Re: Varför är exponeringsinformationen intressant?
Andy-Pandy skrev:
Eftersom det inte finns några nackdelar med att dela med sig av denna infromation så ser jag inget hinder mot att även dem som inte personligen blir hjälpt av det även delar med sig. Helt enkelt som en god gest som medmänniska och gentemot "kollegerna".
Hej!
Visst vill man vara en god medmännsika och hjälpa sina kollegor, men ibland känner man att den informationen man enkelt kan dela med sig inte fyller någon funktion, att den inte talar om någonting. Jag fotar analogt och har inte skrivit upp mina exponeringsdata, men jag tror inte jag skulle ge exif-filen om jag var digitalfotograf eftersom jag inte tycker den bidrar med någon information om mina kort. Det kan också bero på att jag inte fotar med extrem lång slutartid, och inte heller med extremt kort sådan.
Att säga att jag använt 1/125 i tid och bländare 16 säger ingeting (jo, att bilden var tagen en solig dag och med en iso100-film, om jag exponerade efter "sunny 16"-regeln). Ungefär som om TV-kocken säger att kakan innehåller ägg, bakpulver, mjölk, mjöl, socker och choklad, men inte säger hur mycket av varje, vid vilken ungstemperatur, och inte heller visar hur han/hon gör, utan bara resultatet (kakan) och ingredienserna i sina förpackningar.
Vad jag tyvärr inte har skrivit ut på mina bilder, men kanske borde göra, om det är av intresse, är hur man tänkte när man gjorde exponeringen. Ex: "Jag ljusmätte på snön, och ökade exponeringen 1,5 steg, då det brukar vara en lagom exponering för att få den vit när det inte är direkt solljus utan disigt och skugglöst", eller "mycket svårt motljus, jag fick se till att den ljusa himlen ej låg över +2 för att inte bli utfrätt, förgrunden fick bli vad den blev" eller "hennes tröja motsvarar neutralgrått, jag ljusmätte mot den för att få en korrekt exponering" eller "oerhört förvirrande solblänk i havet, ljusmätte mot glittret och brände ett gäng alternativa exponeringar, den med -0,5 blev bäst".
Sådana fakta kan nog hjälpa andra som ser ens bild, men att bara ge exponeringsdata känns ointressant. Jag själv anser inte att de är till någon hjälp för betraktaren i normalfallet, och då lägger jag inte ut dem (dvs jag skriver inte upp dem, men skulle inmte heller publicera exif-filen). Jag vill inte att någon ska tro att de innehåller någon viktig information för att förstå hur jag tagit bilden.
Men att skriva upp hur man tänkte kanske vore bra? (om man nu kommer ihåg att skriva upp det, men det borde man kanske, så man själv lär sig hur man skall ljusmäta och exponera i olika knepiga ljussituationer).