalmar, Kanaberg, en märklig stenformation jag aldrig hittat fram till om inte någon annan lagt ut koordinater!
Och Du kan nog hitta fram utan GPS om Du kollar på kartorna!
(posta bilder sen på vad Du hittat)
 
Sveriges minsta staty

I Gamla Stan finns Sveriges minsta staty. Men i Lund finns en ännu mindre. Den heter "intigheten" och består just bara av en plakett med namnen. Ett studentikost skämt signerat Hasse Alfredsson.
 
Tackar tackar för era tips...tar gärna emot fler! :)


Man skulle kanske starta en sajt som heter toksidan.se där man listar sveriges tokigaste resmål, sevärdheter och tillställningar! :)

Jag har själv hittat några eventuella resmål, bland annat:

* En järnvägsknut för smalspårig järnväg i Skara som varit Europas största när den användes.

* Psykiatrihistoriska Museet i Växjö.

* Skogstornet i Gränna. Ett privatfinansierat utkikstorn.

* Döda Fallet i Härjedalen. En utdikning som gick lite snett! :)

* Sveriges största vattenfall i Härjedalen, och sveriges högsta i Dalarna.

* Balsberget i Kristianstad. Utgrävda kalkgrottor.

/Joakim - som letar vidare.
 
Senast ändrad:
Kvarntorpshögen i Närke (strax öster (?) om Kumla. Dels har den en ful konstutställning på sommaren, men roligast är att det fortfarande ryker ur marken - mer än 50 år sen det bröts [vad det nu var förnåt] i trakten som gav detta stora berg av slaggprodukter.

Rökpuffarnar är inte stora, men ger ändå en känsla av att vara på främmande planet.Lyckas du få en bra bild på detta fenomen blir jag glad... :)
 
Västerås ståtar med världens minsta hotell... "Hacke" uppe i ett träd... plats för en person... o så har vi hotell Utter, med plats för två. Sovplatsen är 3 meter under ytan... tokigt? nåja...
 
Är man ute efter det spektakulära är Sverige lite tråkigt. Jag tycker nog det är människorna som ger de största upplevelserna. Att hamna i t ex en mycket liten ort i Halland där nån har skapat ett mycket litet museum om nåt som dom gillar väldigt mycket är en stor upplevelse för mig. Kanske inte stället i sig men människorna bakom dessa små sevärdheter är den stora behållningen.

Annars gillar jag "Bexells talande stenar" öster om Varberg. Klart kul ställe där en godsägare på mängder av stenar bland annat lät hugga in talesätt, ordspråk och sina ovänners namn upp-och-ner.
 
Älgmuséet utanför Umeå e kul, där får du krama älgar o käka älgost om du vill!
 
Visst är det kul med speciella människor Calle. Håller med dig.

Ja du KG, världens minsta hotell låter kul. För övrigt finns världens minsta fullriggare, Jarramas, i Karlskrona.


/Joakim
 
Inte långt från Kalmar ligger Grönskåra (Högsby kommun). Där ligger ett hus som jag är nyfiken på. Det har inte mindre än fem färger på takteglet, klara starka nyanser av grön gult och blått osv. Huset är gräddvitt med lila knutar och vindskivor, kort sagt det ser helt sjukt ut.

I Mörlunda på v 34 mellan Högsby och Hultsfred liggger ett annat hus med hela trädgården full av olika skyltar. Gamla vatttenbrunnspumpar, en Texaco-skylt som är flera meter hög, vagnshjul, varningsskyltar som suttit både på fordon och på industrier, allt allt allt.

Men har ni inte sett Äspölaboratoriet kan jag rekommendera det med.
Ligger vid OKG norr om Oskarshamn och är ett fyrahundratjugo meter djupt experiment om djupförvar av utbränt kärnbränsle. Guidade visningar.
 
Jag bor i Frufällan. Den skylten är nog det tokigaste just här. (utanför Borås mot Fristad).
En bit härifrån fanns innan en skylt där det stog Grovare 6 (km) men den har de blivit tvugna att ärndra till Grovare 5 (km) (på grund av att den alltid blev stulen) så den är inte så kul längre...men det är i alla fall 5 långa kilometer...w
Lycka till!
 
