Annons

Tipsa mig om bra kompaktkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

anpahl

Aktiv medlem
Min man önskar sig en kompaktkamera i födelsedagspresent och jag ska nu ge mig in i den djungeln. Själv fotar jag med systemkamera, Nikon D50, så denna ska bara komplettera vår befintliga kamera. Jag tänker mig ett maxpris på 2500 kr för kamera, väska och minneskort. Har du något tips att ge mig?
 
Hej ! Något av de bästa är dessa ! Med manuella inställningar !
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=TZ10svart
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=TZ8svart

TZ8 och TZ10, vad skiljer dem åt?
Denna modell har en syskonmodell i Panasonic Lumix DMC-TZ10. Skillnaden mellan modellerna är att TZ8'an har något mindre LCD-skärm med lägre upplösning, samt monoljud vid filmning. TZ8 saknar också GPS, film i AVCHD-format och saknar några av de nya finesserna då den inte har samma snabba processor som TZ10.

MVH. Jonas ! Med lite googlande kan du säkert hitta dem billigare !
 
Har du funderat på begagnat? En Nikon P5000 avancerad kompakt borde gå loss på max 2000:-. En P6000 kan man inte begära mer än max 3000:- för. En Canon G7 (saknar RAW) kostar kanske max 1700:-, en G9 är inte rimligt med över 2000:- (denna och alla andra Canon G kameror f u G7 har RAW format), G10 max 2500:- och G11 kanske 3000:-. Nya G12 som är löst uttryckt en G11 med ffa bättre filmning kostar ny mellan 4500:- - 5000:-.

Lite mer kompakt men bra optik finns ju beg Panasonic LX3 för ca 2000-2500:- och Canon S90 borde man kunna få för max 2500:- beg.

Alla dessa är avancerade kompakter med bra objektiv och fin bildbehandling.
 
Har du funderat på begagnat? En Nikon P5000 avancerad kompakt borde gå loss på max 2000:-. En P6000 kan man inte begära mer än max 3000:- för. En Canon G7 (saknar RAW) kostar kanske max 1700:-, en G9 är inte rimligt med över 2000:- (denna och alla andra Canon G kameror f u G7 har RAW format), G10 max 2500:- och G11 kanske 3000:-. Nya G12 som är löst uttryckt en G11 med ffa bättre filmning kostar ny mellan 4500:- - 5000:-.

Lite mer kompakt men bra optik finns ju beg Panasonic LX3 för ca 2000-2500:- och Canon S90 borde man kunna få för max 2500:- beg.

Alla dessa är avancerade kompakter med bra objektiv och fin bildbehandling.

Skulle du själv vilja ha en begagnad grej i present ? Inte jag i varje fall-det är ju som sagt tanken som räknas,men där går faktiskt gränsen !
 
Får nog hålla med. Känns inte bra att ge bort något som är begagnat. Jag gav en av mina grabbar denna i julklapp.
Panasonic Lumix DMC-FS10
Kostar ca 1 395.-

Jag tycker att Panasonic gör bra kompakter till de som är "normalt" fotointresserade.
 
Tack för era svar!
Har egentligen ingenting emot begagnat för egen del, men vill ej ge bort det i present.

Ska kolla upp tipsen i tråden.
 
Vet ej vad man får pröjsa för ett Panasonic LX3 som antagligen säljs ut från lagren nu när LX5 är i handeln, men min egna LX3 har varit min hittils mångsidigaste och bästa kamera och den är faktiskt ganska vädertålig också. Visserligen lite kort på zoomen, men kvaliten är superb! Om du har möjlighet och får ett bra pris så rekommenderar jag en LX3, alternativt LX5 så kommer din man inte att bli besviken.
 
LX5 har en tendens att ge lite gultoniga bilder enligt den här jämförelsen i alla fall http://www.dpreview.com/reviews/q42010highendcompactgroup/page12.asp

Fler nackdelar är att ljudet sprakar vid t ex filmning vid konserter då den inte verkar ha någon inbyggd limiter. Fler nackdelar är ju CCD-filmningen som ger vertikala lila linjer vid ljuskällor som jag upplever som katastrofalt dåligt. Det är min åsikt efter att ha jämfört kameror nu i fera dagar.

Vill man ha bättre bild och smidigare format så rekommenderas Canon S95. Dock samma problem med mikrofon och CCD, med nackdelen att den saknar autofokus vid filmning vilket är kass. Men alla är nog inte lika kräsna som jag är.

Tycker inte det finns någon värdig kamera egentligen för tillfället. Låter kanske sjukt, men jag behåller hellre min fyra år gamla Sony 7 megapixelkamera så länge. Ingen idé att köpa nåt som inte uppfyller ens krav och som enligt mitt tycke har allvarliga brister. Det jag kommit fram till är helt enkelt att antingen får man bra bild eller bra film. Man får inte båda för under 6.000:-. Knappt att dyrare kameror erbjuder det.

Drömkamera:

Bildkvalitén från S95
FZ100:ans vridbara skärm
Sony HX5V:ns 10x optiska zoom
En vettig 3" skärm
CMOS och minst 720p

Egentligen FZ100 fast med S95:ans fotokvalitet.
 
Som vanligt spretar tråden iväg. Trådskaparen efterfrågade en "bra" kompakt i present till sin make. Taket är ca 2 500.- och i den budget skall minneskort och väska rymmas. I familjen finns en Nikon D50 och kompakten skall vara ett komplement.

Det är så lätt för oss entusiaster, semiproffs och proffs att dra iväg med tekniska små underverk när man vet vad man sysslar med. Jag tror inte att trådskaparen vill ha dessa råden. Tipsa om kompakter inom ramarna lämpliga för en normal intresserad person som förmodligen inte använder sig av RAW-format eller så mycket efterbehandling av bilderna. Kameran skall i normalfallet leverera bilder som amatören är nöjd med och kameran skall vara begriplig. Den skall vara kul att ta med.

Personligen tycker jag att Panasonic gör bra kompakter oavsett vilken av deras modeller som du väljer. Eftersom Nikon finns inom familjen, så kan det vara ideé att kika på deras kompakter. Ev finns det likheter mellan Nikon kompakt och Nikon system. Likaså tycker jag att du kan kika efter olika butikers driver. Det skiljer inte så väldigt mycket på dagens kameror i samma prissegment vare sig vi pratar om kompakt eller system.

Hoppas att du får lite mer handfasta råd. Mitt förslag tycker jag står sig. Inom din budget får du kompakt, minneskort och väska och några kronor över. Kanske dags att även kika på mjukvara för att börja efterbehandla och sortera bilderna?
 
Jag köpte igår en Canon Ixus 300 HS (heter sd4000 is i amerika), den har fått mycket bra kritik på bl.a dpreview (http://www.dpreview.com/reviews/canonsd4000is/).

Har naturligtvis inte kunnat testa så mycket än men det lilla jag har hunnit med är positivt.
Snabb på att fokusera för att vara en kompakt och har bra ljusstyrka vid mest vidvinkliga läget (f2.0-5.3). Tillräckligt liten för att ta med överallt och går enkelt ner i mina jeansfickor.

Automatikläget fungerar helt ok men det finns även möjlighet till bländar-/slutarprioritering och ett gäng motivlägen. Har även bildstabilisering och helt ok brusegenskaper.

Köpte min från rajala's butik i Malmö eftersom de har erbjudande (gäller till 5:e januari) på den för 1999:- (samma erbjudande finns i webbutiken). Om du får den för det priset borde du få plats med både minneskort och väska i dina 2500:- .
 
Min man har nu lyckats få reda på mina planer och tycker att jag inte ska lägga så mycket som 2500 kr på en kamera till honom. Han ska vara pappaledig och vill kunna ha med en kamera när han och sonen är ute på äventyr. (Lekparken, barnkalas, utelek m.m) Jag har nu suttit några timmar och letat den perfekta kameran för oss och jag har nu några förslag som jag tänkte att ni kanske kunde kommentera.

1. Efter ett tips här har jag tittat på Panasonic Lumix dmc fs10. Har hittat den för under 1000kr med både väska och minneskort.

2. Canon ixus 130. Ca 1390 med väska och minneskort.

Jag har försökt hitta ett bra alternativ från Sony då jag har gillat vår gamla kamera från dem men jag har inte någon jag fastnat för. Finns det något bra i denna prisklass?
 
Media Markt säljer just nu Olympus μ Tough 3000 för 999 kronor. Den tål lite hårdare tag, har inga delar som skjuter ut och kan diskas av när den blir smutsig.
 
Jag står på mig och lägger min röst på ditt alternativ 1 - Panasonic. Bara att grattulera till ett bra pris.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.