Inte alla fotoresor är "tillverkade" för att fungera som workshop eller fotoskola. Flera av dem är anpassade för att kunniga fotografer ska kunna ta sig till bra fotoplatser och få den tid som behövs för att ta de bilder de vill ha.
Om du har god erfarenhet från bra fotoplatser kan du gott och väl organisera fotoresor utan att vara fotolärare, förutsatt att du marknadsför resorna för vad de är och dessutom står ut med allt merarbete som det innebär att organisera resor.
visst kan det vara så men jag anser att ska det vara en givande fotoresa som är som en workshop så bygger det på
- att den som håller den är en dokumenterat duktig fotograf
- att han antingen själv eller har folk som kan ta en till dom (rätta) platserna.
I många fall beror på vad som ska fotas kan man dels boka en egen privat chafför samt guide kostar inte speciellt mycket så har man läst på o gjort sin bakgrundskoll så funkar det i många fall bättre för du blir inte (inlåst) att vi ska bara vara här till kl 20 du kanske vill plåta en solnedgång etc där på platsen o alla gruppresor är bindande på så sätt att du kan inte styra tiden själv.
Därför kör jag själv eller med en assistent för att få det upplägget jag själv vill ha. För ibland kan det bli ett fantastiskt ljus o ska man då sätta sig för att åka tillbaka bara för att transporten går då är det riktigt trist.
Om man kan fota så tycker jag det blir bättre o friare att boka egen guide etc det behöver inte bli billigare men du kan själv välja var du ska bo o vilken kvalitet du ska ha på boendet. Nu vet jag att vissa företag är duktiga på att boka upp rum etc till bra priser men du kan själv förboka en flygbiljett lång tid innan till bästa pris du kan jobba på att få fram (rätt) pris på rum o med dagens internet så är det rätt enkelt att ordna men visst tid är pengar vill du att någon annan ska göra jobbet åt dig så får du betala för det.
så fördel med att ordan själv är
- du kan boka flygbiljett o boende till bättre pris
- du kan själv styra när o var du vill vara o hur länge är man på ett fantastiskt ställe så kan man utöka tiden där o minska på nästa ställe osv
- du lägger själv upp schemat kan anpassa det om vädret slår fel är det ett spikad gruppresa o det regnar så är det oftast kört.
Det finns också fotografer duktiga att anlita i landet man är i då får man en guide på köpet
man behöver inte ta med en från sverige.
Jag har jobbat med resebolag över 10 år o visst temaresor,gruppresor är bra för många men jag själv gillar inte inlåsningseffekten som följer med dom medans det är bekvämt o enkelt för många bara att ställa klockan så står guide o buss o väntar på en bara kliva på. Samma med mat vi äter kl 18 sedan om man inte är hungrig då tuff luck för dig men bekvämt o du slipper tänka själv o kan utnyttja tiden till att fundera om du anser att din köpta resa är bra eller ej.