Annons

Tips på studioblixtar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Atena

Aktiv medlem
Ska så snart jag har mer kött på benen köpa mig minst två studioblixtar med stativ och paraply.

Jag har ingen aning om vilket märke jag ska välja.
Vilka kan ni tipsa mig om?
Helst ska de funka trådlöst till en blixtutlösare.
Infrarött något...

Tacksam för svar!

=0) Marie
 
Varför inte skriva vad du har för budget?

Har du liten budget gå till www.kaffebrus.com , de har väldigt billiga blictar och paket.

Vill du hålla dig till märkesvaror är Anders tips bra, Elinchrom som nyligen släppt ett par budgetblixtar ( D-Lite tror jag de heter ).
 
Har själv köpt ett Elinchrom D-Lite 4 paket, vilket jag är mycket nöjd med. Det är Elinchroms nya budgetblixtar.

Annars har t ex Cyberphoto ett Falcon Eye paket för 2 895 kr. Dessa kan också utlösas via IR.

Effekten är dock lägre på Falcon blixtarna (110 ws) mot Elinchromes 400 ws.
 
När det gäller paraplyer så är det rätt dyrt om du ska köpa Elinchrom... Jag själv har kollat på PROFOTO:s paraplyer som iof inte heller är billiga men håller ruggigt hög kvalitét.
www.yfo.se
 
Elinchrom verkar gediget. Men svårt att hitta info om vilka av deras blixtra som har IR. Kanske heter det något konstigt som jag inte känner igen...
 
Vad är det för skollnad mellan Elinchrom BX 400/400 Ws Set och Elinchrom FX 400/400 Ws Set?

Behöver lära mig lite mer om blixtar :)
 
Atena skrev:
Elinchrom verkar gediget. Men svårt att hitta info om vilka av deras blixtra som har IR. Kanske heter det något konstigt som jag inte känner igen...
Hmm... IR sändare sätter du väl på kameran? Själva blixten har ju en sändare/mottagare som även fungerar som slav mellan ev. andra blixtar?
Är inte kunnig inom det där måste jag ärligen säga. Använder sladd....
 
Atena skrev:
Vad är det för skollnad mellan Elinchrom BX 400/400 Ws Set och Elinchrom FX 400/400 Ws Set?

Behöver lära mig lite mer om blixtar :)
Det vet jag däremot. BX byter man blixtröret (lampan) på själv. FX lämnar man in för byte. Jag valde BX eftersom det verkade osmart att ev. behöva vara utan blixten om oturen skulle vara framme.
 
Atena skrev:
Vad är det för skollnad mellan Elinchrom BX 400/400 Ws Set och Elinchrom FX 400/400 Ws Set?

Behöver lära mig lite mer om blixtar :)

BX klarar matningsspänningar från 90VAC till 240VAC och har enkelt utbytbart blixtrör.
FX nyttjar 230VAC endast och byte av blixtrör kan du inte göra själv.
 
Kan vara värt att titta på Bowens Espirit Gemini också. Går att köra både på fast nätdrift eller på batteridrift och har god tillgänglighet på tillbehör. Säljs av Dito: http://www.dito.se/
 
OM du räknar med att tjäna pengar på att använda din utrustning så tycker jag att kunderna kan kosta på att hålla dig med bra grejor! Om du bara fotar för ditt höga nöjes skull så får du ju se vad det är värt och sedan sätta upp en budget. Du kan köpa Profoto eller Elinchrome utrustning från 10:000:- och uppåt eller köpa bra grejor från Kaffebrus från 6000:- och nedåt.

IR eller kabel är passé, idag är det radiosändare som gäller. Du kan köpa Pocket Wizzard för 5000:- eller lite enklare grejor från Kina för 180:- dom gör samma sak, lika bra.

Vad gäller tillbehör så finns det lika mycket till budget och lågprismärkena som det finns till proffsgrejorna, fästena är kompatibla eller så finns det en adapter att sätta emellan. Du får helt enkelt göra en kalkyl och se vilket alternativ som är ekonomiskt hållbart.

Ljuset som du får ut av blixtarna är det samma om det kostar 25.000:- eller 2.500:-, så länge du fotograferar digitalt i råformat så har du mycket större justerområde än vad man någonsin hade förr när man körde med film.

Du kan spara mycket pengar på att ligga på rätt nivå med utrustningen. Pengar som du kan lägga på bra objektiv istället, för det är den allra viktigaste biten i framställningen av ett foto.
 
Elinchromes D-Lite blixtar fungerar med IR-sändare (kör det själv). Vet inte hur det är med deras andra modeller.

D-Lite kan också köras på en spänning från 90 till 260 volt.
 
AndersLindewall skrev:
Det vet jag däremot. BX byter man blixtröret (lampan) på själv. FX lämnar man in för byte. Jag valde BX eftersom det verkade osmart att ev. behöva vara utan blixten om oturen skulle vara framme.

Bra, då vet jag skillnaden. :)
 
Använder en Falcon Eye IR-sändare (finns bl a på Cyberphoto och Kaffebrus). Den finns också under namnet Prolinca tror jag.

Fundera dock på att köpa en FM-sändare, då det finns billiga på eBay.
 
Maxieboy skrev:
Vad gäller tillbehör så finns det lika mycket till budget och lågprismärkena som det finns till proffsgrejorna, fästena är kompatibla eller så finns det en adapter att sätta emellan.
Kan man verkligen sätta en adapter på t.ex. Falcon Eyes blixtarna för att kunna sätta dit Bowensprylar? Annars tycker jag det verkar svårt att hitta softboxar med grids, mjukljusreflektorer, andra större reflektorer med grids och annat lattjo till annat än de etablerade märkena... vanliga softboxar finns dock till de flesta blixtar.

Det finns väl några lågprisblixtar som är Bowens-kompatibla rakt av, kanske de som Kaffebrus säljer? (annars tycker jag svagheten med piratblixtar jämfört med märkesblixtar är att de sällan stöds av andra pirattillverkare)
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.