Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Tips till köp av systemkamera ?
- Trådstartare ThereseH
- Start datum
perstromgren
Aktiv medlem
Det uppenbara valet är Nikon D40X. Billig och bra.
Ännu bättre och kapablare, men inte lika billig, är D80. Klarar din budget precis med antingen 18-70 eller 18-135-optik.
Per.
Ännu bättre och kapablare, men inte lika billig, är D80. Klarar din budget precis med antingen 18-70 eller 18-135-optik.
Per.
Lawson
Aktiv medlem
perstromgren skrev:
Det uppenbara valet är Nikon D40X. Billig och bra.
Per.
Hej Therese!
Jag undrar om den teknik intresserade ingengörn har tänkt efter riktigt när han anser att
Nikon D40X är det uppenbara valet.Den har en stor teknisk brist i och med att den inte har någon inbyggd autofocusmotor vilket kommer att begränsa ditt utbud av optik kraftigt.Välj då hellre D80 eller en begagnad D200.
Hälsningar Micke.
Zotamedu
Aktiv medlem
Följdfrågan är vilket objektiv skulle hon sakna?Lawson skrev:
Hej Therese!
Jag undrar om den teknik intresserade ingengörn har tänkt efter riktigt när han anser att
Nikon D40X är det uppenbara valet.Den har en stor teknisk brist i och med att den inte har någon inbyggd autofocusmotor vilket kommer att begränsa ditt utbud av optik kraftigt.Välj då hellre D80 eller en begagnad D200.
Hälsningar Micke.
Lawson
Aktiv medlem
Zotamedu skrev:
Följdfrågan är vilket objektiv skulle hon sakna?
Hej igen!
Måste jobba ibland.
Men nu kollade jag upp cyberphotos utbud av Nikonobjektiv av totalt 46 gluggar får hon välja bort 20, då har jag räknat med att Af-s står för Silent Wave Motor. Bland dina egna är det väl ungefär lika illa 50/1.8 och gulklimpen Tamron 90/2.8 går bort.
Hälsningar Micke.
Bokeh
Aktiv medlem
Nikon D40x är ett mycket bra val eftersom den är väldigt enkel att lära sig fota med, det är en perfekt instegskamera helt enkelt.
Det finns tillräckligt många objektiv som passar till kameran för en amatör, om du eventuellt kommer att vilja utveckla din hobby i framtiden så vill du ha ett mer avanserat hus i allafall, även om du köper en instegsmodell av ett annat märke.
/kent
Det finns tillräckligt många objektiv som passar till kameran för en amatör, om du eventuellt kommer att vilja utveckla din hobby i framtiden så vill du ha ett mer avanserat hus i allafall, även om du köper en instegsmodell av ett annat märke.
/kent
Senast ändrad:
perstromgren
Aktiv medlem
Lawson skrev:
Hej Therese!
Jag undrar om den teknik intresserade ingengörn har tänkt efter riktigt när han anser att Nikon D40X är det uppenbara valet.
Jodå, det har han!
D40X är en utmärkt kamera för en nybörjare! Den är dessutom liten och lätt vilket passar många som inte haft systemkamera förr. Snacket om avsaknad av AF-motor verkar mest vara en reflexreaktion, har jag märkt.
Kamerahus har kort modelllivslängd, till skillnad från optik. Inte ens dom som köpte en D200 är ju nöjda, de köper ju D300 mangrant numera...
Per.
Vandraren
Aktiv medlem
perstromgren skrev:
Inte ens dom som köpte en D200 är ju nöjda, de köper ju D300 mangrant numera...
Inte mangrant...jag är jättenöjd med min D200...
Till trådstartaren skulle jag nog rekommendera beg. D80 och 18-200VR.
Eller varför inte D80, 18-70, Tamron 90, 70-300VR.
Kanske kan bli svårt att klämma in in budgeten, men med lite letande kan det nog gå.
/H
perstromgren
Aktiv medlem
Vandraren skrev:
Inte mangrant...jag är jättenöjd med min D200...
Till trådstartaren skulle jag nog rekommendera beg. D80 och 18-200VR.
Eller varför inte D80, 18-70, Tamron 90, 70-300VR.
Kanske kan bli svårt att klämma in in budgeten, men med lite letande kan det nog gå.
/H
Kul att du inte dras med i köpkarusellen! Dessvärre är det många av oss som gör det.
Beträffande D80 vs D40 är det för en ny användare primärt en fråga om storlek, vill jag hävda. Det tar en stund att växa i möjligheterna med D80, så det är inte ett omedelbart plus.
D80+18-200VR är ett utmärkt val, men jämfört med D40+18-55 är det en rätt stor kamera.
Per.
Vandraren
Aktiv medlem
perstromgren skrev:
Det tar en stund att växa i möjligheterna med D80, så det är inte ett omedelbart plus.
Är inte rätt bra? Att ha något att växa med alltså?
När jag bytte från D50 till D200 blev jag lite lätt yr i mössan av alla möjligheter(köpte även en SB-800 som ökade på det ytterligare...), men tar men det bit för bit så har man en kamera som räcker läääänge...
Zotamedu
Aktiv medlem
Fast är man ny i fotovärlden är en D40 mycket att växa i.Vandraren skrev:
Är inte rätt bra? Att ha något att växa med alltså?
När jag bytte från D50 till D200 blev jag lite lätt yr i mössan av alla möjligheter(köpte även en SB-800 som ökade på det ytterligare...), men tar men det bit för bit så har man en kamera som räcker läääänge...
Lawson
Aktiv medlem
perstromgren skrev:
Jodå, det har han!
D40X är en utmärkt kamera för en nybörjare! Den är dessutom liten och lätt vilket passar många som inte haft systemkamera förr. Snacket om avsaknad av AF-motor verkar mest vara en reflexreaktion, har jag märkt.
Kamerahus har kort modelllivslängd, till skillnad från optik. Inte ens dom som köpte en D200 är ju nöjda, de köper ju D300 mangrant numera...
Per.
Hej Per!
Jäpp! Du har alldeles rätt det är en reflexreaktion, jag reagerar direkt när jag ser en pryl som tillverkaren av troligtvis kostnadsskäl bantat bort en viktig del.
Liten och lätt, är väl inte någon bra argument för att köpa systemkamera, då skall hon väl fortsätta med sin kompakt. Har inte känt på just D40 men den lär väl inte gå ner i bröstfickan.
Vad jag kan se så är Therese fotostuderande så den här baskunskapen har hon eller kommer snart att ha.
På skolan kanske det är fler som kör Nikon, vill hon då testa någon kompis objektiv kanske det inte fungerar, finns det möjlighet att köra manuellt är ju det en utväg, men jag känner själv när jag kör manuellt att jag ofta saknar autofocus.
Troligtvis kommer hennes kunskap och behov att växa fortare än för den genomsnitlige amatören.
Så jag vidhåller, det helt onödigt att begränsa sig så från början.
Men hon kanske skall välja Canon istället så slipper hon fundera .
Eller varför inte en Pentax K10D som har ett riktigt hyfsat kitobjektiv enligt tester, bldstabilisering i huset och är vädertätad enligt många en välbyggd och kompetent kamera,går att få för 7090 skr, betydligt mer kamera för pengarna än D40X.
Therese det är upp till dig att bedöma i slutändan vi kan bara ge dig råd efter bästa förmåga, har du möjlighet känn och kläm på så mycket du kan, det kanske är som Per säger att en D40X är det som känns bäst.
God Jul
Micke.