ANNONS
Annons

Tips på stativ/kulled

Produkter
(logga in för att koppla)

Mathias Hj

Aktiv medlem
Har en Nikon D300s med en 300/4+1.4 TC, undrar om någon med liknade
utrustning kan ge mig tips på ett stativ/kulled som funkar bra till denna combo.

Har själv ett manfrotto 055 stativ som jag i första hand vill ha en ny kulled till,
men ev så kan jag även tänka mig ett nytt stativ.

Det som jag fotar mest är fågel, djur

Har tittat en del på Cullmans kulleder som jag tycker känns rätt så prisvärda.

Så stabilt som möjligt för pengarna är väl det jag är ute efter.

Har en Nikon D300s med en 300/4+1.4 TC, undrar om någon med liknade
utrustning kan ge mig tips på ett stativ/kulled som funkar bra till denna combo.

Har själv ett manfrotto 055 stativ som jag i första hand vill ha en ny kulled till,
men ev så kan jag även tänka mig ett nytt stativ.

Det som jag fotar mest är fågel, djur

Har tittat en del på Cullmans kulleder som jag tycker känns rätt så prisvärda.

Så stabilt som möjligt för pengarna är väl det jag är ute efter.

Köpte ett Cullman kulled MB4, men passa dig för för snabbfäste MX445, den är för liten. Jag bytte snabbt till snabbfäste MX465 som funkar kanon med D700 och 70-200, och kulleden är riktigt trevlig.
mvh Lars

Jo Cullman kulorna känns välgjorda måste jag säga, funderar väl på om jag ska välja någon av de kraftigare modellerna MB6.5 eller 8.5. Vem vet en dag kanske man köper 300 2.8...

Vad har du för stativ?

Hej,

jag har ganska nyligen uppgraderat till ett Manfrotto 468MG och är extremt nöjd. Var inne på ett BH-55 men har insett att när det blir dags för större objektiv blir det ett Wimberley Gimbal.

Lycka till!
/Martin
PS. Jag har ett Gitzo stativ (systematic class 3), det skulle jag inte byta bort mot något... nästan ;-)

Manfrotto Pro Ball 308, säker 8 år gammal

Jag hade en Cullman kulled tidigare och tycker att de ger mycket för pengarna. Däremot var inte snabbfästet bra. Allt handlar egentligen om hur mycket man är beredd att betala vilket i sin tur handlar om hur man använder prylarna. Nu kör jag med RRS BH-55 med optipod fäste och plattor på ett Gitzo gt3541xls. Anledningen var att jag tidigare hade tre olika kombinationer beroende på om jag plåtade småbild, mellan eller storformat men nu klarar jag mig med denna kombo till allt mitt plåtande.

Men både Cullman och Manfrotto gör prisvärda kulor, så om man inte behöver det absolut bästa så funkar de bra.

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.