Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Batteridrift på blixt + vad behöver jag utomhus

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag använder till 95% blixt på modellfoto ute. Även vid bra ljus. Vid bra ljus blir det mer än upplättningsblixt. Mitt problem var mer vid sämre ljus. (Och då menar jag inte när det är mörkt, utan mer vid dis/moln/Vinter!)

Jag tror dock att alla förstår att det inte hade räckt till på dina bilder från Syd Afrika. Underbart ljus på hela modellen.

UPS tråden var ju väldigt intressant. Det är ju ett väldigt kostnadseffektivt alternativ!

Hmmm. En fråga till. Någon som vågar uttala sig om watt effekten på en vanligt hotshoe blixt? (Mellan tummen och pekfingret???)
Jag tittade snabbt på Sony's hemsida om min blixt, men jag hittade inget. (Det står ju säkert där i en annan enhet, men då är ju frågan ur man räknar ut det!?)

MVH

MWPhoto skrev:
Glöm det på mina bilder ovan. Aldrig att du kan balansera din kamerablixt mot det starka dagsljuset.
Det är väl ingen hemlighet att många pressfotografer alltid kör blixt utomhus en solig dag. Varför gör de det om det inte har någon effekt? Inte samma kräm i en vanlig fotoblixt som på en studioblixt men visst får man en upplättning. Sedan är det ju skillnad om man ska konkurrera ut solljuset dvs låta solen bli den mindre ljusstarka källan men det är ju en annan sak.

matnyttige skrev:
Det är väl ingen hemlighet att många pressfotografer alltid kör blixt utomhus en solig dag. Varför gör de det om det inte har någon effekt? Inte samma kräm i en vanlig fotoblixt som på en studioblixt men visst får man en upplättning. Sedan är det ju skillnad om man ska konkurrera ut solljuset dvs låta solen bli den mindre ljusstarka källan men det är ju en annan sak.
Du har rätt Mats, men på mina bilder så konkurerade vi försiktigt ut solljuset kl 12 på dagen. Efter detta behöver vitbalansen justeras rejält på min nacke som var värst utsatt för solen. :(

Om du vill vara riktigt portabel och öka möjligheterna så finns det fin utrustning att tillgå:

Pro 7b eller Pro B2 har riktigt vassa specar. Billigare lösning är Pro AcuteB 600 eller elinchrom ranger (Speed/RX). Bowens har visst någon lösning också som ska vara helt OK.

Personligen skulle jag aldrig vilja släpa på en hel uppsättning UPS-enheter, dieselgeneratorer och krångliga lösningar som väger multum och som man inte kan lita på till 100%. Men det beror ju också lite på om du har tänkt göra pengar på ditt fotograferande eller om det bara är lek. Du verkar ju ändå vilja satsa på det. Så varför inte?

Mvh /Peter

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar