Annons

Titta men inte kommentera

Produkter
(logga in för att koppla)

Festfotografen

Aktiv medlem
Jag har noterat att vissa bilder trots att dom har visats över 600 gånger så har dom bara fått 1 kommentar.
Verkar lite märkligt.

Ja, det fenomenet har jag själv upptäkt med några av mina bilder.

En av mina bilder "det vackraste jag vet" har tex vistats 1144 gånger (i detta nu) men endast fått 7 röster och 9 kommentarer...

Har flera andra bilder som är visade mellan 400-800 ggr med endast ett fåtal röster.
Påstår inte att jag är bättre än nån annan på att kommentera men det känns ju lite trist när folk bara fluktar på bilderna utan att säga nåt :/

Det är ju en sak att ens bilder kan drunkna i mängden av alla bilder här på sidan men när så många varit inne på dom så känns det lite surt.

/Niklas

Senast ändrad:
Och jag noterade nu att bilden hade fått 60 nya visningar men ingen mera kommentar :/
förutom min då

Senast ändrad:
Jaa... visst känner man igen det...
Och visst hör jag till "syndarna"...

Det finns tre skäl till att jag väljer att inte kommentera en bild:

1. De synpunkter jag har om bilden har redan framförts av andra!

2. Bilden lämnar mig tämligen oberörd.

3. Jag förstår inte bilden eller bildtypen. Har exempelvis svåt att avgöra om en bild från en rockkonsert är bra eller inte. Jag har aldrig varit på rockkonsert och det är en bildtyp jag sällan tittar på. I det fallet känns det mer ärligt att överlåta kommenterandet till dem som är mer hemma på bildtypen...

Fast hela diskussionen som "festfotografen" tar upp är ju intressant. Jag kanske bör tänka om. För visst är det kul när folk tar sig tid och kommenterar ens bilder...?

Ibland får jag intrycket av att det tar längre tid att få den första kommentaren än att få de efterföljande kommentarerna...

Men är det så konstigt? Följer man andra liknande trådar är det uppenbart att det är viktigare att ägna sin tid åt att tacka för kommentarer, se om man har blivit tackad för en kommentar samt kolla kommentarer på egna bilder än att kommentera andras bilder. T ex finns det en rätt tråd tråd där Acke och Ols får på skallen av en av FS största gaphalsar när de försöker propagera för att man ska tacka genom att kommentera tillbaka. Titta går snabbt och kräver inget engagemang, kommenterar kräver eftertanke.
Jag har långt fler givna än mottagna kommentarer, relativt långa och engagerade (tar tid) kommentarer och jag har endast en promille egna kommentarer på egna bilder och det är jag förbannat nöjd med.
Lite "out of topic" - men ni hajar säkert min poäng när jag försöker ge mitt svara på frågan i denna tråd.

jag försöker att kommentera varje bild jag tittar på som väcker känslor hos mig eftersom jag vet hur glad jag själv blir för alla kommentarer. ibland låter jag bli av samma anledning som janne7i förklarade

men...
nästan varje bild väcker ju något slags intresse hos betraktaren, och även om man inte alltid kan komma med konstruktiv kritik så är ju även bara några ords beröm skönt att höra...och även icke-beröm även om det svider lite ibland :)

det tar oftast på sin höjd någon/några minuter att kommentera en bild, och jag tycker att fler borde kunna ta sig tid att göra det, det är ju detta som hela fotosidan bygger på. blir lite förbannad på folk som bara låter sina bilder kommenteras utan att titta på några andra, det är oansvarigt :)

jotun skrev:
jag försöker att kommentera varje bild jag tittar på som väcker känslor hos mig eftersom jag vet hur glad jag själv blir för alla kommentarer. ibland låter jag bli av samma anledning som janne7i förklarade

men...
nästan varje bild väcker ju något slags intresse hos betraktaren, och även om man inte alltid kan komma med konstruktiv kritik så är ju även bara några ords beröm skönt att höra...och även icke-beröm även om det svider lite ibland :)

det tar oftast på sin höjd någon/några minuter att kommentera en bild, och jag tycker att fler borde kunna ta sig tid att göra det, det är ju detta som hela fotosidan bygger på. blir lite förbannad på folk som bara låter sina bilder kommenteras utan att titta på några andra, det är oansvarigt :)

Håller med dig fullständigt.
Så ska det vara. Men jag håller med Loj, en bild som inte säger mig något, vill jag inte heller komentera.. Jag har ett par roliga kommentarer på min "läckö i ny tagning" där skriver tex: Per-Arne Andersson en halv uppsats om läckö och där till.
Min lilla röst blir nog "Kommentera mera"
Adam

Och för skojs skull kan jag juh berätta att jag la in 1 bild på E-type och 1 på Dee samtidigt och just nu har Dee bilden visats 174 gånger ocg E-type bilden 47 gånger
3-1 i kommentarer till Dee oxå.
får väl tolka det som att Dee är 3 gånger så intressant som E-type.
Undrar vad Martin tycker om det ;)
Känns kanske som ett sidospår men till stor del styr nog motivet vad vi tittar på här precis som i verkligheten

Senast ändrad:
kommenterar så många bilder jag orkar, men kommer jag inte på något bra att skriva på en bild..så skriver jag heller inget..så enkelt är det.

mvh/Kim

joker skrev:
Följer man andra liknande trådar är det uppenbart att det är viktigare att ägna sin tid åt att tacka för kommentarer, se om man har blivit tackad för en kommentar samt kolla kommentarer på egna bilder än att kommentera andras bilder.

Det är uppenbart att du feltolkar grovt som vanligt.
Det finns ingen konflikt mellan att tacka och att kommentera många bilder, och ingenstans står det något om att det skulle vara viktigare. Tacka är en del av dialogen och kommenteringen..inget konfilkt där alls.

joker skrev:

tråd där Acke och Ols får på skallen av en av FS största gaphalsar när de försöker propagera för att man ska tacka genom att kommentera tillbaka.

Inte alls någon som får på nöten i den tråden, olika åsikter, det är allt.
Och det finns ingen konflikt där heller, går alldeles utmärkt att både tacka i text och ge kommentarer tillbax, vilket jag och många andra gör..om personen i fråga inte har bilder så är det sista dock inte möjligt ;-)

En av mina bilder "det vackraste jag vet" har tex vistats 1144 gånger

Just den bilden är ett gott exempel på en bild som jag gärna skulle ha kommenterat.
I den strida strömmen av bilder finns det en och annan bild som har en alldeles speciell lyskraft.
Till den kategorin hör denna bild.

Processen börjar för min del med att jag tittar på bilden och sedan läser vad övriga skrivit och noterar då att alla mina tilltänkta rosor, superlativer och ev anmärkningar redan är förbrukade.

Bilden är helt enkelt så bra/engagerande att redan ett fåtal omdömen blivit så genomtänkta och riktiga att en upprepning från min sida bara skulle te sig fantasilös och obegåvad ...

Många visningar men få kommentarer kanske trots allt ska tolkas positivt.
Det är i alla fall en indikation på att bilden kan vara bra/intressant/tankeväckande.
I varje fall inte likgiltig!

/ragnar

Fick denna tanke förar veckan! Jag gjorde ett expriment! Kommenterade 25 olika verk av lika många fotografer.. Några som jag ser ofta här! Jag har inte fåt en enda kommentar av NÅGON av dem! Det tycker jag är ganska konstigt! Detta även om jag valde ut sådana som tar liknande bilder som jag tar....

NiklasF5 skrev:
Ja, det fenomenet har jag själv upptäkt med några av mina bilder.

En av mina bilder "det vackraste jag vet" har tex vistats 1144 gånger (i detta nu) men endast fått 7 röster och 9 kommentarer...

Har flera andra bilder som är visade mellan 400-800 ggr med endast ett fåtal röster.
Påstår inte att jag är bättre än nån annan på att kommentera men det känns ju lite trist när folk bara fluktar på bilderna utan att säga nåt :/

Det är ju en sak att ens bilder kan drunkna i mängden av alla bilder här på sidan men när så många varit inne på dom så känns det lite surt.

/Niklas

Jag skulle nog kolla på bilden eftersom att den har den titeln... men kommentera skulle jag inte för den säger inte någonting till mig...

Låter det fel?

Jag har en känsla av att när det gäller vackra damer eller avklädda sådana (tex på NiklasF5's bild) så är det många som tittar. Tyvärr kanske inte alla av dessa som vågar kommentera bilden.

Det är väl så om man ska starta en ny diskussion att "Är en bild bättre om man tycker om motivet jämfört med om man inte gillar eller är van vid ett annat motiv?". Tror i alla fall man får mer tittar än kommentarer i procent mätt.

Tror också att ett motiv som går i en stark färg lockar fler "tittare" (när man ser alla bilder samtidigt) än svartvita eller "röriga bilder". Skulle vara intressant och se om ett porträtt i svartvitt skulle få lika många "tittare" som samma bild färgat i tex grönt i PS.

matnyttige skrev:
Jag har en känsla av att när det gäller vackra damer eller avklädda sådana (tex på NiklasF5's bild) så är det många som tittar. Tyvärr kanske inte alla av dessa som vågar kommentera bilden.

Det är väl så om man ska starta en ny diskussion att "Är en bild bättre om man tycker om motivet jämfört med om man inte gillar eller är van vid ett annat motiv?". Tror i alla fall man får mer tittar än kommentarer i procent mätt.

Tror också att ett motiv som går i en stark färg lockar fler "tittare" (när man ser alla bilder samtidigt) än svartvita eller "röriga bilder". Skulle vara intressant och se om ett porträtt i svartvitt skulle få lika många "tittare" som samma bild färgat i tex grönt i PS.

Vill någon färga ett porträtt grönt i PS? :)

Jag går alltid för renhet... men det är bara för att jag gillar det så...

Helena skrev:

Vill någon färga ett porträtt grönt i PS? :)

Jag går alltid för renhet... men det är bara för att jag gillar det så...

Ja visst finns det alltid någon som vill det och då hade kanske till och med du tittat lite extra på den;-)

NiklasK skrev:
Fick denna tanke förar veckan! Jag gjorde ett expriment! Kommenterade 25 olika verk av lika många fotografer.. Några som jag ser ofta här! Jag har inte fåt en enda kommentar av NÅGON av dem! Det tycker jag är ganska konstigt! Detta även om jag valde ut sådana som tar liknande bilder som jag tar....

Semestertider...?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar