Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

tips på vidvinkelobjektiv till Sony A7

Produkter
(logga in för att koppla)

lajpo89

Medlem
Hej!

Sony har ett ganska dåligt utbud av fullformatsobjektiv till Sony A7. Jag har för närvarande kitobjektivet som jag tycker fungerar ganska bra. Funderar dock på mitt nästa objektivköp och är lite osäker. Vad jag vill ha är ett vidvinkelobjektiv för landskap, 8-14 mm typ. Hade jag haft obegränsade tillgångar hade jag ett FE objektiv som tyvärr är sanslöst dyra. Har tittat lite på de "vanliga" e-objektiven och funderar på om det är bra att köpa? Jag inser att jag får sätta kameran på APS-läge, så jag får en brännvidd på 12-20 mm.

Har tittat lite på Samyangs 8, 12 och 14 mm.

1. fungerar dom objektiven på Sony A7?
2. Är det någon som har erfarenhet av att använda E-objektiv på fullformat?
3. tänker jag rätt?
4. vilket ska jag isåfall köpa?

Det ska tilläggas att jag har en adapter för manuella olympusobjektiv, har någon tips om ett bra sådant vidvinkelobjektiv?

Kanske blir för hög brännvidd, men Sony släpper ju ett FE-objektiv på 28mm f2 i dagarna. Ca 4200kr. Har fått mycket fina recensioner

Det ska tilläggas att jag har en adapter för manuella olympusobjektiv, har någon tips om ett bra sådant vidvinkelobjektiv?[/QUOTE]

Jag fotade med Olympus OM på den analoga tiden och hade då en 24/2,8 som jag minns som mycket bra, kan kanske vara värt att kolla på begagnad.

Jag använder mitt Samyang 14/2.8 ganska ofta. Det är i stort sett fritt från CA vilket är trevligt om man som jag gillar att fota på kvällar/nätter i stan och lite astrofoto. Dessutom är det skarpt på full öppning. Välbyggt och trevligt att hantera.

Nackdelar är väl mustaschformad distorsion (fixas med profil i LR) och att det är stort. Går inte att använda vanliga cokinhållare för filter då solljusskyddet är fast men finns en hållare som passar.

Jag rekommenderar det helt klart, mitt är med Canonfattning och använder det med en billig adapter och är väldigt nöjd med det, särskilt för priset. Ganska lätt att hitta begagnat också och vi kan ju ta alla fattningar med hjälp av adapter.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto