Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

TMAX i Rodinal 1:100

Produkter
(logga in för att koppla)

mathan

Aktiv medlem
Kör vanligtvis TMAX100 i Rodinal 1:50 och det funkar ganska bra. Däremot har jag hört vissa folk som kör med 1:100 och tycker det är jättebra. Man skulle bland annat inte behöva oroa sig så mycket för agiteringen och andra probelm som uppstår normalt med TMAXen. Är det någon som har erfarenhet av detta?

mathias

Först en kanske dum fråga: Varför Rodinal? Vilken tid får du på 1+50? Det är bra om du har en spädning så att du inte ligger under 8 minuter, så att du håller uppe felmarginalen.
AO

Rodinal e toppen !!!!

Jag använder själv Rodinal till Tmax 100. Snuskigt bra, som ger mig 5 ½ minut i spädningen 1+25. Väldigt lätt att använda och ger toppenresultat.
Kan starkt rekommendera den !!!!

Jag har haft mycket bra resultat med rodinal innan. Har testat tmax framkallaren från Kodak, också bra, dock är den dyr. Rodinal 1:50 ger mig 12 minuters framkallning.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar