Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips till d70 ägare

Produkter
(logga in för att koppla)

tomasbz

Aktiv medlem
Vill dela med mig av en sak bara i all enkelhet..

hade problem med "gummit" till sökaren på min kamera när jag var ute och fotade ofta, efter att ha tappat bort 2 st (lossnat), så klämde jag på ett från en f65.

Det sitter mycket bättre, dock lite mindre i diameter, men det sitter kvar, och sitter bra utan att glappa omkring....

/ Gröna hälsningar Tomas

Tack för tipset. Antar de där gummiplupparna är dyra pluppar.

Jag har nyligen köpt ett nytt displayskydd, dyrt som skjortan också det. Kommer ihåg att någon här tipsade om att fästa det med björntråd i kameran. Det skall jag göra nu.

En sak jag gärna skulle ta emot tips om är fjärrutlösaren. Har för mig att det är något som går lätt förlorad. Har någon här något smart system för det?

Var det någon av er som fick med fjärrutlösare till kameran? För det stog att det skulle vara med men jag fick ingen =(

Fjärrutlösaren är ett tillbehör vad jag vet, det får man beställa.

Jag har monterat min på <tada!> Fotosidan.se-nyckelremmen! Jättesmidigt.

Borrade två små hål med en Dremel (går säkert att värma en nål och trycka igenom också) och "sydde" fast den helt enkelt.

Vad heter den ögonmusslan då? Jag har fått för mig att det är samma, DK-16, till D70 som till F65. På asken till DK-16 står "for F65, N65, U"

Om man läser manualen så står det att en fjärrkontroll skulle följa med =(

Hehe jag kollade min ögonmussla och den va visst borta ;) men men man överlever nog utan den.

Hur gör ni för att tappa den? Jag har testat ta av min en gång med vilje, och jag fick slita ganska rejält både för att få av den och få dit den igen.. Har heller aldrig fått lcd-skyddet att lossna :)

Lcd-skyddet sitter annars bra men gömmer man kameran innanför jackan en kall dag är det inte säkert det sitter kvar när man kommer hem. Så var det för mig.

Ögonmusslan till F65 och D70 är samma dvs DK-16. Detta kan kollas genom att kolla på "undersidan" av musslan eftersom beteckningen står där.

Jag satte fast fjärrutlösarens fodral i kameraremmen, det finns hål i fodralet av perfekt storlek, har aldrig märkt att fordalet ens vart på väg att öppna sig.
LCD-skyddet kan man bli av med om kameran rör sig mot kläder, har man otur så passar det på att trilla av precis när man hoppar mellan båten och bryggan... Tråd mellan det lilla hålet och usbkontaktskyddet hade kunnat fungera som räddare där.
Ögonmusslan har jag funderat på att limma fast, men det slog mig rätt snabbt att det nog inte var nån bra idé...

Kameraremmen för fjärrutlösaren har jag tänkt på men var rädd för att den just skulle öppna sig. Tack, Calle, för att du delar med dig av dina erfarenheter. Skall testa det i alla fall, då.

Thomas upplever ju att F65:ans sitter bättre? Om det nu är samma, finns det någon annan som passar? Gärna med lite bättre "tätning" mot ögat.

Österdahl skrev:
Gärna med lite bättre "tätning" mot ögat.
Det finns väl en adapter för att kunna montera gängad ögonmussla. Produktnr och var man kan få tag i dessa två grejer vet jag inte.

Själv var det första jag gjorde när jag skaffat kameran att tillverka en egen ögonmussla av lite cykelslang. Den ramlar dock av då och då, men än har den inte försvunnit ;-)

Cykelslang? Ja, varför inte? Ska göra ett försök. Vad som helst är nog bättre än Nikons lösning:).
Men om någon vet nå´t annat berätta gärna.

Pettsson skrev:
LCD-skyddet kan man bli av med om kameran rör sig mot kläder, har man otur så passar det på att trilla av precis när man hoppar mellan båten och bryggan... Tråd mellan det lilla hålet och usbkontaktskyddet hade kunnat fungera som räddare där.
Jag har satt en tråd i hålet och fäst den i nämnda kontaktskydd. Vid ett tillfälle räddade den mitt skydd från att försvinna. Jag valde att ta en elastisk sytråd. Genom att den är lite spänd så hänger den inte och dinglar vilket gör att det är svårt att fastna i tråden. Dessutom "gnager" den sig inte ned i plasten som icke-elastiska starka trådar kan göra. Att riva av denna tråd är mycket svårt. Vet inte exakt vad tråden heter eller var man kan införskaffa sådan tråd förutom i min mors syrum.

hej Leif och alla..

Hittade embalaget, hade lagt ett d70 (reserv gummi) i det i köket...

här är embalaget till luppen>

Bilagor

• f60.jpg
    f60.jpg
    43.3 KB · Visningar: 867
ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto