Annons

Tips på snabb efterbehandling av många bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

mafghan

Aktiv medlem
Hej!

Jag har läst mycket i forumet om att bilder från en digital systemkamera behöver efterbehandlas för att få upp skärpa osv.

Tänkte höra om någon har något tips på snabb efterbehandling av många bilder.

Jag tar rätt mycket bilder och enstaka bilder kan jag sitta länge med i Photoshop. Men tar jag en dag 100-200 bilder så vill jag inte sitta med dessa en och en. Finns det något sätt att programmera in i PS eller något annat program så att det sköter sig självt?

Tänker mig att man väljer en mapp och programmet redigerar alla bilder automatiskt.

Vet att man kan göra funktionsmacron i PS. Men vad är det viktigaste att ha med?

Har kört macron med lite inställningar som jag själv reglerar när macron läst in dessa. Men är ute efter något ännu lättare. Att på ett par klick ha fått 100 bilder hyfsat skarpa och med en fin kontrast t.ex.

Sorry om jag är otydlig. Tack på förhand.
Jag fotar med en Canon 400D med kitobjektiv 18-55
 
Hej, jag har liknande funderingar då jag kommer fota säkert uppåt 100-200 bilder som direkt skall publiceras.

Jag försöker koda ett automatiksystem som kör bilderna genom mjukvara som behandlar bilderna en smula så att det ser lite bättre ut i alla fall.

Har försökt googla och söka på forumet om något sådant men jag hittar inte riktigt.

Om man kikar på många mingelsidor så ser man att det är behandlat men jag har svårt att tro att det är manuellt gjort. Tex www.seven.se fast där tycker jag att det är lite för mycket.

Hoppas på svar

/Marcus
 
Automatik har ju en viss begränsning om inte all dina bilder är rätt lika. Vad jag gör för att få bilder snabbt till webben är ungefär detta:

- Använd Lightroom för att välja ut och grovredigera varje bild; det innebär beskärning, ev. rotering, jag sätter ljusnivåer och exponering. Lite ökad kontrast och färgmättnad kan man sätta på en bild och därefter synkronisera så att alla andra utvalda bilder får samma inställning.

- Därefter exporterar jag alla utvalda bilder i en operation från Lightroom till JPEG av lämplig storlek för webben.

- Sista steget är att köra en batchkörning i Photoshop som lägger på en standardskärpning, en liten ram och logga.

Skärpningen kommer jag antagligen att flytta över till Lightroom eftersom det finns med i version 2.

Jag petar alltså lite på varenda bild, jag tycker inte det går att undvika eftersom dom har rätt olika exponering m.m. Photoshops olika auto-funktioner (för ljus, vitbalans och kontrast) tycker jag ger väldigt varierande resultat beroende på bilden så det fungerar inte att automatisera det som jag ser det.
 
Tack anders låter intressant. Jag skall kika lite på Lightroom.

Jag fotar bara med svart och vit bagrundsfond, dvs bilderna är väldigt lika förutom att modellerna har olika hudfärger samt kön.

Men jag försöker hitta en relativt gemensam nämnare för att jämna ut hud och skärpa upp bilderna. Bilderna skall bara upp på webb och se bra ut där. Om kunderna vill ha original för tryck så måste jag göra bilderna noggrant och manuellt.

Ja du förstår sökert principen :)
 
Har du en kontrollerad miljö som i studiofoto då är Lightroom precis vad du ska använda!

Redigera den första bilden i serien och synkronisera sedan så får du samma behandling på alla andra bilder.

Och, som sagt i nästa version kan du också lägga på skärpning i export-steget så då behövs kanske bara en batchkörning i Photoshop för att t.ex. lägga på en copyright om du har det.
 
Anders Östberg skrev:
- Sista steget är att köra en batchkörning i Photoshop som lägger på en standardskärpning, en liten ram och logga.

Anders. Du har ingen guide för din batchkörning i PS?

Finns nån guide över lightroom eller nån annan guide så tar jag tacksam emot dessa också, aldrig jobbat i lightroom, aldrig ens hört talas om det.

Men batchningen i PS lät ju kanon med skärpa, ram och logga.
 
Jag sitter inte så till att jag kan göra det nu men jag kanske kan åstadkomma något i kväll.
 
Camera RAW är faktiskt också ett jäkla bra sätt att justera flera bilder samtidigt med bra kontroller. Det är också grymt lätt, och dess autofunktioner funkar mycket bättre än Photoshops egna "Auto contrast" eller "Auto Color" etc.
 
Arclight skrev:
Camera RAW är faktiskt också ett jäkla bra sätt att justera flera bilder samtidigt med bra kontroller. Det är också grymt lätt, och dess autofunktioner funkar mycket bättre än Photoshops egna "Auto contrast" eller "Auto Color" etc.
Utveckla gärna om du har tid/lust =)

Suger åt mig alla tips då jag är väldigt angelägen att ha ett smidigt och bra sätt att lösa det på. Hur gör du för att få det snabbt och bra?
 
Jodå, Bridge/ACR är också fullt användbart, men Lightroom innehåller samma saker och mer. Jag körde med Bridge ett tag men har gått över helt till Lightroom. Det är en viss tröskel för Lightroom har en del egna idéer om hur man ska jobba och ett eget bibliotek dit man måste importerar bilderna först, men jag gillar det mer och mer trots egenheterna.

Båda går väl att ta hem demoversioner av tror jag så bäst är att prova själv.
 
Anders Östberg skrev:
Det är en viss tröskel för Lightroom har en del egna idéer om hur man ska jobba och ett eget bibliotek dit man måste importerar bilderna först,

Det är just det som gör att jag hellre håller mig till ACR. EFTER Photoshop dvs. =)

Dock arbeter jag alltid med alla bilderna jag tagit, för de varierar alltid. En "preset" funkar sällan på flera bilder. När jag t.ex. plåtar i RAW öppnar jag dem först i ACR och justerar vitbalans och exponering för alla, sedan börjar jag arbeta med dem i PS.
 
Anders Östberg skrev:
Jag sitter inte så till att jag kan göra det nu men jag kanske kan åstadkomma något i kväll.
Jag lovade visst för mycket för det körde ihop sig lite i kväll, men i morgon så ...

Googla annars så länge på "photoshop batch action logo" eller "photoshop batch action sharpening" så finns massor av beskrivningar hur man kan göra.

http://www.atncentral.com finns också tonvis med olika actions man kan ladda hem, bla. för att göra mer avancerade ramar än den enkla linje jag brukar ha.
 
det är helt OK.

Hittade en guide på hur man gör en batch.

Funkar kanon. Blir inte toppen på alla bilder men bra mycket bättre än original. De bilder man vill ha snyggare kan man fixa manuellt!

Tack för tipset!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.