Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips på vidvinkel/normalzoom till 10D?

Produkter
(logga in för att koppla)

kyr

Aktiv medlem
Hej!
Jag fotar just nu med en Canon 10D och har tänkt att köpa ett nytt objektiv inför en resa i Sydostasien nu i december. Förutom till resan ska objektivet även användas när jag kommer hem igen. Det jag fotar mest är gatufotografering, en del helporträtt, konserter och rent allmänt.

Nu skulle jag gärna vilja ha tips på vilket objektiv jag ska köpa? Jag vill ha en zoom med en viss vidvinkel, så mycket vet jag. Jag har kikat på Sigma EX 10-20/3,5 DC HSM och Tokina AT-X 11-16/2,8 Pro DX. Nu är det så att jag bytte till Canon från Pentax för inte allt så länge sedan så jag kan väldigt lite om Canons kameraserier men jag har hört att ett vidvinkelzoom ter sig annorlunda på ett hus i 300/350/400/500-serien än 10/20/30-serien, att vidvinkeln är mer extrem i sistnämnda bildserie än vad den är i första? Stämmer det? Blir det "mer vidvinkel" på min 10D än vad det skulle bli om jag har ett 350D-hus?

Får jag tillräcklig "vidvinkelkänsla" om jag skulle köpa ett Tamron AF SP 17-50/2,8 XR Di-II LD Aspherical istället? Det har fått bra rekommendationer och passar ju bättre som all around-objektiv. Är det då kompatibelt med mitt 10D-hus?

Sedan har jag vid två tillfällen lånat Canons standardobjektiv (Canon EF-S 18-55/3,5-5,6) av kompisar som har 350D-hus men dessa objektiv har tydligen inte haft kompatibel fattning med mitt hus? Hur kommer det sig?

Kanske låter som "dumma frågor" men jag är helt ny inom Canonvärlden.

Vore supertacksam för svar på mina frågor och tips om ny utrustning, det skulle hjälpa mig oerhört i mitt köp!!
Mvh
Kristine
 
Vad gäller objektiv-fattningar gäller detta:
EF-S och EF fungerar på alla EOS hus med 2, 3 eller 4 siffror före D i modellbeteckningen, men...
10D klarar endast EF och alltså inte EF-S.
7D klarar både EF-S och EF.

För att se vilka objektiv sompassar Din kamera är det enklast att går till Cyberphotos hemsida http://www.cyberphoto.se välja Objektiv och där välja Canon överst på sidan som kamera-märke.
Sedan kan Du även sätta en bock i rutan Anpassad för fullformat.

Då ser du villka objektiv som passar Din kamera, men samtidigt är jag osäker på Sigmas 10-20 huruvida det passar eller ej.

Trots att Din kamera har en APS-C sensor precis som tex 350D passar alltså inte alla objektiv byggda för APS-C.

Hoppas Du blev lite klokare iaf. :)

/L
 
Då ser du villka objektiv som passar Din kamera, men samtidigt är jag osäker på Sigmas 10-20 huruvida det passar eller ej.

Alla objektiv för Canon från tredjepartstillverkare (Sigma/Tamron/Tokina m.fl.) passar 10D, således även Sigmas 10-20 som är bland de vidvinkligaste som går att få till APS-C (crop) kameror (vilket 10D alltså är).

De enda objektiv som inte passar är ironiskt nog Canons egna objektiv avsedda för den mindre sensorstorleken, alltså de som kallas för EF-S objektiv.

Skälet till detta är så enkelt som att 10D konstruerades innan Canon hade uppfunnit EF-S standarden (denna kom med systermodellen 300D), om man är lite händig går det i och för sig att modifiera de flesta EF-S objektiv så att de passar även 10D. Men frågan är om det är nödvändigt när det finns så många färdiga objektiv att använda från andra tillverkare.

För den som undrar hur modifieringen går till finns en beskrivning för EF-S 10-22/3.5-4.5 här: http://daniel.nordling.nu/foto/EF-S-10D/
 
Nu skulle jag gärna vilja ha tips på vilket objektiv jag ska köpa? Jag vill ha en zoom med en viss vidvinkel, så mycket vet jag. Jag har kikat på Sigma EX 10-20/3,5 DC HSM och Tokina AT-X 11-16/2,8 Pro DX. Nu är det så att jag bytte till Canon från Pentax för inte allt så länge sedan så jag kan väldigt lite om Canons kameraserier men jag har hört att ett vidvinkelzoom ter sig annorlunda på ett hus i 300/350/400/500-serien än 10/20/30-serien, att vidvinkeln är mer extrem i sistnämnda bildserie än vad den är i första? Stämmer det? Blir det "mer vidvinkel" på min 10D än vad det skulle bli om jag har ett 350D-hus?

Nej bildvinkeln är samma för xxxD (300/350/400/450/500) serien som för xxD (10D/20D/30D/40D/50D) serien, så objektiven ger samma resultat för bägge serier. (Bildvinkeln beror på sensorstorleken som är samma för alla dessa kameror, och i princip samma som för Pentax digitala systemkameror.)

Objektiven du nämner är väldigt lämpliga om du vill få mycket vidvinkel med din 10D, ett objektiv som börjar med 17 mm räknas idag inte som speciellt vidvinkligt. Fast egentligen räcker 17 mm ganska långt, mer vidvinkel än så kan ibland vara knepigt att använda.
 
Vad gäller objektiv-fattningar gäller detta:
EF-S och EF fungerar på alla EOS hus med 2, 3 eller 4 siffror före D i modellbeteckningen, men...
10D klarar endast EF och alltså inte EF-S.
7D klarar både EF-S och EF.
/L

Tack så mycket för ditt svar! En väldigt bra förklaring på något som jag funderat över väldigt länge. Känner mig smådum som inte kan räkna ut sånt själv men jag har inte fotat särskilt länge och är urusel när det kommer till utrustning och det tekniska. Nu vet jag vad jag ska titta efter i fortsättningen. :D

TACK!
 
Nej bildvinkeln är samma för xxxD (300/350/400/450/500) serien som för xxD (10D/20D/30D/40D/50D) serien, så objektiven ger samma resultat för bägge serier. (Bildvinkeln beror på sensorstorleken som är samma för alla dessa kameror, och i princip samma som för Pentax digitala systemkameror.)

Stort tack för svaret, det hjälpte mig oerhört! Nu vet jag vad jag ska titta efter och hur det fungerar. :D
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.