Annons

Tips till blivande fågelfotograf

Produkter
(logga in för att koppla)
Gimbal fungerar som en vagga.
Dvs du har en list som du skruvar fast under objektivfoten som gör att du kan skjuta kameran fram och tillbaka och låsa fast den där allt är i balans.
Enda nackdelen är att för att få horizonten i våg så måste du antingen använda en nivå justerar mellan huvudet och stativet.
Eller lossa på lås skruven på objektivet och rotera tills dess att du är nöjd och sedan låsa fast igen.

Fördelen är om du släpper kameran utan att låsa huvudet så häner ingenting annat än att kameran återgår till ursprungsläget, dvs balanserat.

Med en kulled så smäller det till när hela faderuttan åker på sniskan och i värsta fall slår i något.

Mvh, Andreas

Manfrotto 393 är OK, fungerar men är lite tungt och klumpigt och känns lite "rysk traktorteknologi". När jag samlat ihop lite mer pengar kommer jag nog att byta till en Wimberley Sidekick eller Wimberley Head. Dyrt som sjutton men jag tror att det i längden gör fågelfotandet mer njutbart.

Anders Östberg skrev:
Manfrotto 393 är OK, fungerar men är lite tungt och klumpigt och känns lite "rysk traktorteknologi". När jag samlat ihop lite mer pengar kommer jag nog att byta till en Wimberley Sidekick eller Wimberley Head. Dyrt som sjutton men jag tror att det i längden gör fågelfotandet mer njutbart.

Traktor ja, men stabilt. Oslagbar prestanda för dom pengarna om man jämför med kulleder.

Personligen har jag WH200 som är den senaste av Wimberleys huvud och jag stormtrivs med det.
Men som sagt var det kostar en hel del.

Mvh, Andreas

hm.ok...Men när du då vill ta en bild högt upp lr lågt..är det lätt som f-n lr måste man knö framåt/tryck ner den för högt upp bild alt lyfta lite för långt ner bild? =)

Kanon - När börjar du med guideade turer i usa =)

Andreas K skrev:
Traktor ja, men stabilt. Oslagbar prestanda för dom pengarna om man jämför med kulleder.

Personligen har jag WH200 som är den senaste av Wimberleys huvud och jag stormtrivs med det.
Men som sagt var det kostar en hel del.

Mvh, Andreas

Kulled anser jag är helt odugligt för ett stort tele, rent av farligt instabilt. 393 är bästa budgetlösningen som jag ser det.

WH200 står högst på min önskelista, synd bara att det måste ställas mot andra trista saker som hyra och mat. :)

Det lär dröja ett tag innan jag känner mig mogen att hantera.
Just nu så är fokus på att få ihop en bra portfolio på nordamerikanska arter.

Men vem vet, framöver så kanske jag guidar svenskar runt i New York och New Jersey på fågelfotografering/skådning.

Kul kuriosa att för 20 minuter sedan så blev jag kontaktad av Detroit Free Press och gjorde min första försäljning till en tidning här i USA.

Men som sagt var det var ett sidospår, vill inte hijacka tråden från Anders och hans funderingar.

Andreas K skrev:
Men som sagt var det var ett sidospår, vill inte hijacka tråden från Anders och hans funderingar.

Ingen fara, jag har fått gott om tips och känner mig ganska nöjd för närvarande. Stativfrågan kräver nog lite klurande, möjligen kör jag några första sessioner med mitt smäckiga Velbon och några lättfångade änder i någon park, bara för att få lite känsla för hur svårt det är att manövrera 200-500:an och hur pass skarpt det blir.

En sista (?) fråga dock. Vilken fokusmetod brukar ni använda? Manuellt/AF, one-shot/servo punkter en/alla? Antar att det variera lite beroende på om det är sittande eller flygande?

Anders

AFJ skrev:
En sista (?) fråga dock. Vilken fokusmetod brukar ni använda? Manuellt/AF, one-shot/servo punkter en/alla? Antar att det variera lite beroende på om det är sittande eller flygande?
Det blir mest mittpunkten för min del. AF One shot, och/eller manuellt om jag har tid, för stationära fåglar. Servo för flygande.

/Pontus

Använder nästan uteslutande AI Servo för fåglar, även sittande.
Anledningen är att fåglarna rör på sig väldigt ofta och då vill man att AF skall hänga med.
Varierar mellan mittpunkt enbart eller expanderat till 7 eller 13 af punkter.

Fotar allting, inklusive fåglar, med AI Servo. Har satt fokuseringen på *-knappen så kan jag välja att hålla in knappen för att följa något eller att släppa den så blir det nästan som AF One Shot. Oftast väljer jag fokuspunkten i mitten men ibland väljer jag en utåt en av kanterna för kompositionens skull, det ser t.ex. bättre ut om en fågel flyger "in i bilden".

Om du ska plåta något "igenom" ett buskage brukar jag få köra manuellt...men annars är det snabba omställningar från Singel AF till Servo Af beroende på motiv. Likadant med Af-punkten. Ofta den mest värdefulla i mitten och när jag väl fått en vettig bild så börjar jag använda de yttre af-punkterna för att kunna komponera....eller tre i rad. Det är lite fippel ..men en vane sak.

Men så kör ju jag nikon D2x. (som jag upplever har svårare med Af än gamla F5)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar