Sven, förlåt!
Jag har inte haft några större problem med damm på sensorn, men jag är förmodligen lite försiktigare än del flesta när jag byter objektiv. Köpte en sån där pensel man "laddar statiskt" och drar över sensorn, som är lätt att använda på M-kameror (eftersom huset inte är så djupt). Arctic Butterfly heter den, tror jag.
Stabilisering är mindre intressant eftersom jag inte har några objektiv med längre brännvidd än 90mm, och de flesta bilderna tar jag med 21-50mm. Eftersom ingen spegel slår runt i huset blir man en aning stadigare än med SLR (Thumbs-Up är dock ett måste som tillval för bra grepp!) och det är ibland förvånande hur långsamma tider man kan köra och ändå få skarpa bilder.
Jag skulle kolla på Zeiss 25/2.8 och 35/2.8, alternativt Leica 28/2.8 ASPH, samt en Zeiss 50/2.0 och Voigtländer 75/2.5 eller Leica Tele-Elmarit 90/2.8. Om du vill ha bästa möjliga pris/prestanda, d.v.s... Beg. marknaden ger iofs fler möjligheter, beroende på budget.
Ove: Tyvärr verkar ingen ha uppfunnit den perfekta kameran ännu... Som jag tror att jag skrev tidigare har jag min D700 och M8 som komplement till varandra. De har ju helt olika styrkor och svagheter. En M-kamera kommer aldrig att kunna ersätta en avancerad SLR fullt ut, så det ska man inte vänta sig heller. Men byt ut en av dina SLR mot en M9 och t.ex. Voigtländer 50/1.1 eller (det mindre billiga) Leica 24/1.4 så har du ett bra komplement även när ljuset är frånvarande. Det är ju framför allt på vidvinkelsidan (upp till 50mm) som man får ut mer av mätsökarna, imho. Men vänta dig inga underverk på hög ISO, särskilt inte med M8 som knappt är användbar i färg på ISO 640 (återigen, imho).
Köp en M9 och ett 50mm (eller 35 om det passar dig bättre), eller till ett otroligt mycket rimligare pris - en begagnad M8 och en brännvidd "kortare", så får du testa upplevelsen. Klart man kan köpa för att man vill ha!
Både Zeiss och Voigtländer gör, som tidigare nämnt, prisvärda objektiv med några guldkorn i sortimentet.
edit: Glömde att du har en XPan! Så upplevelsen med mätsökare har du väl viss erfarenhet av, även om det inte är den minsta och smidigaste mätsökarkameran.