Annons

Tips vid köp av videokamera

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad bör jag tänka på vid köp av videokamera?

Jag vill kunna filma någon timme innan jag behöver föra över det till datorn. Hur stort utrymme behöver jag då?

Minneskort?
Batteriprestanda?
Märke? Självklart har jag ju vissa favoritmärken men jag bör inte stirra mig blint på de?
Redigeringsprogram?
Återförsäljare?
Rimlig budget för mig som inte är amatör men heller inte proffs?

För en timme så lär ett kort på 8Gb och batteriet som följer med räcka. Varierar ju en hel del mellan modeller, tillverkare och hur du filmar...men det kan ju vara en riktlinje. Större minneskort och extra batteri gör dig mer flexibel.

Märke:....tja du, jag säger Canon och Panasonic...men det finns ju rätt många :)
Redigeringsprogram: Finns rätt mycket gratis...beror ju på hur mycket du skall jobba med fimerna. Adobe Premiere (Elements) är ett kompetent alternativ som kostar pengar.
Återförsäljare: Beror på var du bor. Funkar det att köpa på nätet så är Cyberphoto bra.
Budget: Det är nog ingen utom du som kan svara på. Bra kameror finns ju för runt 2000 och upp typ http://www.cyberphoto.se/info.php?article=SD40

Edit: I övrigt beror det mycket på vad och hur du tänker filma. En bra bildstabilisering är ofta guld värt. En del föredrar en massa ut/in-gångar så man kan ansluta mikrofoner, skärmar,.... ergonomi är inte att underskatta, se till att kameran ligger skönt i handen (om du inte tänker köra den på stativ oftast). Osv osv.

Oj inte mer 8GB. Det borde väl ha något med kvaliteten också? Är det bästa eller sämsta kvaliteten för 8GB/timme? Full-HD och alla såna fina namn, vad bör jag ha där om jag vill få ut det bästa möjliga?

När det gäller budgeten så tänkte jag mig 0 – 5000 kronor. Bor i Västerås och här finns de flesta butiker som Expert, Media Markt, Elgiganten, Siba...

När det gäller redigeringsprogram, brukar det inte följa med något program?

Vilka filformat kan video spelas in i? Vilket är bäst?

Har du själv någon videokamera som du kan rekommendera? Drömkamera? Länka? :)

Visst, det finns ju oftast en massa inställningsmöjligheter på upplösning, antal bilder per sekund, kompressionsgrad,... Men du kan nog räkna 8Gb för högsta kvalitet och antagligen lite i överkant dessutom.

Full-HD är 1920x1080 och är väl mer eller mindre omöjligt att hitta en kamera som inte har det. Och du lär antagligen vara väldigt väldigt rik för att ha en TV med mer än full-HD. 4K är det kommande formatet men det lär nog inte finnas för "vanliga" konsumenter än på ett tag.

Videoformaten är oftast AVCHD och MOV. Vet inte om det är någon jätteskillnad på dem (någon får upplysa mig om så) och de går att redigera i de flesta program. Apropå program så har du nog rätt att tillverkarna brukar skicka med något. För att klippa och klistra i filmer räcker antagligen det alldeles utmärkt. Känner du att behovet skulle växa i efterhand så kan du ju köpa ett mer avancerat i s f.

Bor du i Västerås så åk och kolla och kläm och testa på kamerorna vet ja, man får en ganska bra uppfattning redan där, sedan kan du åka hem och kolla tester på nätet innan du slår till. Oavsett vilken kamera du väljer så se till att ta ett extra batteri (original eller "pirat") och ett extra minneskort, finns inget värre än att vara begränsad i sin filmning p g a sådana saker.

Jag har en gammal Panasonic men efter jag köpte min Canon 5D mk II är det nästan uteslutandet den jag filmat med...den och min Samsung-mobil förstås ;) Drömkamera, tja, en RED Epic kanske...gärna i 3D utförande som här (3:03) http://www.youtube.com/watch?v=_Qwmlu2tXL4 (min födelsedag är 7:e mars för givmilda personer...;)

Vad är standard när det gäller batterier för videokameror? Hur länge kan ett batteri hålla under inspelning, i tid? Vad kan ett sånt ligga på i pris, både original och pirat? Fler minneskort är självklart :)

Haha, du har inte bara kunskap om videokameror, du har humor också :)

De flesta batterier är av litiumjon- eller nickelmetallhydrid-typ. För val av batteri är du dessvärre oftast väldigt låst till kameratillverkare och även kameramodell. Det medföljande batteriet håller mellan och tummen och pekfingret en timme (beror ju givetvis hur du filmar, temperatur, osv.) som sagt. De flesta tillverkare erbjuder större batterier som du säkert kan filma i både 2, 3 och 4 timmar med. Tänk på att de är fysiskt större och väger mer också.