Hejsan!Tycker att du ska ta en sväng neråt Skåne.Åk till Kullaberg men kolla för all del INTE på Nimis som någon sa.Den j-vla brädhögen är skamlig rent ut sagt.

Kullaberg har en mycket vacker natur annars.Där finns bl.a. Sveriges ljusstarkaste fyr,grottor,stup och branter,fornminnen,en massa fin skog och rikt djurliv.

Sedan finns det ju Kopparhatten vid Skäralid.Där är också fin natur,rullstensåsar och stup.Eller varför inte som någon sa,Stens huvud.Sedan har vi ju Ale stenar nere vid Kåseberga.Sedan finns det ju en hel del slott och herresäten här också.Lycka till.
 
wiwi skrev:
Jag bor i Frufällan. Den skylten är nog det tokigaste just här. (utanför Borås mot Fristad).
En bit härifrån fanns innan en skylt där det stog Grovare 6 (km) men den har de blivit tvugna att ärndra till Grovare 5 (km) (på grund av att den alltid blev stulen) så den är inte så kul längre...men det är i alla fall 5 långa kilometer...w
Lycka till!

Ha ha,Frufällan ja.Jag har släkt i Borås och till Frufällan blev man alltid meddragen som barn när morsan skulle kolla på kläder.Det var väl 20-25 år sedan,men finns den där klädesaffären (som jag inte vet namnet på men ligger ute vid stora vägen till Borås) kvar där?Lite off topic,men bara undrar...=)
 
Hej
Den fanns kvar länge...men förra året, tror jag att det var, slog de igen. Andersson i Frufällan.
Miss Mary på andra sidan av vägen har också flyttat. Det verkar bli mer tekniska saker i stället för kläder som gäller....w
 
Sveriges kurvigaste väg:
Ullfors-Östervåla

Sveriges jämnaste väg:
E6 mellan Falkenberg och Halmstad

Sveriges konstigaste väg
Vägen till Esrange som mitt i ingenstans
just innan Esrange blir till en bred
tvåfilig 90-väg

Sveriges fulaste vägrestaurang:
Brännebrona vid E20

Sveriges snyggaste bro:
Uddevallabron

Sveriges kortaste bilfärja:
Norr om Älmsta, till Väddö
(Trästa-Fjäll)

Sveriges ödsligaste väg
E10 mellan Överkalix och Kiruna
Någonstans finns en skylt som säger
att odlingsgränsen upphör

Sveriges myggigaste camping
Karesuando
 
Liax skrev:

* Döda Fallet i Härjedalen. En utdikning som gick lite snett! :)

* Sveriges största vattenfall i Härjedalen, och sveriges högsta i Dalarna.

Ligger inte Döda Fallet i Jämtland, Ramsele tror jag...

Vilket är Sveriges största vattenfall? Gissar att det är utifrån vattenmängd?

/Svante
 
wiwi skrev:
Hej
Den fanns kvar länge...men förra året, tror jag att det var, slog de igen. Andersson i Frufällan.
Miss Mary på andra sidan av vägen har också flyttat. Det verkar bli mer tekniska saker i stället för kläder som gäller....w

Aha,där ser man.Och just det,så hette stället,Andersson i Frufällan.Där har man suttit och väntat i långa tider på att alla kläder skulle tittas igenom och farsan suckade alltid och sa att "Frufällan" verkligen var ett passande namn...=)
 
Chano skrev:
Inte visste jag att man var så ödmjuk inför den krassa verkligheten i Västra Götaland.
Det verkar bo en del trevligt folk där i Västra Götaland vart det nu ligger ute i den vida världen. Där ser man. Kul.
Kanske man skulle se efter i kartboken om man hittar stället och kanske företaga sig en expeditionsresa ut ur det Lappländska riket.
:0)
Mvh/-Anders

Jag är inte från västra götaland, jag bara bor här tillfälligt (några år har det blivit, och några år till blir det nog. Men jag håller fast vid mitt inlägg även om det kanske lät lite dumt. Lappland är väl värt att besöka, och om man färdas dit med bil från Kalmar så kommer man ju att få uppleva det mesta av landet (bihanget) på vägen dit. Man måste inte vara lokalpatriot, jag skulle hellre bo i Lappland än i Västra Götaland...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.