Annons

titta i displayen?

Produkter
(logga in för att koppla)

boon

Aktiv medlem
tänkte bara höra en sak.
jag har hört och märkt att många (oavsett kamera) använder displayen aktivt typ har på den hela tiden när dom fotar.
tänkte bara höra hur ofta och isåfall varför ni har igång displayen hela tiden?
vill bla veta om jag missar en massa saker
obs gäller förstås bara digitala systemkameror.

mvh robin som endast gör snabba kollar på bild och histogram. är uppfostrad med gamla grejer och köpte därför km D7D för att dom flesta reglagen sitter på utsidan.

Kollar bild och histogram, rensar ganska friskt om det blir någon paus. Annars är ju som sagt styrkan i D7D att slippa knöla in i menyer för att göra inställningar. Vredet för ändring mellan 2+spegeluppfällning och singelshot är det som kommer slutas ut först på min kamera. Därefter så ligger tumknappern för MF/AF lite risigt till.

Nome Nescio skrev:
Kollar bild och histogram, rensar ganska friskt om det blir någon paus. Annars är ju som sagt styrkan i D7D att slippa knöla in i menyer för att göra inställningar. Vredet för ändring mellan 2+spegeluppfällning och singelshot är det som kommer slutas ut först på min kamera. Därefter så ligger tumknappern för MF/AF lite risigt till.

mf/af knappen använder jag ganska flitigt då jag fotar skate och ställer skärpan och håller den då det är mycket rörelse i bilden.
2sec+spegeluppfällning änvänder jag vid lite längre tider och stativ.
däremot använder jag aldrig ael faktiskt.

Jag har alltid skärmen avstängd på min D5D, den drar bara batteri och stör. All nödvändig information finns ju i sökaren.
Jo det är klart man slår på den ibland och ser hur många bilder man har kvar, men knappen sitter ju lätt till så det är gjort på en halv sekund.

nu ligger frågan visserligen i ett KM forum, men du skriver (oavsett kamera) så jag tar mig friheten att svara i alla fall.

Jag tittar ofta på displayen efter att jag har tagit en bild. Det intressanta är histogrammet, miniatyren är helt ointressant. Att direkt kunna se om bilden blev bra exponerad är gudomligt. Miniatyren duger inte mycket till. Omöjligt att avgöra om skärpan är bra, t.ex.

Själv har man samma bild i både sökare och display, så det kvittar. Jag kör dock med sökaren. Tycker handhavandet bli bättre så, och om inte annat blir man stadigare på handen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar