Annons

Tips sökes....

Produkter
(logga in för att koppla)

JPS A

Medlem
Någon som kan tipsa mig om litteratur som på ett enkelt sätt förklarar för en nybörjare allt kring porträtt fotografering?

Frågor som jag söker svar på är exempelvis....

- Vilken typ av utrustning och hur mycket utrustning behövs på X antal m2 studio?

- Enkla tips på hur man ljussätter...

- Samt svar på alla andra frågor som jag har....=)

Hittade i en tidigare tråd fotokurser som rekommenderades, tyvärr kan jag ta mig till Stockholm under hösten. Finns liknande kurser i Göteborg som kan rekommenderas?

Har du läst artiklarna här på fotosidan om ljussättning med mera? Finns ett par här oxå ...

http://www.modellbilder.se/articles.php
Jag startade med ett par billiga 100 w/s blixtar, några pappersbakgrunder ( www.yfo.se ) och två paraplyer at studsa ljuset mot. Fungerar utmärkt för helkropp oxå på avstånd 2-3 meter från modell.

Finns billiga blixtset på www.kaffebrus.com tex

Man kan testa mycket på sig själv för att se hur ljuset faller om man använder kaerans självutlösare ( timer ).

Billigast är att köpa bygglampor på clas olson och vita frigolitskivor att studsa ljuset mot.

När du sen har köpt en massa blixtar, bakgrunder och sånt. Använd enbart EN blixt/lampa. När du förstår hur avståndet, stoleken på denna enda lampa påverkar skuggorna hos modellen. Då kan du börja prova med flera lampor mot modellen (självklart kan du prova flera på bakgrunden samtidigt). Men var inte för snabb med att börja med flera samtidigt.

/ Marcus

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar