ANNONS
Annons

Tjernobyl / Pripyat

Produkter
(logga in för att koppla)

mannbro

Aktiv medlem
Idag har jag fått tummen ur och bokat en dagstur till Tjernobyl och Pripyat, som ligger 12 mil härifrån. Det blir den 16:e mars, d.v.s. ungefär om en månad.

Självklart kommer det att bli en del fotande. Har inte med mig så mycket utrustning, bara kamera, ett objektiv (18-125) och stativ (resten är i Sverige).

Vill gärna ha tips. Dels tekniskt, hur man bäst fångar dramatiken i Tjernobyl och, framför allt, Pripyat, och dels om det är någon som vet någon liten bakgata eller någon annan "hemlighet" som inte så många turister känner till som är ett guldkorn.

Även andra tips/idéer som ni tror kan vara bra att ha med sig i bakfickan tas tacksamt emot. Eftersom det är en upplevelse som jag troligtvis kommer att få bara en gång i livet vill jag ju ha ut så mycket som möjligt av den även vad gäller vad jag får med mig hem på minneskorten :)

Låter riktigt "skoj" det där, vill själv åka dit och uppleva staden dock är man lite för ung för att påverka livet så kraftigt med strålning etc etc..

Anyway, det där med bakgator, vette tusan om du får lämna gruppen så att säga och vandra fritt. Vissa områden är ju farligare än andra och den mest strålskadade platsen är väl nöjesparken mitt i city. Där tror jag även du kan få till väldigt sköna bilder, själva sarkofagen runt verket är ju intressant också..

Finns ett par som besökt områdena som kan ge lite tips :)

Du behöver inte vara rädd för strålningen, ett besök ger ungefär lika mycket strålning som en atlantflygning; betydligt mindre än att t.ex. röntga sig, så ur det hänseendet är det helt ofarligt - förutsatt att man håller sig på asfalt/betong och inte ger sig ut i terrängen etc.

Enligt guiden så får vi promenera fritt i Pripyat och även gå in i hus och lägenheter i princip fritt, vilket jag hoppas att det stämmer.

Jag tror att en sådan här resa är en otroligt stark upplevelse av många känslor, så jag ser verkligen fram emot resan.

>"promenera fritt i Pripyat och även gå in i hus och lägenheter i princip fritt"
Man går på egen risk på golv och i trappor.

Bofoto2 skrev:
>"promenera fritt i Pripyat och även gå in i hus och lägenheter i princip fritt"
Man går på egen risk på golv och i trappor.

Allt sker på egen risk - inklusive bilresan dit och hem - vilket nog är det farligaste med tanke på hur de kör i det här landet och att de flesta bilar saknar bilbälten :)

Men visst ska man vara försiktig och jag har inga planer på att gå någonstans dit guiden rekommenderar att man inte går. Enligt guidens hemsida är det en tidsfråga innan de inte kommer att tillåta att man går in i husen, då vissa av dem börjar bli i dåligt skick.

Låter som en kul resa och mycket att fota, skulle gärna åkt dit. Jag ska jag till Auschwitz i Polen om ett par månader. Det lär bli en spännande upplevelse. Någon som har varit där och kan ge ett utlåtande?

Albwah skrev:
Låter som en kul resa och mycket att fota, skulle gärna åkt dit. Jag ska jag till Auschwitz i Polen om ett par månader. Det lär bli en spännande upplevelse. Någon som har varit där och kan ge ett utlåtande?

Ja, jag har varit i Auschwitz samt ett par till koncentrationsläger-, förintelse-, arbets- läger. Försök komma dit utan förväntningar så slipper du bli besviken, eller överraskad över din reaktion.

Om Auschwitz kan jag säga så här, det känns som att vandra i Stockholms tunnelbana ungefär. Det är grupper med folk överallt som babblar högt på en massa olika språk, det går guidegrupper på löpande band så guiden måste hålla sitt tidsschema och inte ta upp plats för kommande grupper. Det är och känns som ett museum. "Jaha, där är en massa skor. Jaha där är en massa glasögon." För mig gav Auschwitz mig inte mycket alls, jag var där på hösten vilket inte är högsäsong och det var ändå mycket folk. Är du i Auschwitz så passa på att besöka Birkenau som ligger nästan bredvid. Det är mycket större och du får mer in känslan, dessutom får du möjlighet att fota den klassiska "Shindlers list"-scenen när tåget rullar in till Auschwitz i filmen.

Låter riktigt spænnande med Tjernobyl!
Har du några resespecifikationer som tex pris o dyl?
De korten vill jag verkligen se. Hoppas du tar med dig ordentligt med kort så du inte behøver radera.
Vad har du før kamera?

Låter riktigt spænnande med Tjernobyl!
Har du några resespecifikationer som tex pris o dyl?
De korten vill jag verkligen se. Hoppas du tar med dig ordentligt med kort så du inte behøver radera.
Vad har du før kamera?

En dagsutflykt härifrån Kiev kostar ca 1000 kr, beroende på hur många man är. Då ingår Tjernobyl (staden), Kärnkraftverket (ca 100 m från reaktor 4 är det närmsta man får gå) och höjdpunkten Pripyat. Eventuellt kan man också få hälsa på några av de ca 300 personer som bor illegalt i det förbjudna området (av ca 3500 som flyttade tillbaks hit efter evakueringen är det bara så många som fortfarande lever).

Mer info från arrangören vi valt:
http://www.tourkiev.com/chernobyl.php

Jag har 2 st 512MB, eventuellt köper jag ett exta 1GB för säkerhets skull, men jag är inte typen som skjuter vilt, så 2st 512MB-kort ska nog räcka, det blir ca 160 bilder i Raw från min kamera.

Jag har en D50 med Sigma 18-125, men det viktigaste är att det blir bra fotoväder, då ska nog den kombinationen duga för att få helt OK bilder :)

Jag tycker du ska ta med dig så mycket minne du kan. Är inte varje dag du kommer att återvända till det området?
Sen ligger priserna löjligt lågt på SD kort just nu. Du får ett 2GB kort för omkring en 200 slängar om inte billigare, så att investera i det e nog inte så dumt,

E riktigt sugen på att åka dit själv.
Bor i Prag så det e ju inte så fruktansvärt långt bort.
Tåg till Kiev å så vidare med denna tur?

Nu har jag varit där :)

Det var en oerhört stark och känslosam upplevelse, även om "allt" skulle hinnas med så det var väldigt lite tid till eftertanke.

Är intresserad av att åka tillbaka, men i så fall blir det på egen hand med egen bil så att det blir mindre åka runt och mer tid i Pripyat till eftertanke och foto. Det var visserligen fritt att gå runt, men med tre stopp på 15-30 minuter vardera vågade man sig inte iväg så långt, utan höll sig mest vid guidernas rekommenderade stråk.

Bilder laddas just nu upp till webben, och kommer att vara åtkomlig om ca en timme på http://www.pripyat.nu/.

Kommer att jobba lite mer med bilder (har redigerat på en ganska kass laptop-skärm) och sajt, men eftersom jag haft så oerhört många förfrågningar så lägger jag ut en temporär variant i väntan på mer tid.

Otroligt fascinerande... dit skulle jag gärna åka.

Men som du säger, så vill man nog ha rätt gott om tid i Pripyat för att hinna ta in alla intryck, och att ta sig in i lite olika byggnader. Det måste ju finnas hur mycket som helst att se där.

Badhuset var helt klart fotomässigt.

mannbro skrev:
Nu har jag varit där :)

Det var en oerhört stark och känslosam upplevelse, även om "allt" skulle hinnas med så det var väldigt lite tid till eftertanke.

Är intresserad av att åka tillbaka, men i så fall blir det på egen hand med egen bil så att det blir mindre åka runt och mer tid i Pripyat till eftertanke och foto. Det var visserligen fritt att gå runt, men med tre stopp på 15-30 minuter vardera vågade man sig inte iväg så långt, utan höll sig mest vid guidernas rekommenderade stråk.

Bilder laddas just nu upp till webben, och kommer att vara åtkomlig om ca en timme på http://www.pripyat.nu/.

Kommer att jobba lite mer med bilder (har redigerat på en ganska kass laptop-skärm) och sajt, men eftersom jag haft så oerhört många förfrågningar så lägger jag ut en temporär variant i väntan på mer tid.

Givande Oscar att se dina bilder från Pripyat. Det måste varit riktigt omtumlande att komma dit och besöket måste satt minnen för livet.

/AnWi

Antar att olika arrangörer har olika upplägg på sina turer... Inte alla som kör till hamnen eller till uppställningsskroten för de militära fordonen som användes under upprensningen..

Vidare e jag nyfiken på vad för objektiv du använt...

Engelen skrev:
Antar att olika arrangörer har olika upplägg på sina turer... Inte alla som kör till hamnen eller till uppställningsskroten för de militära fordonen som användes under upprensningen..

Vidare e jag nyfiken på vad för objektiv du använt...

Visst, och man kan styra rätt mycket själv, men eftersom vi lyckades dra ihop ett gäng på 13 personer med olika viljor och det dessutom var första gången för alla så körde vi på "hela paketet".

Objektiven jag använt är Sigma 18-125/3,5-5,6 DC samt Nikon Nikkor AF 50/f1.8D. Inget märkvärdigt med andra ord.

Resebyrå?

Hej Oscar! Mycket intressanta bilder från Tjernobyl. Är själv mycket intresserad av att åka dit. Vet du någon bra resebyrå i Kiev?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar