Annons

Tips på slit&släng kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

fina

Aktiv medlem
Letar lite smått efter en "slit & släng" kamera att ha på tex resor och liknande. Nikon är nästan ett krav. Har kollat lite på d50, d40, d40x och även d70(s)... tjaa i stort sett nästan alla nikons digitala billigare kameror. Men som den otroligt otekniska peron jag är och min avsky till att läsa innantill om teknisk och digital information.. bläää... så frågar jag här istället för direkta svar! Några tips, råd och erfarenheter?

vänligen, fina
 
Om du söker en väldigt bra och framför allt lättanvänd kamera så rekomenderar jag dig Nikon D40(x).

/kent
 
Ja en D40 för lätanvändigheten, bra bilder på autoläget, bra menyer, lätta att hitta i dem etc.

Om D40 ligger bra i handen köp en sådan, du kommer inte märka skillnaden från en d40x och du sparar 2000:-.
 
Nikon D40/x är svaret!

Är en nybliven ägare till en Nikon D40 och jag är jättenöjd med den, tar otroligt bra bilder i auto läget. Det enda man behöver kunna i princip är att trycka på avtryckaren ;)
Enda nackdelen (om man blir lite teknisk) är att kameran inte har inbyggd autofukos utan fokus maskinen ligger i objektivet. Så om man i framtiden ska köpa objektiv så blir de dyra om man vill ha autofokus funktion.
 
Alla nyare objektiv från Nikon har AF-S motor, alltså AF-motor i objektivet.

Att AF-S objektiv skulle vara dyrare är väl relativt, gentemot begangnade objektiv är de väl dyrare.
 
Okej!

Ja jag är själv nybörjare inom detta med systemkameror och objektiv ;) Men vad jag har sett så finns det inte så många objektiv ännu med af-s funktion från Nikon och de som finns är dyra. ganska logiskt att de blir dyrare också när det ska in mera finesser i objektivet men vad vet jag är bara en nybörjare inom detta :)
 
Ja det finns nog en massa objektiv med af-s funktion, så jag hade fel om det och de verkar ju ligga i samma prisnivå som andra objektiv :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.