Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips på TYST stationär PC med bra 24" skärm?

Produkter
(logga in för att koppla)

regnbågen

Aktiv medlem
Hej! En ny PC med skärm som ska användas till mest bildbehandling o Internet är på gång. Använder dator en hel del så budgeten ligger på 20´. Tyst med tyngd på grafikkortet och prestandan är väl dem största kraven. Vill ha belägg för framtida krävande användanden. Nån som har tips på nåt liknande Silentumdatorerna hos http://www.net2world.se/ ?
Proffsig 24" skärm surfas runt på, ska kolla in andra trådar där också. Var inne en runda på Mac, men föredrar PC-alternativet.

Bygg den själv och kolla upp varje enskild komponent. Det finns datachassin som helt saknar fläktar och istället kyler med kylflänsar till rummet. Tystare än så blir det inte. En tyst hårddisk i den sen och du har inget som låter men än tangentbordet när du skriver på fotosidan. =)

Lånade en polares dator. Jag sa: "Är det grannen som dammsuger? Fan klockan är ju snart 12 på natten"

"Nej det är datafläkten som gick igång" =)

Jo. hört bara att det är ett evigt vägande mellan volym o prestanda om man ska bygga själv. Inte minst när det gäller grafikkort. Är man dessutom sen inte så inläst på all hårdvara... Var ligger t ex ett GF 8600 GT 512MB DDR3 PCI-E om man ska jobba mycket med bilder?
Borde vara fler datorbutiker som tagit fram färdiga tysta datorpaket. Nån som vet?

...O testade en iMac med Windows. Det krånglade både med uppkoppling o bildvisning innan jag gav upp. Man sitter fast lite också vad gäller hjälp iom att varken MS eller Apple ger nån support.

Vilket operativsystem och vilken version av Bootcamp testade du?

som sagt, iMac är ett überbra alternativ till en vanlig pc. Den tar extremt lite plats, hur tyst som helst och skärmen är grym. Är lycklig ägare till iMac 20" med Bootcamp Beta. Pillar med bilder och surfar på macen, lirar BF2 och Cod4 på PC´n.

Har aldrig råkat på ngt strul förutom min trådlösa uppkoppling. Där upplever jag faktiskt PC´n som stabilare.

Du betalar ju iof en del för designen om du väljer macalternativet. Apropå support så är Macworld.se ´s och apple´s users forum är överlägsen apples´s egna support.

Alltså, när du skall bygga själv så rekommenderar jag att surfa till www.nordichardware.se och kolla det forumet. Å läs gärna DATORBYGGSKOLAN också, som berättar lite hur det fungerar.

Du får ju en specialanpassad dator till dig, skall du ljud, så satsa inte p ett ljudkort då är ju modellen.

Ifall du väljer komponenter vars fläktar kan vartalsregleras från moderkortet får du ner ljudet rejält så länge datorn inte pressas hårt.

Nätagg, chassi, grafikkort och processorfläkt styrs alla av moderkortet.

Min stationära dator låter nästan som en dammsugare när alla fläktar går på fullt, men i vanligt driftläge väsnas den inte mer än en bärbar dator förutom när Raptordisken knackar.

regnbågen skrev:
Jo. hört bara att det är ett evigt vägande mellan volym o prestanda om man ska bygga själv. Inte minst när det gäller grafikkort. Är man dessutom sen inte så inläst på all hårdvara... Var ligger t ex ett GF 8600 GT 512MB DDR3 PCI-E om man ska jobba mycket med bilder?
Borde vara fler datorbutiker som tagit fram färdiga tysta datorpaket. Nån som vet?
Stillbilder ställer inga nämnvärda krav på grafikkortet. Rörliga bilder däremot...

regnbågen skrev:
... Var ligger t ex ett GF 8600 GT 512MB DDR3 PCI-E om man ska jobba mycket med bilder?

För bildredigering är väl grafikkortet av underordnad betydelse. Alla moderna grafikkort klarar mer än väl av att visa bilder. Det är väl först om du skall spela mycket spel med 3d grafik som du har nytta av dyra grafikkort.

Har inget tips på något färdigbyggt, då jag alltid bygger själv för att få det jag vill ha.

Lite tips om du kan tänka dig att bygga själv:

Powersupplyn. Låt den kosta, ta inte billigast möjliga med tillräcklig effekt! Det gör oerhört mycket att kosta på sig en tyst powersupply.
Samma sak gäller en chassifläkt, ta en tyst med så stor diameter som möjligt (12 cm), och se till att chassit också är anpassat för den givetvis.

CPU fläktar finns också mer och mindre tysta, men tittar man på Intels boxade processorer (där det följer med fläns och fläkt) så är de skapliga, så inte lika viktigt som powersupply och chassifläkt.

Grafikkortet är inte så viktigt om du inte ska köra 3d/rörlig grafik. För stillbilder är det inte så stora skillnader. Ska du inte hålla på med så mycket mer än stillbilder så klarar du dig på ett enklare grafikkort utan problem, och då finns det dem som bara har fläns, ingen fläkt.

Chassi. Tar man inte absolut billigaste skräpet så är det inte så kritiskt. Finns till ganska låga priser ändå nu med gummiupphängning för hårdiskar (annars finns sånt att köpa löst också..).

Men det tål att upprepas att det viktigaste är powersupplyn och chassifläkt. Samma dator som låter som en damsugare under skrivbordet kan med bara byte av powersupply och chassifläkt (ej chassi) förvandlas till något du istället undrar om den är på eller inte...

// Stefan

Ok, har för lite kött på benen när det gäller hårdvara för att bygga själv märker jag. Därför jag efterlyste fler alternativ liknande nedan. Gå gärna in på http://www.net2world.se/ o titta under deras Silentum-byggen. Har ingen exakt länk tyvärr.

8000 för detta, är det ett bra köp om man vill ha tystast möjliga PC idag?

Kraftig nätdel (500W) med låg ljudnivå.
Mått: Höjd 435mm, Bredd 180mm, Djup 450mm.
Tjock chassiplåt (0.8mm) för extra vibrationsdämpning.
Specialpatenterad hårddisk med ljudnivåövervakare, sk Noise Guard.
Tyst grafikkylning med Silentpipe teknologi, 0dB grafikkylning.
Tyst passiv North Bridge kylning.

CPU: Intel Core2Duo E6750 Dubbelkärnig med tyst CPU-fläkt
Chipset: Intel P35 chipset
Minne: 4096MB DDR2 DualChannel (4x1GB)
Hårddisk: 500 GB 7200 RPM 16MB Cache, tyst och vibrationsdämpad
Optisk: DVD-brännare DVD±RW med dubbla lager
Nätverkskort: 10/100/1000 Mbps Gigabit-LAN
Grafik: GF 8600 GT 512MB DDR3 PCI-E, Silentpipe teknologi, HDTV, TV-ut, DVI
Ljud: 8 kanalers Surround Audio
Låda: ATX Extra tyst och välkylt med USB och ljud även på fronten, 500W Power
Anslutningar: 6 x USB2.0, Audio, GLAN, Parallell, Seriell, VGA, DVI, PS2
Program & drivrutiner: Alla drivrutiner för tex ljud och nätverk. Operativsystem ingår ej
Garanti: 1års garanti på alla hårdvaror. Möjlighet att teckna 3års försäkring finns också
Leveranstid: ca 1-5 arbetsdagar.

regnbågen skrev:
Du behöver inget supergrafikkort för att jobba med bilder i ex CS3. Foto är stillbilder och absolut inte krävande som tex spel som ska visa typ 30 bilder isekunden i hög upplösning. CS3 klarar sig med ett inbyggt kort på moderkortet som lånar minne från ramminnet.

regnbågen skrev:

Kraftig nätdel (500W) med låg ljudnivå.

Bara en kommentar, nätagg på 500W är inte särskilt kraftfullt. Men det hänger förstås ihop med hur mycket du tänker lägga in i datorn, själv har jag 1000 tvärtysta W i min mac pro.

Akerstrom skrev:
Bara en kommentar, nätagg på 500W är inte särskilt kraftfullt. Men det hänger förstås ihop med hur mycket du tänker lägga in i datorn, själv har jag 1000 tvärtysta W i min mac pro.

Tycker man får anse 500W som ganska kraftfullt, även om det givetvis finns de som har mer, men det räcker ganska långt! Även om du har 1KW, har du verkligen behov av det?

// Stefan

Jag tror (tror, vet inte) att 500 är lite standard nu för tiden. Behov av 1KW beror på hur man ser det, jag har inte slagit i taket men skulle riskera att göra det om jag bara hade 500W.

Kan rekommendera riktigt bra och tyst PC - Mac Pro!
Jag kör Vista Ultimate x64. Det fungerar otroligt bra!

Alex

Akerstrom skrev:
Jag tror (tror, vet inte) att 500 är lite standard nu för tiden. Behov av 1KW beror på hur man ser det, jag har inte slagit i taket men skulle riskera att göra det om jag bara hade 500W.

Blev bara nyfiken på vad du har i datorn då, för jag vill minnas jag har ett 500W supply, och då har jag ändå 4-5 hårddiskar och 2 DVD/DVD-RW..

// Stefan

John: Tycker valet av komponenter ser bra ut, det kommer fungera alldeles ypperligt för bildbehandling. Tänk absolut inte på ett kraftigare nätagg! 500W räcker bra mycket längre än vad många tror.
Synd att det inte står vilken typ av nätagg de använder i burkarna. Även synd att det inte står vilken typ av kylning de använder på CPU:n. Något oroväckande också att de nämner 4st arctic fläktar. Kör själv min dator med enbart CPU fläkt 120mm och nätagg Corsair 520W 120mm fläkt i. Passivt kylt grafikkort. Har kört så 1 år nu fungerar klockrent, har tom överklockat processorn. Värmen i chassit är absolut inget problem.

Hur mycket är du beredd att lägga på datorn exkl. skärm?

/Andreas

Datorn kostade 7990:- La in en beställning samma dag som jag valde mellan en Dell UltraSharp 2408WFP o en Eizo S2431W. Båda på 8000:- O just då kom 2000:- rabatt på Dellen... Money talks... Tack för era svar!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar