Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips till d70 ägare

Produkter
(logga in för att koppla)
. Det syns inte så mycket med blotta ögat, men F65an flappar inte omkring alls som D70's orginal gör (höjdled)...

Bilagor

• 2an.jpg
    2an.jpg
    44.6 KB · Visningar: 859
Senast ändrad:
hmmm

Jag fattar inte varför inte nikon kan tillverka en lite större härlig ögon mussla som ögat kan vila i. Hade lätte gett en peng för en sådan. Hade nog fler också gjort. Det lilla grejen musslan skaver ju och är hård. Speciellt när det e kallt.

//Fred

Efter att ha tappat min ett par gånger så la jag en pyttedroppe superlim i ena hörnet. Sen dess har den suttit som den ska.

Jag förstår inte hur ni lyckas tappa den???

På min kamera sitter den så hårt så man tror att nått skall gå sönder när man tar bort den.
/Jonas

Nu har jag tappat displayskydd nummer 2. Börjar bli less på det här. I ärlighetens namn: Behövs skyddet? Så där egentligen?

Bibi skrev:
Nu har jag tappat displayskydd nummer 2. Börjar bli less på det här. I ärlighetens namn: Behövs skyddet? Så där egentligen?
Jag tycker om skyddet. Inte för att det är jätterepigt men jag föredrar att skyddet skulle repas framför skärmen. Sedan även som lite slagskydd.

Jag har satt fast skyddet med en elastisk tråd. Tråden sitter mellan hålet i skyddet och runt gummistroppen som håller i USB-kontaktspluggen. Denna typ av elastisk tråd, "lånad" ur min mors syrum, är mycket svår att riva av. Dock så ger den med sig så den "gnager" sig inte genom plasten som stark nylon skulle kunna göra och dessutom så har jag den precis så lång att den räcker utan att hänga löst vilket minskar risken att den fastnar i saker.

Denna tråd har räddat skyddet för mig vid ett tillfälle.

Kolla i en vanlig tygbutik, de borde ha sådan tråd. Kan inte kosta många kronor för en rulle. Man kan säkert gå samman några hundra fotografer och dela på en rulle också :)

Bilagor

• gummisnodd.jpg
    gummisnodd.jpg
    36.7 KB · Visningar: 726
Teori till varför vissa tappar ögonmusslor och andra inte

Jag förlorade ögonmuslor till min F-80 på löpande band (nästan) en tid. Vad jag kom underfund var mitt sätt att bära kameran genom att ha kamerahuset på ryggen och kameraremmen diagonalt. Alltså hade huvudet och ena armen genom stucken remmen som man bär en tung axelväska.
När jag sedan skulle fram med kameran på magen genom att ta ut den genomstuckna armen så hakade ögonmusslan emot kläderna och rullades eller krängdes av vilket man inte upptäckte för långt efter och undar hur man kunde tappa den. Var först när jag uppmärksammat att jag brukade tappa och kollade på kameran och marken vid just denna manöver att krypa ur mitt bärläge med kameran på ryggen som jag kom på sambandet.

Det är just den manövern man får vara lite försiktig med, har jag oxå märkt...

Om man vill ha kvar sakerna på "baksidan"...

D70-tips m.m. Nikon-relaterat...

Hiall
-- både hängsle å livrem!
Jag höll på å tappa bort LCD-monitorlocket flera gånger, innan jag 'knopade' fast det med lite fiskegrejor (kvar sen seglarsomrar..) = en bit tunn lina, 2 st 'lekare' + fästdon. Då blev locket iaf hängande, men 'böket' med att få dit det igen kvar - svårt nog om man har ett stadigt bord tillhands, men ute i kylan på fri hand utan vantar, omöjligt.. Lösning: En liten, liten remsa självhäftande kardborrband (köp en förpackning, den kommer till nytta!) - ena delen på kameran under LCD:n, den andra inne i locket. Hittills - ta i trä! - har det funkat; kanske kan man chansa me å ta bort fisklinan..?
Mera användning för självhäftande kardborrband:
Tillbehören till SB-600 å SB-800 blixtarna, fotstöd m.m. i fickor i beredskapsväskan, har en viss förmåga att gå på rymmen, om/när man lutar väskan för å få ut blixten. En lten bit kardborrband inne i fickorna upptill och motsvarande på tillbehöret räcker.. (Obs! Inte för stor bit; då blir det motigt å ta ut tillbehöret..)
Till sist - OM oturen e framme - här en länk till en eBay-shop i Brighton, UK, som brukar ha det mesta i 'objektivlock-o.dyl.-branschen'. Själv fick jag tag på ögonmusslan på bilden till klart rimligt pris + (begagnade) bakre objektivlock - brukar han sälja 'knippvis'.
<http://stores.ebay.co.uk/Camera-Direct-Brighton-Est-1998_New-Nikon_W0QQcolZ4QQdirZ1QQftidZ2QQtZkm>

YoursTruly
./h@nsN.

Bilagor

• d70-tips.jpg
    d70-tips.jpg
    42.6 KB · Visningar: 535
Många kreativalösningar på hur man får skärmskyddet att sita på plats allternativt inte trilla så långt om de trillar med säkerhetslina.

Lite förvånad att så många har problem med att skärmskyddet trillar av. På min D100 sitter den som gjutet på och aldrig trillat av... Där emot som sagt ögonmusslor har jag ett gäng uppbunkrat då det gick en del när jag hade F-80 i bruk samtidigt som D100 och innan jag kom på vid vilka situationer de försvann från kamerorna. Det problemet med att tappa ögonmusslor har jag inte längre på två kamror då F-6:an har inbyggd okularslutare så man inte behöver en avtagbar gummimussla för att kunna trä på den svarta lilla plastbiten när man har kameran på stativ och inte vill ha ströljus insläppt bakvägen genom sökaren.

Föresten ljust det lilla okularlocket i plast brukar mystiskt för svinna med... brukar sätta dem på kameraremmen och vips är den borta med... När jag tänker än nogrannare på det hela så försvinner föresten det mesta utom objektiv och kamerahusen. Någon som sätt min trådutlösare? eller har ett bakre objektivlock för mycket på sistånde? :0)

Mr P skrev:
Lite förvånad att så många har problem med att skärmskyddet trillar av. På min D100 sitter den som gjutet på och aldrig trillat av...
------------snip
Någon som sätt min trådutlösare? eller har ett bakre objektivlock för mycket på sistånde? :0)
När nu NIKON har tänkt på och besvärat sig med att, redan i tillverkningen, borra ett litet hål i ena nedre hörnet av D70-LCD-locket, så e de naturligtvis meningen, att man själv ska hålla med lina el.dyl.
Som sagt, en bra inköpskälla för såna prylar som lock å.dyl - se mitt förra inlägg - rekommenderas ett besök. Eller - direkt till 'Peter Blake':
<http://www.camera-direct.com>
YoursTruly
./h@nsN.

Ja det har du rätt i.. nu plötsligt fick det lilla hålet en mening, inte för jag ahr funderat över det innan. Hmm måste mitt lock vara felkonstruerat som sitter som berget...
Får gå till Nikonverkstaden och be dem fila lite på den.
Konstigt stt de inte gjort en ögla på kamerahuset och bistått med själva tråden, stroppen eller kättingen bara.

Tappade lcd-skydd nummer tre i dag. Om jag beställer ännu ett nytt har jag lagt ut över 1000 kronor på lcd-skydd.

Härefter avstår jag från denna plastbit. Jag är ändå ganska skötsam med kameran och displayen lär nog hålla tills jag någon gång byter kamera i vilket fall som helst.

Mycket irriterande.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto