Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips till alla som laddar upp bilder på FS.

Produkter
(logga in för att koppla)

Andy-Pandy

Aktiv medlem
Att surfa runt bland Fotosidans medlemsbilder är både kul och inspirationsgivande. Min önskan är dock inte dessa bilder inte enbart ska vara en inspirationskälla utan också en möjlighet att fånga upp olika fotograferingstekniker. Därför saknar jag alldeles för ofta grundläggande exponeringsinformation, så som exponeringstid, bländartal, ISO-tal och brännvidd. Har jag tur så går denna information ändå att finna bland EXIF-information, men tyvärr långt ifrån alltid.

Själv försöker jag alltid att ange vilken exponeringstid, bländartal, ISO-tal och brännvidd jag har använt. Om man bortser ifrån inspirationsvärdet så är det just denna information som är intressant att få reda på.

Mitt tips (vädjan) till Fotosidans medlemmar är därför att ange exponeringsinformation till de bilder ni laddar upp. Jag är nämligen väldigt intresserad av denna information och det tror jag att fler också är.
 
Själv skriver jag aldrig upp vilken exponeringstid el bländare som använts men i vissa fall kommer man ihåg. Däremot kommer jag oftast ihåg brännvidd och kamera, dessutom film, framkallningsförfarande, fotopapper etc. Vad som också är intressant tycker jag är information om hur bilden tillkommmit. Scannat negativ/dia, mörkrumsbild, digitalt saknas ofta info om. Visserligen går det ibland att räkna ut med ledning av kamerautrustning (digitalt) men när det gäller analogt kan man inte det. Men bilden är ändå det viktigaste, att jag lägger ned arbete på att få den bra/se bra ut/presenteras bra. Där saknas det ofta en del tycker jag.
 
Har full förståelse för att fotografer med analogt tagna bilder inte kommer ihåg den exponeringsinformation som jag efterlyser. För de som fotograferar digitalt finns dock denna information fullt tillgänglig i bild-filen.

Om vi ska lyckas utveckla varandra behöver vi endast försöka ta ansvar för oss själva. Ange den information som du har tillgång till och/eller den information som du själv tycker är intressant. På så sätt kommer du kunna hjälpa och tillgodogöra en stor mängd fotografer.
 
Jag håller med dig!
Tycker att det är guld värt att kunna se exiffilen på bra bilder - ger mkt!

Mina egna bilder ger nog inte så mkt i "läroverk" men kan säga att jag plötsligt inte kan spara i JPG??? annat än i "spara för vebben"
Vad har hänt? (JPG finns inte som alternativ)

MVH Romana
 
romhav skrev:
Jag håller med dig!
Tycker att det är guld värt att kunna se exiffilen på bra bilder - ger mkt!

Mina egna bilder ger nog inte så mkt i "läroverk" men kan säga att jag plötsligt inte kan spara i JPG??? annat än i "spara för vebben"
Vad har hänt? (JPG finns inte som alternativ)

MVH Romana

Har du 16-bitars läge påslaget i Photoshop? Ändra tillbaks till 8-bitars så ska du se att det går att spara som vanlig till JPEG igen!

----


För övrigt håller jag med trådskaparen. Jag låter alltid Exif:en vara kvar i mina bilder.
 
Jag anser att exponeringsinformationen är helt orelevant för de flesta bilder. Man känner ju inte till ljusförhållandena!

Givetvis finns det undantag. T.ex. om man kollar på en bild på en strömmande fors, och vill veta vilken slutartid/brännvidd som ger just den effekten.
 
Lägga till EXIF

En bild som man skannar in, kan man lägga till EXIF-information till den?
Skulle ju bara bra, dels för fs kanske och dels om man har inskannade bilder på datorn.
 
jag håller med walle.
det är extremt sällan såna uppgifter säger något om mina bilder.
dessutom lägger jag aldrig upp halvfärdiga bilder direkt från kameran.
isf ska man då oxå berätta hur många steg man ändrat i nivåer, nyans och inställningar i USM.
kan bli så långt att man hellre struntar i allt och låter folk fråga istället.
 
