Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

TIPS: Så köper du kamera billigt i USA

Produkter
(logga in för att koppla)
hur länge ska man stanna i landet för att slippa tull o moms?
säg att jag pluggar i LA ett år och åker hem till sverige sen, inte fan kan jag behöva betala moms för allt jag köpt under året, tex kamera, kläder osv osv?
 
Nu riskerar det att blir OT, eftersom tråden numera handlar om skattemoral.

Ett problem med trådskaparens metod är att en del firmor inte vill leverera till hotell, dessutom låter det lite riskabelt att låta hotellpersonalen ta hand om dyrgripen (alternativt tråkigt att sitta på hotellrummet och vänta :).

När jag för några år sedan undersökte vinsten med att köpa kamera i USA så blev den i stort sett 0kr när jag räknade in kostnaden för att köpa en extra försäkring + moms.
 
WFS) (Graylingman skrev:
Varför tycker så många att det är ok att tipsa om hur man kan undgå tull och moms men så få att det är ok med tips om hur man får tag i t ex Photoshop gratis? Det handlar väl såvitt jag begriper i båda fallen om lagbrott.
Nu spekulerar jag, men det kan kanske bero på att det är frivilligt att köpa en vara, t.ex. Photoshop, medan det inte är frivilligt att betala skatt. Säljaren av Photoshop kan inte begära utmätning av din egendom om du underlåter att köpa Photoshop, medan staten kan göra precis det om du underlåter att betala skatt.
 
Re: Sales Tax

SmashingPumpkins skrev:

...
Enda sättet att slippa är att beställa vid hemsidan till annan stat är NY. Dock måste leveransadressen vara samma som kontokortägarens.

Det verkar mer som det är ett krav från leverantören, tex den du beställer ifrån.
Jag fick den motfrågan från leverantören när jag beställde om leveransadress var lika med kontokortägarens adress. I mitt fall var det inte så.
Jag kollade upp detta med kort-leverantören och de sa att för deras del var det ok, eventuellt kunde leverantören sätt stopp.

Så var det inte.

Gick alldeles utmärkt.
 
Jeppe skrev:

...
Nej, jag ser inte heller det fantastiska i Anders inköp och införsel. Inte heller förstår jag varför han väljer att skriva om sina (olagliga) erfarenheter. Det är väl en såndär svensson-grej som alla gör, men som ingen säger...
...

Jo så här är/var det.

Jag ville dela med mig av en praktisk erfarenhet om hur man kunde köpa grejor i tex USA. Jag har beställt grejor från det landet tidigare, med leverans hem till Sverige.
Nu vill jag när jag var där, antingen köpa på plats (=typ en affär) eller som jag gjorde beställa från en affär till mitt hotell.

När jag kollade priserna, dels i Sverige och dels "på plats" så var det inte alltför stor skillnad.
Just nu, på plats i SF, ligger D200:an på omkring $1699.

Jag provade pricerunner.com i USA och hittade kameran för $1324, för mig var det ett mer intressant alternativ.

När jag startade detta tips/moraliska förfall tipset/tråden/eller-kalla-det-vad-ni-vill så visste jag nästan i förväg att detta "tips" skulle vara jobbigt/svårt/kränkande/eller-kalla-det-vad-ni-vill för x antal personer.
Så för deras skull berättade jag ÄVEN om hur man kan få göra för att betala momsen i USA och ÄVEN betala momsen i Sverige, samt att man kanske även kan få betala dubbla tv-licenser också...

Jag visste tidigare inte om hur jag skulle göra för beställning med konotkort från en stat till en annan stat när jag dessutom bodde på hotell och dessutom hade min konto-korts-adress i Sverige.

Jag hade verkligen uppskattat att få veta/höra om detta innan jag hade åkt iväg.
Några kanske gillade det, några blev det alltför jobbigt/svårt och det är ok.
Om deet känns bättre för er som det blev svårt för så kan ni ju vid eran nästa beställning även betala in min moms också ...

Om nu denna berättelse är tagen från verklighet eller om den nu är uppdiktad ...

Hehehe

Ha det gött
 
...
Nu riskerar det att blir OT, eftersom tråden numera handlar om skattemoral.
Jepp, så kan det bli. Det är inte alltid människor klarar av att höra talas om personer med så låg moral som det innebär att göra som den beskrivning jag gav.

...

Ett problem med trådskaparens metod är att en del firmor inte vill leverera till hotell, dessutom låter det lite riskabelt att låta hotellpersonalen ta hand om dyrgripen (alternativt tråkigt att sitta på hotellrummet och vänta :).

Ja, det var ju faktiskt inte dirket tänkt att bli så med hotell-personalen, dvs deras "security".
Men av nån anledning så levererades paket till denna avdelning och sedan kan/kunde man hämta ut det.
Beställningen var ju en så kallad "money order deliver/cash on delivery", dvs när man mottar paketet DÅ betalar man.

Så hade paketet inet levererats så hade inte betalning skett.
 
Re: Re: Sales Tax

andersgunnare skrev:
Det verkar mer som det är ett krav från leverantören, tex den du beställer ifrån.
Jag fick den motfrågan från leverantören när jag beställde om leveransadress var lika med kontokortägarens adress. I mitt fall var det inte så.
Jag kollade upp detta med kort-leverantören och de sa att för deras del var det ok, eventuellt kunde leverantören sätt stopp.

Så var det inte.

Gick alldeles utmärkt.

Ah... skönt att det fungerar för en del :)


En bekant råkade ut för vad jag skriver om.

Han beställde en kamera som skulle betalas med hans kort men skickas till en kollegas dotter som pluggade i USA. Pengarna drogs från kontot men när kameran skulle skickas upptäckte firman att det inte var samma adress och vägrade skicka kameran. Pengar krediterades så småning om MEN minus växlings och hanteringsavgifter på några 100 SEK :p
 
Re: Re: Re: Sales Tax

SmashingPumpkins skrev:
Ah... skönt att det fungerar för en del :)


En bekant råkade ut för vad jag skriver om.

Han beställde en kamera som skulle betalas med hans kort men skickas till en kollegas dotter som pluggade i USA. Pengarna drogs från kontot men när kameran skulle skickas upptäckte firman att det inte var samma adress och vägrade skicka kameran. Pengar krediterades så småning om MEN minus växlings och hanteringsavgifter på några 100 SEK :p

Jepp det är bra.
MEN
Innan en likanade beställning görs tex till hotell så bör man nog kolla först hos leverantören där man berättar att kortets adress inte är lika med leveransadressen.
MEN IGEN
Om du/man är lite förutseende så kan kortleverantören lägga in ytterligare en "alternativ leveransadress" och då behöver man inte tänka på detta.
 
andersgunnare skrev:
Det är inte alltid människor klarar av att höra talas om personer med så låg moral som det innebär att göra som den beskrivning jag gav.
Jag tror inte det är din moral eller hur du hanterar dina affärer som folk upprörs över. Däremot tror jag att många precis som jag tycker att det är dumt att bryta mot forumets regler, att uppmaningar om smuggling kan drabba Fotosidan och att det är oansvarigt att uppmana andra till något när man inte kan veta om alla mottagare inser konsekvenserna och riskerna med handlingen.

Även om man tycker att det är värdefullt att informera om hur man handlar på nätet kan man låta läsarna själva lista ut att man kan tjäna pengar på att vara olaglig.
 
P.R. skrev:
Jag tror inte det är din moral eller hur du hanterar dina affärer som folk upprörs över. Däremot tror jag att många precis som jag tycker att det är dumt att bryta mot forumets regler, att uppmaningar om smuggling kan drabba Fotosidan och att det är oansvarigt att uppmana andra till något när man inte kan veta om alla mottagare inser konsekvenserna och riskerna med handlingen.

Även om man tycker att det är värdefullt att informera om hur man handlar på nätet kan man låta läsarna själva lista ut att man kan tjäna pengar på att vara olaglig.

Ok, jag tror jag förstår vad du menar.

Som jag ser det så har jag inte uppmanat någon att göra något. Däremot har jag berättat hur jag gjorde i en viss situation, men saker och ting kan ju uppfattas olika så är det ju.

Återigen så vill jag betona att jag hade verkligen uppskattat att få veta om detta innan jag åkte iväg på den resan. Det hade besparat mig en hel del arbete, men det var det ju i och för sig värt...
:)

Om man läste hela delen av mitt inlägg (dvs första inlägget) så finns det ju en del information om hur man gör för att få vara en del av dubbel/rippelbeskatningen, dvs betala in efteråt.
;-)
Fast det kanske inte är lika intressant som det jag skrev ovanför det...
 
andersgunnare skrev:
Om man läste hela delen av mitt inlägg (dvs första inlägget) så finns det ju en del information om hur man gör för att få vara en del av dubbel/rippelbeskatningen, dvs betala in efteråt.
;-)
Även om du inte törs skriva det i klartext så är din ton, smilisarna och senare snacket om TV-licens väldigt tydliga med att förlöjliga tullprocessen.

Jag anser också att det höga skattetrycket är kontraproduktivt eftersom det urholkat skattemoralen fullständigt men det är en helt annan diskussion som nog inte hör hemma på Fotosidan, åtminstone inte i den här avdelningen.

Av ren nyfikenhet undrar jag varför du smugglar när du är företagare? En privatperson förstår jag, men du får ju tillbaka momsen så förtjänsten blir väl minimal?
 
P.R. skrev:
Även om du inte törs skriva det i klartext så är din ton, smilisarna och senare snacket om TV-licens väldigt tydliga med att förlöjliga tullprocessen.

Inga problem med klartext, tycker mina inlägg/uttalande inte har visat på feghet eller dylikt.
Jag har INTE förlöjligat tullprocessen, däremot är jag inte förtjust i dubbel/trippelbeskattningar.
Men å andra sidan så har jag ju indirekt införlika mig i det eftersom jag fortfarande bor kvar i Sverige.



Av ren nyfikenhet undrar jag varför du smugglar när du är företagare? En privatperson förstår jag, men du får ju tillbaka momsen så förtjänsten blir väl minimal? [/B]


Har endast registrerat ett företagsnamn. Har inte kommit igång med företagandet ännu, står och väger lite om jag skall eller ej. Därför har jag hittils handlat grejor som en privatperson för privat ägande.


P.S För min egen del så orkar jag inte fortsätta meningsutbytet i denna tråd. Jag respekterar era åsikter kring kärnan i ämnet, däremot så håller jag mer eller mindre med några av er D.S

Till er som lämnar olika praktiska tips om inköp/försäljning inom och utanför Sverige vill jag verkligen tacka rejält mycket, det har hjälpt mig och förhoppningsvis många andra läsare.
Övriga har ju om inte annat fått vädra sina åsikter, hänvisningar till lagar och dylikt hur rätt eller fel vissa saker är.

Det är så underbart roligt att jag har kunnat spar en rejäl summa på mina inköp utomlands, nu och tidigare.
:)
 
Det är ju helt vansinnigt att svenska staten tar ut moms på en vara som är köpt i annat land oavsett om man är privatperson eller företag. Det är fanimej skamligt.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.