ANNONS
Annons

Tips till konsertfotografering!

Produkter
(logga in för att koppla)

moviesofmyself

Ny medlem
Hejsan! jag ska precis få göra mitt första lilla uppdrag vilket är att fotografera glambandet FOXEY på deras spelning. Jag kommer få komma lång fram och i bra vinklar, men det jag exempelvis oroar mig för är ljuset! Vet inte riktigt hur jag ska göra med detta, och sån nybörjare som jag är så har jag inte så mycket erfarenhet att utgå från. Hursomhelst, alla tips uppskattas, spännande vinklar, eller hur jag ska handskas med ljuset, intressanta motiv just på scen osv. Tack på förhand! /lea

Experimentera, experimentera, och åter experimentera. Färger är alltid roligt att laborera med. Motljusbilder kan bli väldigt effektfulla. Högre iso gör ju att du lättare kan ta bilder utan skak-oskärpa, men även blixtbilder kan bli bra. Har fått rätt bra resultat med långsam sync på blixten ibland.
Det finns inga regler så ta så många kort som möjligt. Prova annorlunda vinklar osv. Tar för givet att du fotar digitalt och då finns det ju ingen ekonomisk gräns i att fota mycket. ;) Minneskort är inte så dyra idag heller så det är alltid bra att ha nåt extra.

Och fota i RAW-format om möjligt för att kunna arbeta med bilderna mer i efterhand.

Jag är ju inget proffs, men jag tycker det är kul att fotografera på konserter. ;)

Lycka till.

/Fredrik

Hoho... man kanske inte ska ta för mycket för givet.... Ser i din beskrivning att du inte fotar digitalt, och då har jag nog inte så mycket tips att komma med. Förutom att experimentera. ;)

Lycka till i alla fall.

/Fredrik

tack för hjälpen! jag kollade vidare och hittade en del länkar här på fs och ja, förlåt om någon an någon händelse skulle råka störa sig på att jag startat en ny! Men som den nybörjare jag är har jag mest problem med ljuset, någon mer som vill tipsa? om jag ska släpa med mig blixten trots allt? eller om det ändå inte kommer till nytta? alla tips är.. vad säger man?.. hjärligt välkomna!

moviesofmyself skrev:
tack för hjälpen! jag kollade vidare och hittade en del länkar här på fs och ja, förlåt om någon an någon händelse skulle råka störa sig på att jag startat en ny! Men som den nybörjare jag är har jag mest problem med ljuset, någon mer som vill tipsa? om jag ska släpa med mig blixten trots allt? eller om det ändå inte kommer till nytta? alla tips är.. vad säger man?.. hjärligt välkomna!

Tag med blixten! Om du sen inte kan använda den så .... whatever. Några bilder med blixt kan du nog smälla av innan det blir storlarm. Lite fräck måste man vara här i världen ju...

Forumsökning

Ett bra tips annars tycker jag är att söka just på "konsertfoto" eller " fota på konsert" eller dyligt här inne på fotosidan.(I forumet)

Du får upp hur mycket som helst att läsa igenom, pallar du så gör det, det är det värt.

Det gjorde jag i början och jag har bla använt mig av några av tipsen dem när jag tagit mina musikbilder, typ, höga ISO-tal, stor bländaröppning mm...

Lycka till :)

Räkna med dåligt ljus och använd de inställningar du brukar ha när du fotar vid dåligt ljus (icke konsertmotiv alltså), troligen en bra utgångspunkt. På konserten bör du ha sinnet öppet, även om man tänkt ut en bra strategi så kan de ändras beroende på förhållandena som gäller. Scenljuset kanske inte är så mycket att hurra för, eller så har en bra ljusshow, etc. Varje konsert blir rätt spännande :) Finns massor med info och förslag i forum men känn efter vad du själv gillar eller vad som passar dig.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar