Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips på vidvinkel-zoom till Canon 7D

Produkter
(logga in för att koppla)
Jodå, i alla fall det som sitter på min kamera. Det finns nog flera varianter, men mitt ex är EX med HSM-motor. Mycket gediget med proffskänsla och bra bildkvalitet.

Japp. Den äregentligen EX-märkt. Men Sigma valde för nåt år sen att hädanefter enbart märka objektiv med fast bländare som EX. Men de gamla håller ända samma kvalité, precis som Canon att enbart L-märka vissa EF-objektiv trots att vissa EF-S håller de optiska och byggkvalitén som kràvs.
 
Löjligt att köpa fullformatsvidvinklarna till en 7d, köp objektiv avpassat för kameran. Om du inte vill ha Canons egna 10-22 så är ju Sigmas 8-16 fullständigt lysande. Töntiga förslag i denna tråd du du vill ge max 6000 kr, då är det ju de jag snackade om, inte 16-35 för det dubbla, som ändå inte gör dig lyckligare med det huset.

Varför är det löjligt? Om han skulle vilja uppgradera till fullformat i framtiden så har han ett ypperligt objektiv.
 
Om han skulle vilja uppgradera till fullformat i framtiden så har han ett ypperligt objektiv.

Själv tycker jag det är vettigare att skaffa utrustning som funkar till det man har snarare än att planera för något i en eventuell framtid. Om man vill ha en vidvinkelglugg idag, till sin APS-C-kamera, så känns det för mig rätt fånigt att köpa en normalzoom istället för att den skulle funka som vidvinkel till en kamera man kanske köper längre fram.

Köp rätt glugg nu, sälj den när (om) den inte passar längre. Det kostar förmodligen lite jämfört med att köpa fel nu och behålla senare när den blivit rätt, men nog verkar det lite dumsnålt att tänka så om något man planerar att använda ett tag framöver?
 
Själv tycker jag det är vettigare att skaffa utrustning som funkar till det man har snarare än att planera för något i en eventuell framtid. Om man vill ha en vidvinkelglugg idag, till sin APS-C-kamera, så känns det för mig rätt fånigt att köpa en normalzoom istället för att den skulle funka som vidvinkel till en kamera man kanske köper längre fram.

Köp rätt glugg nu, sälj den när (om) den inte passar längre. Det kostar förmodligen lite jämfört med att köpa fel nu och behålla senare när den blivit rätt, men nog verkar det lite dumsnålt att tänka så om något man planerar att använda ett tag framöver?

Håller med!

Varför är det löjligt? Om han skulle vilja uppgradera till fullformat i framtiden så har han ett ypperligt objektiv.

Alltså att köpa 17-40/4L när man vill ha vidvinkel till APS-C formatet är faktiskt rätt dumt när man redan har 18-55 objektiv. Att man sen planerar skaffa FF i framtiden kvittar för du vet aldrig om du ångrar dig. Jag vill också ha FF i framtiden, men köper gluggar som passar min 7D och är specarna rätt för mig så kommer jag nog att fortsätta på 7D Mk2 för att sedan övergå till FF. Men det är ju MÅNGA år i framtiden! och då kanske 7D Mk 3c kommer ut och jag är fortfarande supernöjd med dess prestation. Länge har jag suktat efter FF och dess fina spec, men än så länge så överväger 7Ds fördelar att inga gå över dit. Jag är nöjd med kvalitén och handhavandet.

/Stefan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.