Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips sökes till nybörjare på blixtar

Produkter
(logga in för att koppla)

- Andreas

Aktiv medlem
Hej! Jag skall fota ett par modeller i helgen för ett reklamsyfte. Har dock inte så jättestor erfarenhet av studioblixtar ännu och behöver därför lite tips.

Bakgrunden skall vara vit för att modellen enkelt skall kunna placeras in i en produktkatalog. Vad skall jag tänka på? Jag har endast två 300Ws blixtar att tillgå. (verkar vara för lite märker jag).

Synpunkter på inställningarna? Jag kör Nikon D70 och den är idag inställd på följande: Blixtinställningar: Manuell/full + Slutarhastighet: 1/60 i menyn.

Som jag har testat idag har jag kört full styrka på blixen mot bakgrunden och ca 1/2 styrka på frontblixten. (Använder 120 cm transparant paraply).

Skall jag göra en blixtmätning vid exempelvis modellens ansikte eller måste jag göra fler?

Kom jättegärna med tips!

Mvh: Andreas
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.