Asyvan skrev:
Tidningen FOTO har testat båda kamerorna (inte samtidigt). Senast testade de D70 och i kommenterade gentemot 300D. Kort ur minnet:
- 300D har snabbare AF
- 300D ger bättre bilder (lägre brus, m.m.)
- 300D har högre uppmätt upplösning
- D70 har moiré-problem (bildexempel i tidningen)
- D70 har fler finesser/funktioner
- D70 har snabbare sekvenstagning
Sen har du allt annat som nämnts runt omkring dessa kameror...
- inget batterigrepp på D70
- 300D känns plastig
Men framförallt har du Canon vs. Nikon. Vilken väljer du?
AF:en beror ju rätt mycket på vilket objektiv som sitter på.
Bruset må vara lägre på 300D, men vid höga ISO-tal ser bruset från D70:n betydligt roligare ut. Bruset ftån 300D ger färgblobbor och grönstick. Skillnaderna vid lägre ISO-tal upplever jag som rätt små. Mäta är en sak, att titta på bilderna en annan. Men visst, D70 kan inte åstadkomma dedär kliniskt rena nästan lite "plastiga" bilderna som 300D ger på ISO100.
Vad gäller upplösningen så tycker de, i de flesta tester jag läst, att det är ungefär jämnt mellan dem. Vissa tycker att D70 är bättre, andra tycker att 300D är bättre.
D70 har bättre/lägre uppskärpning av bilderna i mjukvaran (i kameran) och därför mindre haloeffekter. (Spelar väl ingen större roll om man skjuter RAW dock.)
Jag har sett rätt många bilder från 300D som åxå har moaré. Kanske inte riktigt lika illa som på D70:n när det är som värst men dock. Moaré är ett problem hos ALLA deigitalkameror. Sen får man väl de till hur ofta dessa problem uppstår i verkliga livet. Inte så ofta.
Jag skulle vilja säga att just vad gäller bildkvaliteten är skillnaden relativt liten. I de flesta tester handlar det om hårklyverier och om saker som inte spelar så särskilt stor roll i verkliga livet.
Sen får man ju själv se till vad man behöver för funktioner och tillbehör (objektiv inräknat) och hur man tycker att kameran är att hålla i och att handha.
Själv har jag bestämt mig för D70, mest för att jag tycker att den känns bättre i handen och är, i mitt tycke, smidigare att använda. Sedan är min subjektiva åsikt att bilderna från den ser trevligare ut. Lägre upplösning och mer brus eller inte.
En annan orsak är att jag har möjlighet att låna mer högkvalitativ optik till D70:n.
En annan sak som är en trevlig bonus är att den svarar bättre på både IR och UV. Framför allt IR tycker jag verkar spännande och kanske man får skaffat optik som släpper igenom även UV-ljus nån gång i framtiden åxå.