Visst, det finns ju oftast en massa inställningsmöjligheter på upplösning, antal bilder per sekund, kompressionsgrad,... Men du kan nog räkna 8Gb för högsta kvalitet och antagligen lite i överkant dessutom.
Full-HD är 1920x1080 och är väl mer eller mindre omöjligt att hitta en kamera som inte har det. Och du lär antagligen vara väldigt väldigt rik för att ha en TV med mer än full-HD. 4K är det kommande formatet men det lär nog inte finnas för "vanliga" konsumenter än på ett tag.
Videoformaten är oftast AVCHD och MOV. Vet inte om det är någon jätteskillnad på dem (någon får upplysa mig om så) och de går att redigera i de flesta program. Apropå program så har du nog rätt att tillverkarna brukar skicka med något. För att klippa och klistra i filmer räcker antagligen det alldeles utmärkt. Känner du att behovet skulle växa i efterhand så kan du ju köpa ett mer avancerat i s f.
Bor du i Västerås så åk och kolla och kläm och testa på kamerorna vet ja, man får en ganska bra uppfattning redan där, sedan kan du åka hem och kolla tester på nätet innan du slår till. Oavsett vilken kamera du väljer så se till att ta ett extra batteri (original eller "pirat") och ett extra minneskort, finns inget värre än att vara begränsad i sin filmning p g a sådana saker.
Jag har en gammal Panasonic men efter jag köpte min Canon 5D mk II är det nästan uteslutandet den jag filmat med...den och min Samsung-mobil förstås
Drömkamera, tja, en RED Epic kanske...gärna i 3D utförande som här (3:03)
http://www.youtube.com/watch?v=_Qwmlu2tXL4 (min födelsedag är 7:e mars för givmilda personer...