Jag har aldrig skrivit upp några tider och bländare, så det blir svårt att lägga till dem vid uppladdning. Kör ju analogt fortfarande.
Mvh
Gerhard
 
Jag hör till dem som sällan serverar tekniska data, är rädd för att det leder bort intresset från själva bilden. Jag vill inte bidra till teknikfixeringen på FS, den är redan extrem. Jag vill att betraktaren ska fundera på budskapet och innehållet i bilden, det är ju det som är det viktiga.
 
acke skrev:
Jag hör till dem som sällan serverar tekniska data, är rädd för att det leder bort intresset från själva bilden. Jag vill inte bidra till teknikfixeringen på FS, den är redan extrem. Jag vill att betraktaren ska fundera på budskapet och innehållet i bilden, det är ju det som är det viktiga.

Håller i stort sett med, onödiga tekniska data tillför ingenting. Däremot är det intressant att veta bildens ursprung och framställningssätt som jag ser det, men det är bara min åsikt.
 
Skulle aldrig falla mig in att leverera sådant. Ungefär som att be kocken komma in med en varudeklaration till middagen. Ptui.

En motiverad fråga var något annat. Den besvaras direkt om möjligt.
 
Varför är exponeringsinformationen intressant?

Exponeringstiden kan ge en riktlinje för hur de mjuka rörelserna i bäcken skapas eller hur man fryser den snabbspringande fotbollsspelaren. Bländartalen kan ge en riktlinjer för hur pass ljusstarkt objektiv man behöver i en idrottshall eller hur ett specifikt skärpdjup skapas. ISO-talet kan ge en riktlinjer för hur mycket brus en viss kamera ger i ett visst sammanhang. Brännvidden kan ge en riktlinje för hus pass nära det går att komma och vilka motiv som "kräver" vilka brännvidder. För en amatör är denna information lärorik och synd att gå miste om när man tittar på andras bilder.

Dessutom är informationen av stort värde när man är på jakt efter ny utrustning. Med hjälp av bildexempel kan man då se vad man kan uppnå och vilka begränsningarna är.

Visst är exponeringsinformationen till stor del knuten till rådande ljusförhållande. Jag förstår därmed dess överflöd för den som redan har full förståelse för exponeringsinformationens påverkan och dess interna samband. För oss amatörer, som ännu inte nått upp till finjusteringarnas värld, kan dock exponeringsinformationen vara vägledande och till stor hjälp. Ofta kan man relatera till olika ljusförhållanden då man ungefär vet hur ljuset är på kvällen när man ska fotografera månen, i en idrottshall, kring middagsbordet och en sommardag. Med hjälp av exponeringskompensationen kan man sedan få en uppfattning kring vilka värden en bra exponering bör ligga och hur vissa effekter kan uppnås.

Eftersom det inte finns några nackdelar med att dela med sig av denna infromation så ser jag inget hinder mot att även dem som inte personligen blir hjälpt av det även delar med sig. Helt enkelt som en god gest som medmänniska och gentemot "kollegerna".
 
Gatufoten skrev:
Skulle aldrig falla mig in att leverera sådant. Ungefär som att be kocken komma in med en varudeklaration till middagen. Ptui.

En motiverad fråga var något annat. Den besvaras direkt om möjligt.

Underbar inställning! Inte konstigt att världen ibland ser ut som den gör... Kanske lika bra att då tipsa Mat-Tina om att sluta göra sina matprogram i TV, eller varför inte säga åt Martin Timell att sluta visa folk hur man lägger nytt golv i hallen. Det blir nog inte mycket mer än Glamour kvar att se då.

Jag ber dig inte att ta mina bilder, jag ber dig bara om lite hjälp och vägledning. Du borde ta det som en komplimang och ett sätt att slippa få en massa "onödiga" mail.
 
Re: Varför är exponeringsinformationen intressant?

Andy-Pandy skrev:
Exponeringstiden kan ge en riktlinje för hur de mjuka rörelserna i bäcken skapas eller hur man fryser den snabbspringande fotbollsspelaren. Bländartalen kan ge en riktlinjer för hur pass ljusstarkt objektiv man behöver i en idrottshall eller hur ett specifikt skärpdjup skapas. ISO-talet kan ge en riktlinjer för hur mycket brus en viss kamera ger i ett visst sammanhang. Brännvidden kan ge en riktlinje för hus pass nära det går att komma och vilka motiv som "kräver" vilka brännvidder. För en amatör är denna information lärorik och synd att gå miste om när man tittar på andras bilder.

Dessutom är informationen av stort värde när man är på jakt efter ny utrustning. Med hjälp av bildexempel kan man då se vad man kan uppnå och vilka begränsningarna är.

Visst är exponeringsinformationen till stor del knuten till rådande ljusförhållande. Jag förstår därmed dess överflöd för den som redan har full förståelse för exponeringsinformationens påverkan och dess interna samband. För oss amatörer, som ännu inte nått upp till finjusteringarnas värld, kan dock exponeringsinformationen vara vägledande och till stor hjälp. Ofta kan man relatera till olika ljusförhållanden då man ungefär vet hur ljuset är på kvällen när man ska fotografera månen, i en idrottshall, kring middagsbordet och en sommardag. Med hjälp av exponeringskompensationen kan man sedan få en uppfattning kring vilka värden en bra exponering bör ligga och hur vissa effekter kan uppnås.

Eftersom det inte finns några nackdelar med att dela med sig av denna infromation så ser jag inget hinder mot att även dem som inte personligen blir hjälpt av det även delar med sig. Helt enkelt som en god gest som medmänniska och gentemot "kollegerna".

Så makalöst klokt!!!!!
Håller med dig, till punkt och pricka!

MVH Romana
 
Andy-Pandy skrev:
Underbar inställning! Inte konstigt att världen ibland ser ut som den gör... Kanske lika bra att då tipsa Mat-Tina om att sluta göra sina matprogram i TV, eller varför inte säga åt Martin Timell att sluta visa folk hur man lägger nytt golv i hallen. Det blir nog inte mycket mer än Glamour kvar att se då.

Jag ber dig inte att ta mina bilder, jag ber dig bara om lite hjälp och vägledning. Du borde ta det som en komplimang och ett sätt att slippa få en massa "onödiga" mail.
då kan man ju lika gärna göra en "så fotograferar jag" sida. och såna finns det ju redan några på internätet. däremot tror jag dom allra flesta, däribland jag, gärna svarar på direkta frågor.

jag la upp exif en gång på prov. och då fick jag ändå frågan om slutartid eller liknande.
så jag drog slutsatsen att folk ändå inte läser exifen, ens när den finns i bildbeskrivningen.
 
Jag kan säga att jag inte alls håller med. För mig är det totalt ointressant att känna till exif-information för en viss bild och vad gäller mina bilder så hoppas jag att jag hellre får frågor om syfte och vad jag är ute efter med bilden än vilken slutartid/bländare jag använt, värden som ändå i sig är ganska ointressanta.

Ljusmätningen och exponeringen är ju ändå bara en rutingrej i det stora hela. Det verkligt intressanta är ju om fotografen lyckas presentera och förmedla det man hade i huvudet vid fotograferingstillfället och när det gäller detta så har inte exponeringsdatan någon större betydelse för mig personligen.

Om någon nu skulle vara särskilt intresserad av att få reda på såna data på någon av mina bilder är de naturligtvis välkomna att fråga så kan jag se om jag kommer ihåg inställningarna. Men jag hoppas ändå att jag får fler frågor om komposition och syfte med bilden än exif-data.

mvh
David
 
Gatufoten skrev:
Skulle aldrig falla mig in att leverera sådant. Ungefär som att be kocken komma in med en varudeklaration till middagen. Ptui.

En motiverad fråga var något annat. Den besvaras direkt om möjligt.

Underbar inställning! Inte konstigt att världen ibland ser ut som den gör... Kanske lika bra att då tipsa Mat-Tina om att sluta göra sina matprogram i TV, eller varför inte säga åt Martin Timell att sluta visa folk hur man lägger nytt golv i hallen. Det blir nog inte mycket mer än Glamour kvar att se då.

Jag ber dig inte att ta mina bilder, jag ber dig bara om lite hjälp och vägledning. Du borde ta det som en komplimang och ett sätt att slippa få en massa "onödiga" mail.
 
Andy-Pandy skrev:

<snipp>
Kanske lika bra att då tipsa Mat-Tina om att sluta göra sina matprogram i TV, eller varför inte säga åt Martin Timell att sluta visa folk hur man lägger nytt golv i hallen. Det blir nog inte mycket mer än Glamour kvar att se då.
</snipp>

Haltande jämförelse. Artiklar om fototeknik finns det gott om, både här på fotosidan och på nätet i övrigt.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.