Piratbatterier (tredjepartstillverkade batterier är kanske en bättre term) kan skilja sig en del i pris och prestanda. Många är likvärdiga med originalen. Lenmar är ett märke som jag både har i min videokamera och även i min gamla systemkamera. För systemkameran kostade batteriet en femtedel av originalbatteriet...och funkade lika bra som originalet. När du väl bestämt dig för kamera så gör en sökning på vilka som erbjuder batterier till den kameran och kolla runt på lite recensioner och omdömen på nätet.

En annan sak som kan vara värt att kolla upp är om det följer med en (separat) batteriladdare eller inte. Många kameror laddar batteriet då det sitter i kameran vilket gör dig mer låst.

Humor? Jag var allvarlig. Om ingen vill lägga ett par miljoner på den riggen i födelsedagspresent till mig...ja, då är det här ett kallt och omänskligt forum som jag inte vill ha någon del i! ;)

En lite tyngre kamera är inga problem. Är van vid en kamera som man har på axeln som väger ca 10 kg. Inte riktigt så illa i dagsläget men mamma och pappa hade en sån när jag var mindre som jag använde flitigt. Håller batteriet längre i en viss temperatur? Vilken – kyla, värme?

Är tredjepartstillverkade batterier något som en vanlig elektronikbutik säljer, så som Media Markt eller Elgiganten? Eller endast internet?

Hur vanligt är det att följer med en separat batteriladdare?

Haha återigen – kul :)

Det känns som om det var lättare att välja videokamera när det hela spelades in på band istället för på en hårddisk eller minne..

Ja, då kommer den nya kameran att kännas som en fjäder, de flesta konsumentmodeller ligger under halvkilot.

Jo, du får en kortare driftstid då batteriet utsätts för kyla. Har du ett extra batteri så kan det vara bra att ha det i innerfickan i stället för i kameraväskan då det är kallt.

Visst, tredjepartsbatterier är inget olagligt så jag antar att en välsorterad elektronikaffär har dem med, men i o m att det finns så pass många varianter så tror jag nätet är ditt bästa val.

Vågar inte svara på hur vanligt/ovanligt det är att en separat laddare följer med. Finns garanterat som tillbehör om inte annat men om du skall ha original, tja då är det nog en 500-1000 kr.

Haha, ja, fast band är inget jag saknar. Mycket smidigare med minneskort. Om inte annat är det färre rörliga delar som potentiellt krånglar.

Hur blir det när man spelar in på en videokamera i dagens läge? Blir det ett klipp för varje inspelning jag gör eller ett enda långt, som på ett band? Det kanske är en inställning i kameran?

Är det något mer jag bör tänka på vid valet?

Beroende på tillverkare har du antagligen en hel del inställningsmöjligheter. Om det skulle vara som på "bandtiden" hade du haft en jättefil på 8/16/32/…Gb och den skulle bli väldigt tung och svårarbetad. Det vanliga är att det du spelar in mellan du trycker på och av på ’record’ blir en scen. Om du inte själv är närvarande vid kameran (säg att du skulle spela in längre stycken med kameran på ett stativ under ett bröllop eller något) så finns det oftast möjligheter att ställa in så att kameran automatiskt delar upp det du filmar i filer om säg 10 min styck.

I övrigt så har du nog rätt bra koll vid det här laget. Åk och kolla på lite kameror, vilka ligger bra i handen, vilka känns intuitiva, vilka har funktioner som lockar dig, osv. Åk hem till datorn och kolla dina toppkandidater på nätet; tester, forum, omdömen,…

Angående kringutrustning så är väl det bästa tipset att vänta och se :) Extra minneskort och batteri är antagligen något du kommer att vilja ha. Annars så tycker jag du skall ut och filma och se om det är något du saknar. Kommer du behöva stativ, lampa, mikrofon,…så köp det först då behovet uppstår. Många tycker om att köpa på sig en massa grejer som sedan blir liggande för att de tappar intresset. Kolla bara på Blocket :)

Och just det: dela gärna med dig av erfarenheter (både positiva och negativa) här på forumet :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar